
Reportaj RFI
«Basquiat şi Warhol, la patru mâini», expoziţia-eveniment de la Fundaţia Louis Vuitton (FOTO)
20230423_172629.jpg

Între 1983 şi 1985, Jean-Michel Basquiat (1960-1988) şi Andy Warhol (1928-1987) realizează împreună, la patru mâini, circa 160 de tablouri, unele uriaşe.
Expoziţia «Basquiat şi Warhol, la patru mâini» este cea mai importantă consacrată acestei colaborări excepţionale între doi dintre cei mai mari artişti ai celei de-a două jumătăţi a secolului 20. Curatorii o descriu drept «prima retrispectivă mondială de această amploare ». Sunt prezentate publicului peste 300 de opere şi documente din care vreo 80 de pânze co-semnate de cei doi artişti americani.



Portrete încrucişate, când Basquiat pictat de Warhol, când Warhol pictat de Basquiat, sunt prezentate în deschiderea expoziţiei. Urmează o serie de tablouri realizate în trei, adică la 6 mâini, lui Basquiat şi Warhol alăturându-se o vreme şi la iniţiativa galeristului elveţian Bruno Bischofberger, artistul italian Francesco Clemente.

De-a lungul sălilor în care sunt expuse pânzele, vedem cum cei doi artişti – pe care îi desparte cel puţin o generaţie – se admiră, se susţin, se fascinează şi se completează reciproc. Basquiat îl admira pe Warhol care era deja, în 1982 când fac cunoştinţă, o figură inconturnabilă, un personaj-cheie al artei contemporane, părintele pop-art. Warhol de partea sa aprecia prospeţimea, tinereţea şi entuziasmul fără limită al lui Basquiat. Keith Haring, altă figură de seamă a artei contemporane, descria astfel colaborarea dintre Basquiat şi Warhol: «Este un fel de conversaţie care nu trece prin cuvinte ci prin culori». De partea sa, Andy Warhol nota în jurnalul său intim: «Cred că picturile pe care le facem împreună sunt mai bune când nu putem şti cine ce a făcut».
Pânzele realizate la patru mâini sunt un amestec de fantezie şi gravitate. Se regăsesc reproduse drame, violenţe poliţieneşti, nebunia consumeristă criticată zilnic de Warhol, tema rasismului care îl obseda pe Basquiat, totul presărat cu graffiti-uri, simboluri şi cifre, o obsesie a lui Warhol.
Spaţiul colosal pus la dispoziţie de Fundaţia Louis Vuitton – realizată de marele arhitect american Franck Gehry – permite expunerea unor tablouri uriaşe, unice, precum «African Masks» ce măsoară vreo 10 metri lungime.
În fine, expoziţia «Basquiat şi Warhol, la patru mâini» expune pentru prima dată marelui public ultima operă creată în comun de cei doi artişti. E vorba de instalaţia «Ten punching bags», «Zece saci de box» pe care Warhol a pictat faţa lui Isus Hristos după Cina cea de taină a lui Leonardo da Vinci. Basquiat a scris pe fiecare sac cuvântul «judge», o referinţă la moartea, prin bătaia poliţiştilor, a unui tânăr street-artist, în 1983. În urma procesului, poliţiştii au fost achitaţi, lucru care l-a marcat profund pe Basquiat.

De notat că în afară de picturile în comun realizate de cei doi artişti, mai pot fi văzute cu aceeaşi plăcere opere ale unor contemporani ai celor doi. De asemenea, sunt prezentate fotografiile cu Basquiat şi Warhol realizate pentru prima lor expoziţie comună la New York în 1985. Cei doi sunt îmbrăcaţi în ţinute de box, cu şorturile şi mănuşile de rigoare şi braţele încrucişate pe piept. Clişeul realizat de Michael Halsband, devenit celebru, anunţa un mare meci, un şoc al giganţilor pe ringul artei. Ori, din comentariile criticilor epocii, respectiva expoziţie a fost un mare fâs cum s-ar spune vulgar azi. Nu aceeaşi soartă o va cunoaşte expoziţia de la Fundaţia Louis Vuitton, având în vedere afluenţa la care am asistat zilele trecute.





