Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pagina de istorie: Succesul de piață al primului automobil, asigurat de…o femeie

benz_muzeu.jpg

Muzeul Mercedes Benz din Stuttgart
Image source: 
www.mercedes-benz.com

În 29 ianuarie 1886, în Germania, era patentat primul automobil din lume care mergea cu benzină. Inventatorul său, Karl Benz, fructifica o serie de descoperiri care fuseseră folosite pentru a pune în mișcare automobile cu cărbuni, cu hidrogen sau cu motoare electrice. Nici unul dintre acestea nu s-a bucurat de succesul automobilului cu benzină, care a fost preferat de cumpărători vreme de mai mult de un secol. Acum, la modă sunt automobilele electrice, însă nimeni nu poate ști cu adevărat dacă și când oamenii vor renunța la automobilele cu combustibili fosili.

Inginerul german Karl Benz s-a născut în anul 1844 la Karlsruhe și a fost pasionat de mic de motoare. În anul 1885, el a reușit să construiască o trăsură ciudată, care avea trei roți și o banchetă de lemn capitonată cu piele. Această trăsură nu era trasă de cai, ci era propulsată de un motor care folosea benzină. Nu era controlată de un volan, ci de un sistem de manete. Acesta era primul automobil cu benzină, numit Benz Patent Motorwagen. Motorul avea o instalație de răcire cu apă și era conectat la roți cu un sistem de curele și de lanțuri de bicicletă.

Chiar dacă acest automobil a fost patentat în ianuarie 1886, nimeni nu credea că va avea succes pe piață. Existau toate premisele ca primul automobil cu benzină să rămână o simplă ciudățenie a tehnicii, însă cea care a determinat succesul său de piață a fost soția lui Karl Benz, Berta. Ea a avut curajul să pornească cu automobilul creat de soțul său într-o călătorie lungă de 100 de kilometri, ca să își viziteze rudele. În Germania sfârșitului de secol XIX, faptul că o femeie a avut curajul să pornească într-o asemenea călătorie a determinat o schimbare profundă în mentalitatea cumpărătorilor bărbați. Dacă o femeie reușea să conducă cu succes o asemenea trăsură mecanică, pentru bărbații germani a devenit un punct de onoare să își demonstreze și ei talentul la șofat.

Până atunci, fuseseră și alți ingineri care creaseră diferite tipuri de motoare, precum cele acționate de aburul produs prin arderea cărbunilor, motoarele care foloseau hidrogen pe post de combustibil sau motorul electric, inventat în anul 1828 de către maghiarul Anyos Jedlik. Însă nici unul dintre aceștia nu a avut o soție suficient de curajoasă încât să demonstreze faptul că noul tip de trăsură, denumită automobil, chiar este o invenție viabilă.

Karl Benz nu a fost singurul inginer preocupat de automobile. El a făcut parte dintr-o generație care i-a mai inclus pe creatorul de motoare Nikolaus Otto, Gottlieb Daimler sau Wilhelm Maybach. Cu toții au fost inspirați de succesul de piață al lui Karl Benz, care a lansat în 1888 producția de masă a automobilelor sale. Toți acești veterani ai industriei automobilului sunt omagiați și în prezent prin faptul că mărci prestigioase de motoare și de automobile le onorează numele și azi. Mărcile care includ numele Benz, Daimler sau Maybach sunt azi un semn al prestigiului social, chiar dacă în ultimii ani încep să mizeze tot mai mult pe automobilele cu motoare electrice și mai puțin pe motoarele inventate de Karl Benz sau Nikolaus Otto.

Rămâneţi alături de noi la pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

Rubrica Pagina de istorie din 29 ianuarie 2018
253