Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


PSD și manipularea prin fake news. Sociolog: Acțiune inutilă care spune multe despre inteligența partidului

000000.jpg

Image source: 
Alex Olaru / RFI Romania

PSD face aceleași greșeli și utilizează aceleași tactici perdante ca în 2014   - comentează, la RFI, sociologul Barbu Mateescu. Răspândirea știrilor false nu ar produce un impact semnificativ în rândul propriului electorat, mai ales că nu sunt alegeri anul acesta. Cei care nu simpatizează  partidul vor fi și mai vehemenți, e de părere Barbu Mateescu. 

Barbu Mateescu: Este vorba despre o acțiune inutilă din punct de vedere practic și strategic. Însă spune foarte multe despre PSD. Gândiți-vă că au trecut trei ani și jumătate de la alegerile prezidențiale din 2014, când Partidul Social Democrat a primit o bătaie cum nu se aștepta vreodată, controlând foarte bine primăriile din România, statul român. Se utilizează aceleași tactici. Gândiți-vă cât de incredibil este ca o organizație să nu proceseze de ce a pierdut. Este uluitor. Pentru cine se opune PSD la alegerile din 2019 și 2020 este o veste fenomenală. Asta ne spune foarte multe despre inteligența PSD, despre capacitatea PSD de a învăța din eșecuri.

Reporter: Avem și o reacție publică destul de fermă. Acea postare a fost raportată de mii de utilizatori. Softul automat al Facebook a blocat-o...

B.M: Nu peste tot, PSD Constanța încă o are. PSD București a păstrat filmulețul. E bine. Au rămas dovezile. Nu a fost ștearsă peste tot.

Rep: Dar este un fir de speranță văzând reacția miilor de oameni care s-au revoltat?

B.M: Într-o oarecare măsură. Oameni care nu aveau o părere bună despre PSD au devenit și mai mobilizați. Nu  cred că acest lucru contează foarte mult de vreme ce nu avem un eveniment electoral la orizont. Este încă o notă muzicală într-o melodie cunoscută, familiară României. Melodia este relația PSD cu societatea.

Rep: Aș vrea să discutăm un pic și despre acea postare a Primarului Gabriela Firea. O postare vehementă în care acuză amestecul din exterior, o conspirație îndreptată împotriva sa. Se pare că s-a dorit să se scape de comentariile negative. Ce spune asta despre Primarul capitalei și despre felul în care strategii săi văd lucrurile?

B.M: Componenta care ține de comentariile ostile și de apariția și dispariția paginii a fost pentru o parte din societate mai degrabă ludică, un joc. Postarea în sine a fost foarte interesantă. În loc ca oamenii politici care sunt la vârful PSD să meargă înainte, merg înapoi. Folosesc chiar vocabularul lui Nicolae Ceaușeșscu din momentele sale extrem de triste, 20 – 22 decembrie. Nu știu dacă oamenii din PSD chiar cred că așa este România. Este foarte posibil ca România lor așa să fie, oamenii cu care interacționează Gabriela Firea zilnic, structurile pe care ea le coordonează, le înfiiințează, le mărește. Acolo este posibil ca ea să vadă, să perceapă că nu numai acei oameni sunt supuși, obedienți și amicali, ci toată țara. Nu avem încă elementele necesare pentru a decripta în ce măsură PSD minte sau se află într-o iluzie cu privire la societatea românească.

Rep: O altă știre falsă, care s-a tot rotit în spațiul public și a fost muniție la mitingul PSD, a fost cea referitoare la șase milioane de telefoane ascultate. Chiar dacă ulterior SRI sau alte structuri prezintă dovezi și fac precizări și arată că această știre nu este adevărată, ce impact are deja asupra electoratului PSD?

B.M: Din câte vedem uitându-ne la miting impactul a fost destul de redus și chiar surprinzător. M-aș fi așteptat ca mai mulți dintre participanți să rezoneze la aceste mesaje, la pericolul implicit. Cu titlu de ipoteză, se pare că elita este destul de ruptă de oameni. În special dacă locuim într-un oraș mare subestimăm că în județele aflate sub controlul PSD de 10 – 20 de ani se știe foarte bine cu ce mașină merge președintele consiliului județean și la ce facultăți din America și-a trimis primarul copiii din bani furați. Până și în rândul PSD există o oarecare resemnare. Membrii de rând, oameni pe care PSD îi poate mobiliza, cunosc foarte bine că cei 1% de la vârful partidului mănâncă 99% din resursele pe care le captează partidul.

Rep: Nu este o noutate, iar asta nu a oprit electoratul PSD să voteze PSD până acum.

B.M: Da, dar ca să parafrazez un poet care cred că este foarte drag PSD-ului de astăzi, „totuși ceva s-a întâmplat”. La miting, mesajul acesta foarte puternic, foarte emoțional, senzațional, cu șase milioane de oameni ascultați s-a fâsâit, nu a creat o emoție puternică. Când PSD spune „noi nu avem puterea, alții au puterea”, semnalează slăbiciune. 

11111111.jpg

Image source: 
Alex Olaru / RFI Romania

Rep: Până la urmă, răspândirea de știri false, inclusiv prin intermediul rețelelor de socializare, aduce un serviciu sau un deserviciu partidului?

B.M: În acest moment dacă am fi fost într-o campanie electorală în care inclusiv oameni care nu sunt foarte atenți la scena politică, care nu sunt nici anti, nici pro PSD în mod hotărât, ar fi devenit atenți la scena politică datorită evenimentului electoral, într-un astfel de climat ar fi făcut foarte mult rău partidului, cum s-a văzut și în 2014. Fiind însă un moment în care pentru o bună parte dintre români politica este, mai de grabă, ceva marginal, pagubele sunt limitate. Organizarea PSD este foarte militarizată. Ei au dus această organizare și în spațiul online. Exact cum trebuie mărșăluit din locul A în locul B la ora patru și nu la patru fără zece sau patru și zece, la fel sunt norme de postări. Este o etichetă extrem de complexă apropo de cantitatea prezenței online a organizațiilor, a liderilor. Prezența PSD în mediul online, deși nu este extraordinar de puternică, când se face simțită este foarte evidentă. 

Rep: Ce rol joacă postacul? Câtă importanță dobândește postacul contract de partid?

B.M: Postacii, aproape deloc, relevanți sunt membrii. Membrul de partid, indiferent despre ce partid vorbim, are un cerc relațional în afara partidului. Are rude, prieteni, colegi de muncă, cunoștințe de fel și chip, de la vecinii din bloc până la vânzătorul de la magazinul de unde își face cumpărăturile. În acest spațiu, când membrul de partid împărtășește o postare, ea chiar capătă valoare. Iese din bula partidului și intră în societate. 

Ascultă AICI interviul integral: 

162