
Reportaj RFI
Mocănița de pe Valea Arieșului, monument istoric
tren.jpg

Acum, și autoritățile locale vor putea folosi linia protejată ca bun de patrimoniu pentru promovarea turismului din zonă.
Două vagoane trase de o locomotivă micuță cu aburi, adică faimoasa Mocăniță, circulă din când în când, pe cei puțin peste 10 kilometri dintre Câmpeni și Abrud. Calea ferată îngustă de pe tronsonul Abrud - Vidolm din județul Alba a fost inclusă pe lista monumentelor istorice din România încă din anul 2006. Luna aceasta, însă, întregul traseu al Mocăniței, de aproape 100 de kilometri, a fost declarat monument istoric. Principalul câștig al protejării Măcăniței ca bun de patrimoniu este salvarea ei de la distrugere. Directorul Administrației Fondului Cultural Național, Leonard Horvath, spune că o Mocăniță funcțională ar revigora și economia locală.
“Utilitatea acum, momentan, este una turistică și de dezvoltare a zonei, ar crea locuri de muncă pe Valea Arieșului, având în vedere că în ultimii 20 de ani industria minieră a avut de suferit și oamenii și-ar crea niște locuri de muncă ce ar fi binevenite”, a declarat Leonard Hovath, directorul AFCN.
Linia ferată de pe Valea Arieșului a fost construită la începutul anilor 1900. Mocăniţa circula între Turda şi Abrud. Avea 21 de staţii şi o viteză de maximum 40 km la oră. Timp de 75 de ani a fost utilizată atât pentru transportul călătorilor, cât şi cel de marfă, cum ar fi lemnul exploatat din Apuseni. A fost închisă însă la finele anilor ‘90, pe motiv că nu era rentabilă. De atunci, calea ferată a fost lăsată în paragină, iar pe multe tronsoane, șinele de cale ferată au fost furate și vândute la fier vechi. Pe segmentul Abrud – Câmpeni, aflat într-o stare fizică bună, circulația trenurilor a fost reluată, în scop turistic, de către un investitor austriac. Georg Hocevar este de 15 ani în România și conduce Asociația pentru păstrarea liniilor ferate înguste din România. Împătimit al locomotivelor cu aburi pe care le-a și reabilitat, Hocevar nici nu mai știe cât a investit în Mocăniță.
“Nu pot să vă spun exact aceste cifre. Este o investiție pe care am făcut-o de-a lungul anilor, nici măcar nu am evaluat-o. important este că locomotive este în stare de funcționare, cu vagoane în stare de funcționare, pe o infrastructură feroviară funcțională și asta este cel mai important”, a declarat Georg Hocevar.
Acum, speranța redeschiderii întregului traseu al Mocăniței se leagă de obținerea unor fonduri europene. Însă până atunci, turiștii se pot plimba cu Mocănița pe traseul Câmpeni-Abrud, un drum ce ia aproximativ o oră, timp în care pot admira peisajul Munților Apuseni.
Un bilet cu Mocănița costă 50 de lei dus-întors. În afară de traseul Câmpeni-Abrud, din județul Alba, în România turiștii mai pot călători cu trenul cu ecartament îngust în Maramureș, pe Valea Vaserului, în Hunedoara pe traseul Brad-Criscior, în județul Suceava, pe traseul Moldovița-Argel, în Mureș, în apropiere de stațiunea Sovata și în județul Covasna.