Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Piloții, exasperați de starea pistelor de pe Otopeni. Sindicalist: Reabilitările sunt de fapt cârpeli

aeroport_otopeni.jpg

Image source: 
Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

Piloții de la mai multe companii aeriene se plâng de starea tot mai proastă a căilor de rulare de pe Aeroportul Otopeni. O spune la RFI liderul de sindicat ROMATSA, Gabriel Tudorache, care precizează că ambele piste ale aeroportului au nevoie de lucrări capitale și nu de cârpeli.

Precizările vin după ce, săptămâna trecută, o bucată din calea de rulare s-a dislocat în urma decolării unui avion de mari dimensiuni. Compania Aeroporturi București a ținut să menționeze că problema s-a rezolvat rapid și că incidentul nu a pus în pericol siguranța pasagerilor.

Între timp, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a cerut companiei un grafic privind lucrările de întreținere ale căilor de rulare în perioada următoare. Sunt programate lucrări după Paște.

Însă scandalul pare să continue. Autoritatea Aeronautică Civilă ar fi realizat de curând o inspecție și ar fi impus Aeroportului să restricționeze traficul pentru avioanele de mari dimensiuni.

Un oficial al aeroportului a declarat la RFI că problema nu ar fi chiar așa cum a apărut în presă și că ar urma să vină clarificări într-un comunicat de presă.

Liderul de sindicat Gabriel Tudorache susține însă la RFI că aceste situații nu fac nimic altceva decât să prelungească o agonie. A dat  inclusiv exemplul unui pilot străin care ar fi spus, după decolare, că speră să nu mai aibă nevoie să mai aterizeze în România vreodată.

Gabriel Tudorache: Este adevărat, am avut de mai multe ori plângeri atât în frecvență, cât și după ce se ateriza. Din informațiile pe care le am, la ora actuală au fost chiar întâlniri cu piloți de la Wizz Air, de la Ryan Air, de la Blue Air, inclusiv de la Tarom în care s-au plâns de situația pe care o avem pe Aeroportul Otopeni în ceea ce privește structura pistelor de aterizare, platforma, căile de ieșire rapidă de pe pistelede aterizare. Sunt mai multe aspecte care au fost semnalate.

Rep: Mai exact, ce spun piloții? Este pericol pentru aterizare?

Gabriel Tudorache: În principiu, poate fi pericol și pentru aterizare. Problema cea mai mare pe care o avem în ultimul timp și de ce se plâng cel mai tare și piloții, dar și controlorii de trafic este faptul că, așa cum s-a întâmplat și zilele trecute cu El Al-ul, compania israeliană care a aterizat cu un Boeing 747, a fost desprinsă o bucată din pistă. Este evident că după fiecare aterizare de acest tip cu o aeronavă mult mai grea, se face o inspecție, se cheamă Comando 2, este un fel de director adjunct al Aeroportului Otopeni care cu o mașină trece pe toată pista să vadă dacă s-a întâmplat ceva. Problemele pe care le au piloții sunt că, în acel moment, pista se închide. Nu mai poți să aterizezi pe pista respectivă sub nicio formă. Și atunci, toate avioanele sunt obligate să facă zona. Adică, se învârt în aer undeva hai să nu zic chiar deasupra aeroportului – la vreo 60 de km de aeroport. Asta în condițiile în care cealaltă pistă este mult mai scurtă. Este cu un prag decalat, practic nu poate orice aeronavă să aterizeze pe acea pistă, întrucât nu ar putea să frâneze, ar ieși în câmp.

Rep: Cealaltă pistă despre care spuneți dvs, am înțeles de la oficialii aeroportului că ar fi vorba de 1.200 de m nefuncționali...și din această cauză nu pot ateriza toate avioanele?

GT:  Da. Este perfect adevărat. Avem două piste, cum ne uităm la aeroport – este 08 dreapta și 08 stânga. Cea din stânga, din câte știu până la ora actuală, este o problemă de litigiu, cu o licitație, tocmai pentru a construi și restul de pistă ca să poată ateriza orice tip de aeronavă. Și atunci, în momentul în care se exfoliază o bucată din pista 08 dreapta, pista cea lungă unde, teoretic, pot arteriza orice tip de aeronave, în momentul ăla nu mai există nicio posibilitate, nu au unde să aterizeze și sunt obligate să se învârtă în aer 30, 40, 50 de minute. Ele (avioanele n.r.) tot vin și sunt la un moment dat  sunt 7..8 aeronave care se învârt, se învârt și așteaptă ca să fie gata pista ca să poată ateriza.

Rep: Nu ar fi prea multe aeronave care s-ar învârti în aer în același timp în apropiere de aeropor?

GT:    Ba da. Tocmai asta este problema. Și de aici apare, dacă vreți, efortul, pe de o parte, al controlorilor de trafic care sunt obligați să le țină în aer și pe înălțimi diferite și după aia câte unul, câte unul, iar, pe de altă parte, inclusiv pentru piloți nu e confortabil să știi că, domnule, se lucrează la pistă, o fi bine, n-o fi bine, s-a lipit, nu s-a lipit, cât mai stăm, consumăm carburant. Pe de altă parte, din informațiile pe care le am, structura pistei, din ce este ea făcută, suprafața uzează foarte rapid cauciucurile. Chiar în presă am văzut și eu declarația directorului general Tarom că trebuie să schimbe cauciucurile pentru că se uzează extrem de rapid.

Rep: În urma acelui incident de săptămâna trecută, după cursa El Al, avioanele au trebuit să se învârtă în aer aproximativ o oră?

GT: Nu știu să vă spun exact. Undeva 40 ... 50 de minute au fost sigur. În funcție de cum ai ajuns. Dacă ai ajuns exact în momentul în care s-a exfoliat pista, prima aeronavă care ajunge este evident că va sta în aer cel mai mult.

Rep: Vă întreb acest lucru pentru că am văzut reacția Companiei Aeroporturi București care a spus despre acel incident că a fost vorba despre o exfoliere a asfaltului și nicidecum pista nu a fost blocată o oră. Imediat s-a remediat problema.

GT: Nu am informația asta așa cum o spuneți dvs. Momentan nu sunt în țară și nu știu ce au declarat ei. Din informațiile pe care le am eu de la colegii mei, am înțeles că a durat. Este o chestie logică în momentul în care se exfoliază pista. Tu nu poți să vii repede să astupi acea groapă, exact cum s-ar astupa pe șosea, pe asfalt rutier. Vă dați seama că durează ceva ca să poți să astupi acea gaură, pe de o parte. Pe de altă parte,  se dau cu anumite substanțe că nu poți să treci imediat. Nici cu mașina nu treci imediat dacă abia ai asfaltat. Există niște substanțe cu care pe deasupra, după ce ai astupat acea gaura despre care vorbim și trebuie să stai ceva timp ca să poată să se întărească. Substanța respectivă asta face -  întărește. Trebuie să aștepți 10...15 minute ca să se întărească să poată ateriza următorul avion.

Rep: Tot Compania Aeroporturi București mai spune că, în ultimii ani, s-a derulat un program de reparații curente la pista dreaptă, până în prezent s-au înlocuit aproximativ 80% din suprafața de rulare.

GT: Îmi este destul de greu aici. Vă dați seama că nu este meseria mea asta, dar recunosc că și eu am astfel de informații vizavi de faptul că aeroportul are angajați pentru mentenanța pistelor, aceste persoane asta au făcut, adică, de fiecare dată când au existat probleme, că s-a exfoliat, că diverse alte probleme, ei au încercat și au tot plombat ca să zic așa sau reparat din pista respectivă, dar, din punctul nostru de vedere, de ani de zile, noi, controlorii de trafic, tot sesizăm aceste aspecte. Soluția acolo ar fi de închis una din ele, făcut de la cap la coadă, scos tot ce-i acolo și făcută de la început până la sfârșit o pistă absolut nouă, cu materiale noi, cu exact ceea ce astăzi se întâmplă peste tot în lumea civilizată. Astfel de cârpeli, din punctul nostru de vedere, nu fac altceva decât să prelungim o agonie, Doamne ferește să nu ajungem la un incident datorat stării proaste acestor piste.

Rep: Dvs. susțineți că e nevoie de o reparație capitală?

GT: Categori, da. Noi, controlorii de trafic de foarte mulți ani discutăm aceste lucruri, chiar și în audiențele pe care le-am avut în ultimii ani cu diverși miniștri ai Transporturilor chiar am discutat despre subiectul pistelor de la Aeroportul Otopeni.

Rep: Și ce v-au spus miniștrii?

GT: Vă dați seama că domnii miniștri nu sunt specialiști ca să îți dea imediat o soluție și chiar ne-au cerut părerea cum am vedea noi și cum credem noi că s-ar rezolva problema acolo. Pentru că situația nu e foarte fericită așa în momentul în care se poate întâmpla ceva și trebuie să închizi pista. Se întâmplă la fel iarna, când ninge și trebuie să intri din jumate în jumate de oră să dai zăpada de pe pistă, atât timp cât cealaltă e prea scurtă și nu pot ateriza, mai ales în condiții de frânare proastă nu mai aterizează aproape nicio aeronavă pe 08 stânga, care e mult mai scurtă.

Rep: Vă întreb acest lucru pentru că, în urma acestor informații care au apărut în presă, ministrul Transporturilor, dl Lucian Șova, a cerut conducerii aeroportului un grafic clar al lucrărilor pentru modernizare. Să se ceară abia acum un grafic în condițiile în care, spuneți dvs., situația se știe de mai mulți ani?

GT: E o întrebare la care bănuiesc că ar trebui să vă răspundă conducerea executivă a aeroportului București. Ei ar trebui să știe exact de ce și ce s-a întâmplat în atâția ani de zile încât, în loc să facă investițiile necesare unei infrastructuri ca afară, să nu mai avem probleme. Pentru că problemele să știți nu sunt doar pe piste, inclusiv pe platforme sunt probleme. De exemplu, dacă vine o aeronavă foarte mare și frânează până în spate, vorbesc de pista principală, în orice țară dezvoltată din Europa și din lume, piloții au  posibilitatea să întoarcă aeronava. În capătul ei trebuie să poți să întorci o aeronavă foarte lungă. La noi nu există posibilitatea asta. Trebuie să ducem un utilaj care, de fapt, îl tractează de roata de bot, cumva, și-l întoarce pe loc, pentru că altfel nu ar avea loc. Nu are unde să întoarcă, lățimea pistei nu permite. O pistă adevărată cum există și în occident trebuie să aibă posibilitatea asta, se cheamă buzunar de fapt. Construiești în plus, ca un semicerc, unde aeronava poate întoarce ca să vină, să ducă la burduf să lase pasagerii. A fost un caz, o urgență medicală, un Etihad, dacă nu mă înșel, care chiar a pățit chestia asta despre care vă spun. Nu a putut să întoarcă, a trebuit să trimitem un utilaj, aeroportul, nu noi, să trimită un utilaj în capătul pistei, îl tractează, îl întoarce. Din ce am înțeles eu,  când a decolat, s-a rezolvat problema, pilotul chiar a afirmat ceva în frecvență, la modul că speră să nu mai aibă nevoie să mai aterizeze aici vreodată.

Rep: Cât de gravă este, în opinia dvs, situația în acest moment la aeroportul Otopeni?

GT: Este complicat să pot să vă răspund așa. În primul rând ce este foarte important, este că, cel puțin din punct de vedere sigurnață, cu eforturile atât ale controlorilor de trafic, ale piloților și cu eforturile celor care lucrează, angajații aeroportului de la mentenanță pentru îngrijirea acestor piste, cel puțin momentan, cred că nu se pune în pericol siguranța. Dar, dar niciodată nu poți să știi. În momentul în care tu nu faci nimic,  din cârpeli, nu poți ... trebuie să se ia o decizie.

 

 

Liderul de sindicat, Gabriel Tudorache, în dialog cu Valentin Chisoceanu
209