Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Scandalul cărnii de cal, între Ucea de Jos şi Olanda

Scandalul european al cărnii de cal în loc de vită se îndepărtează tot mai mult de România. Verificările oficiale, dar şi valurile de jurnalişti străini care au venit în fugă în abatoarele româneşti, nu au reuşit să dovedească o eventuală înşelătorie plecată de aici.

România exportă puţină, foarte puţină carne de cal, arată cercetările şi întotdeauna a fost vorba de carne tranşată, niciodată carne tocată. Aşa că bănuielile se îndreaptă acum tot mai mult spre firmele occidentale care au preparat produsele ce au stârnit scandalul. În acuzaţiile de la început se vorbea de două abatoare din România, de unde ar fi plecat carnea de cal: unul în Botoşani şi unul în Braşov. Trimisul special RFI, Cătălin Lenţa, a fost la abatorul din Ucea de Jos, Braşov.

De la Bucureşti până la Ucea de Jos sunt 260 de kilometri. Cam o zecime din traseul parcurs de camioanele cu carne de cal exportată anul trecut de acolo în Olanda. Am ajuns la abatorul firmei CarmOlimp (despre care acum câteva zile se spunea că ar fi unul dintre locurile de unde a plecat carnea de cal), odată cu câteva echipe de jurnalişti străini. Au venit şi din Franţa şi din Marea Britanie şi din Germania. Am ajuns odată cu ei, pentru că m-am oprit la Braşov pentru o discuţie cu şeful Direcţiei Sanitar–Veterinare, oficialul care trebuie să verifice respectarea standardelor în domeniu. Dorin Enache mi-a spus că anul trecut, de la abatorul din Ucea de Jos au plecat în ţările Uniunii Europene doar puţin peste 60 de tone de carne de cal.

M-am întrebat dacă e posibil cumva să fie vorba de carne congelată de mai multă vreme, care să fi stat o vreme prin depozite, nu neapărat din tăieri de anul trecut. Exclus, îmi spune directorul executiv al firmei CarmOlimp, Paul Şoneriu: "Suntem o afacere de familie şi nu avem capacitatea de a ţine prea mult carnea, iar tăierile de cai nu sunt un lucru cotidian, facem astfel de sacrificări numai la comandă".

 

Poate fi păcălit cumpărătorul?

 

Până acum, am aflat că e aproape imposibil să trimiţi în statele vestice altfel de carne decât cea înscrisă în documente. În plus, ce se întâmplă cu carnea după ce iese din fabrică nici nu mai e treaba României. Odată încărcată în camion, carnea e în responsabilitatea firmei care a cumpărat-o. Din actele pe care le-am primit nu a reieşit deloc faptul că ar fi scris altceva decât a fost încărcat. Aşadar, cele 62 de tone de carne de cal trimise în Olanda aşa au plecat din Braşov, de la Ucea de Jos. O eventuală încercare de a-i păcăli pe clienţii din Olanda ar fi ieşit imediat la iveală, mi-a spus Dragoş Frumosu, preşedinte al Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară. Dragoş Frumosu a lucrat cândva într-un abator şi mă asigură că ştie ce spune.

Ar exista însă posibilitatea să ocoleşti legea? Pentru asta ai nevoie de cai, de exemplu. În România erau cândva peste două milioane, acum au rămas ceva mai mult de 600 de mii. Câţi or fi de vânzare? Am oprit într-un sat braşovean, în Perşani. Nici nu am oprit bine, că lângă maşină a apărut un simpatic minoritar, care m-a întrebat cu ce afaceri pe la ei. Cumpăr cai, i-am spus, dar depinde de preţ.

Teoretic, acum aş avea câteva sute de kilograme de carne de cal. Ce fac însă cu ea? Ar putea fi trimisă ilegal în Occident, ascunsă de exemplu într-un camion cu carne de vită? În nici un caz, îmi spune şeful Direcţiei Sanitar–Veterinare din Braşov, Dorin Enache. Sunt prea multe verificări şi controale.

Până acum, cel puţin pentru mine e clar că ar fi greu de păcălit un importator din Olanda sau autorităţile sanitare din Uniunea Europeană. De la abatorul din Ucea de Jos a plecat carne de cal, e adevărat, dar cu această etichetă.

Până acum, firmele din România au fost acuzate şi au de suferit, pentru că partenerii lor de afaceri se întreabă câtă încredere să mai aibă. În astfel de cazuri, când lucrurile se lămuresc şi acuzaţiile se dovedesc false, urmează procese, pentru despăgubiri. Pentru moment, firma din judeţul Braşov nu se pregăteşte de aşa ceva. Să se termine întâi totul şi vom vedea, îmi spune directorul executiv al firmei CarmOlimp, Paul Şoneriu.