Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Selene Magnolia, fotojurnalistă italiană, şi proiectul «Zor – În cel mai mare ghetou de romi din Europa» (FOTO & AUDIO)

mireasa.jpg

Fotojurnalista Selene Magnolia a realizat un amplu reportaj în rândul comunitàtii rome din Stopilinovo, cel mai mare ghetou rom din Europa.
Fotojurnalista Selene Magnolia a realizat un amplu reportaj în rândul comunitàtii rome din Stopilinovo, cel mai mare ghetou rom din Europa.
Sursa imaginii: 
Selene Magnolia

La Perpignan, unde continuă până duminică «Visa pour l’image», cel mai mare festival de fotojurnalism din lume, este prezentă o expoziţie de fotografii realizate de tânăra italiană Selene Magnolia la Stolipinovo, cartier din Plovdiv, Bulgaria, unde se află cel mai mare ghetou de romi din Europe – circa 80.000 de oameni trăiesc acolo, turcofoni, în majoritate de confesiune musulmană. În interviul pe care ni l-a acordat, fotojurnalista documentară revine mai întâi asupra genezei acestui proiect care i-a cerut un an şi jumătate de muncă.

Selene MAGNOLIA: Totul a început în 2019 când mă aflam în apropierea acestui ghetou. Din întâmplare, urmăream munca unei trupe de teatru belgiene – «Les nouveaux disparus» - care prezenta acolo un spectacol în cadrul unui festival. Atunci am văzut pentru prima oară ghetoul. Am fost impresionată de condiţiile de trai de acolo, surprinsă de faptul că în Europa mai poate exista aşa ceva de dur, de precar. Am început să pun întrebări, am stat de vorbă cu unii oameni de acolo, m-am documentat şi aşa am înţeles că ceea ce vedeam acolo este cel mai mare ghetou cu romi şi ţigani din Europa. Am fost de asemenea şocată când am constatat că nici în literatură, nici pe internet nu am putut găsi prea multe informaţii despre acest loc. Aşa am decis să fac eforturi pentru a iniţia un proiect fotografic.

Vasile DAMIAN: A fost un proiect ambiţios, lung – un an şi jumătate. Cum aţi reuşit să-i convingeţi pe oamenii de acolo să vă lase să-i fotografiaţi, inclusiv în intimitatea lor?

S.M: Nu a fost nevoie să-i conving. Am avut nişte contacte printre ei, oameni cărora le-am explicat ce aveam de gând să fac. I-am întrebat ce părere au despre proiectul meu şi am hotărât să facem treaba împreună.



Sursa imaginii: 
Selene Magnolia

V.D: V-au impus restricţii sau aţi putut fotografia totul ?

S.M: Bineînţeles că nu am putut fotografia toate aspectele intimităţii lor. Procesul fotografic a fost însă unul dinamic: la început nu făceam multe poze. Treptat însă, după ce ne-am cunoscut mai bine reciproc, lucrurile s-au schimbat şi am putut fotografia situaţii mai multe şi mai diferite fără probleme. Eram binevenită printre ei.

V.D: Sunteţi fotojurnalistă freelance. Reportajul din ghetoul de la Plovdiv l-aţi finanţat cu banii Dvs. E greu apoi să vinzi acest gen de proiect ?

S.M: E greu dar nu imposibil. Depinde bineînţeles de subiect dar actualmente este şi mai greu pentru că tot sectorul este confruntat cu o gravă criză economică.


Sursa imaginii: 
Selene Magnolia

V.D: Poate că nici acest subiect cu romii nu este destul de atrăgător, de «sexy»..

S.M: Exact! Cred că aţi folosit cuvântul potrivit. Cred că editorii sunt uneori tentaţi să caute subiecte care se potrivesc cu aşteptările oamenilor şi nu cu ce ar trebui să vadă oamenii. Subiectul cu romii nu cred că este unul atrăgător, nu prezintă mult interes. Cu toate acestea, ar trebui să fie de interes pentru europeni. Ar trebui să ne interpeleze faptul că acceptăm, în Uniunea europeană, astfel de ghetouri.


Afis cu o fotografie a Selenei Magnolia pe stràzile orasului Perpignan care gàzduieste a 34-a editie a Festivalului Visa pour l'image. 1 septembrie 2022.
Afis cu o fotografie a Selenei Magnolia pe stràzile orasului Perpignan care gàzduieste a 34-a editie a Festivalului Visa pour l'image. 1 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: Aţi realizat acum reportajul cu romii din Plovdiv dar în trecut aţi acoperit şi alte chestiuni sociale – drepturile omului, feminismul, mediul înconjurător, şamd. De ce vă preocupă aceste tip de teme?

S.M: Aleg doar subiectele care mi se par relevante, pertinente pentru restul lumii. Îmi place să văd fotografia ca pe o unealtă politică, ceva care transmite un mesaj sau cel puţin îi face pe oameni să se gândească la subiectul abordat în poză. Apoi, în mod natural, mi-am dezvoltat interesul pentru chestiuni care ne privesc direct – de exemplu feminismul, în cazul în care suntem o femeie – sau chestiuni curente despre care mi se pare că trebuie să vorbim – precum migraţia, rasismul, respingerea celorlalţi sau distrugerea mediului înconjurător.

Expozitia Selenei Magnolia poate fi vàzutà la Couvent des Minimes din Perpignan. 1 septembrie 2022.
Expozitia Selenei Magnolia poate fi vàzutà la Couvent des Minimes din Perpignan. 1 septembrie 2022.
Sursa imaginii: 
Vasile Damian

V.D: Pentru o tânără fotojurnalistă ca Dvs, un astfel de festival precum Visa pour l’image, este important şi, dacă da, de ce ?

S.M: E foarte important pentru mine să fiu aici. E o recunoaştere a muncii mele, o muncă dificilă şi, uneori, foarte solitară. Vreu să valorizez la maximum oportunitatea de a fi aici şi de a putea să-mi arăt proiectul fotografic, ocazia a de avea schimburi cu oameni care cunosc fotografia sau cu confraţi fotografi de la care mai pot învăţa ceva. De aceea mă simt foarte onorată să fiu aici.


Fotojurnalista Selene Magnolia, în fata unei fotografii din expozitie.
Fotojurnalista Selene Magnolia, în fata unei fotografii din expozitie.
Sursa imaginii: 
Selene Magnolia

 
Ascultati un interviu cu Selene Magnolia, fotojurnalistă italiană, despre proiectul «Zor – În cel mai mare ghetou de romi din Europa»