Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Limbajul semnelor, limbă oficială în România?

limbaj_semne_limba_oficiala_romania.jpg

Limbajul mimico-gestual ar putea deveni obligatoriu în instituţiile publice
Limbajul mimico-gestual ar putea deveni obligatoriu în instituţiile publice

Limbajul semnelor ar putea deveni limbă oficială în România. Deputatul PNL Adriana Săftoiu propune ca instituţiile statului să fie obligate să folosească limbajul mimico-gestual în comunicarea cu persoanele care au deficienţe de auz.

În România sunt între 25 de mii şi 30 de mii de persoane cu deficienţe de auz, care folosesc limbajul mimico-gestual. Dintre ele, peste 1.600 sunt copii.

Deputatul Adriana Săftoiu spune la RFI că fiecare instituţie publică va fi obligată să angajeze un interpret autorizat: „Trebuie să înţelegem foarte bine că persoanele respective nu gândesc în cuvinte, ci în semne (...). Faceţi un exerciţiu: mergeţi cu o persoană surdă, de exemplu, unde vreţi, la un ghişeu ANAF, Poliţie şi vedeţi ce se întâmplă, cât de greu se descurcă aceste persoane. Mai mult decât atât, vorbind cu multe persoane care fac parte fie din asociaţia de nevăzători, alţii sunt nemembri, dar am cunoscut foarte multe persoane de genul acesta, renunţă pe parcurs să îşi mai rezolve problemele sau încearcă să-şi găsească singuri interpreţi (...), să-i ajute în relaţia cu instituţiile respective”.

În România există doar aproximativ 130 de persoane care au învăţat limbajul mimico-gestual şi sunt autorizate să lucreze într-o instituţie publică. Un număr insuficient, declară la RFI preşedintele Asociaţiei Naţionale a Surzilor din România, Mihail Grecu: „Iniţiativa doamnei Săftoiu este o iniţiativă necesară. România trebuia să aibă acest limbaj mimico-gestual nu doar recunoscut, ci şi implementat. Din păcate, de la recunoaşterea oficială prin Ordonanţa 102 din 1999 nu s-a făcut absolut nimic de către Ministerul Educaţiei, pentru a se pune în practică (...). Am pierdut foarte mult timp”.

Una dintre problemele cele mai mari ale persoanelor cu deficienţe de auz o reprezintă accesul dificil la sistemul de învăţământ. Noua propunere ar trebui teoretic să-i ajute pe copiii cu probleme de auz, explică deputatul Adriana Săftoiu: „Există deja un amendament care a fost acceptat de Comisia pentru Drepturile Omului şi Comisia de Muncă, în unanimitate, ceea ce m-a bucurat foarte tare, la legea educaţiei naţionale, care spune aşa: copiii şi tinerii cu nevoi speciale pot să studieze în limba maternă. Am amendat eu acest articol, adăugând: inclusiv în limbajul semnelor (...). Problema e că nu li se asigură copiilor şi modul în care dau examen şi tocmai de aceea foarte mulţi copii cu deficienţe senzoriale, doar 1% dintre aceşti tineri îşi iau Bacalaureatul, tocmai pentru că statul nu le asigură, în cazul persoanelor cu deficienţe de auz, interpret, în cazul persoanelor cu deficienţe de vedere tehnologia asistivă”.

Limbajul semnelor este recunoscut oficial în ţări ca Portugalia, Finlanda, Austria şi Belgia.

Adriana Săftoiu şi Mihail Grecu, intervievaţi de Cosmin Ruscior, despre recunoaşterea limbajului mimico-gestual