Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pagina de istorie: Moartea lui Aurel Vlaicu, cauză umană sau defecțiune tehnică?

aurel_vlaicu.jpg

Image source: 
Facebook

În 13 septembrie 1913, lângă Câmpina, se stingea din viață unul dintre pionierii aviației mondiale. Ardeleanul Aurel Vlaicu încerca să traverseze Munții Carpați, o perfomanță remarcabilă pentru aparatul de zbor pe care îl inventase. La poalele Carpaților Meridionali, Aurel Vlaicu s-a prăbușit cu avionul său. S-a stins doar pentru a intra în legendă... 

Aurel Vlaicu s-a născut în anul 1882, la Binținți, în comitatul Hunedoarei. Și-a făcut studiile primare în satul său natal, apoi a urmat cursurile liceului confesional calvin din Orăștie. Pasiunea sa pentru tehnică i-a convins pe profesori că tânărul elev român nu este potrivit pentru a urma Teologia, Dreptul sau alte studii umaniste. Astfel că l-au încurajat să se dedice studiilor inginerești.

Aurel Vlaicu a studiat la Universitatea Politehnică din Budapesta, apoi la Școala Superioară Tehnică din München. În anul 1907, a obținut diploma de inginer. Debutul în această profesie și l-a făcut la uzinele Opel. A încercat să îi convingă pe șefii săi că este capabil să construiască un avion, însă aceștia nu l-au crezut. Drept urmare, Aurel Vlaicu a început pe cont propriu să construiască un planor la cele mai înalte standarde ale epocii sale. În Hunedoara a construit un planor, cu care a efectuat o serie de zboruri.

În 1909 s-a mutat la București și a început să își construiască avionul mult visat, care a primit numele de Vlaicu I. Avionul a fost construit la Arsenalul Armatei, după ce Aurel Vlaicu îl convinsese pe Principele Moștenitor Ferdinand I al României, viitorul Rege al Marii Uniri, că planurile sale sunt viabile. Avionul a avut performanțe remarcabile, iar Aurel Vlaicu a reușit să construiască un nou avion, și mai bun, pe care l-a botezat Vlaicu II. Cu acesta a reușit să se impună în concursuri internaționale, care i-au adus faimă în toată lumea.

Aurel Vlaicu s-a întors la București, unde lucra la noi proiecte în domeniul aeronauticii, însă, în 13 septembrie 1913, a decis să facă un zbor peste Munții Carpați. În apropiere de Câmpina, s-a prăbușit. Presa vremii a scris că aparatul de zbor nu părea să aibă vreo problemă. Însă, cel mai probabil, Aurel Vlaicu a suferit un atac de cord care i-a fost fatal. Inginerul român a rămas în istorie drept unul dintre cei mai talentați pionieri ai aviației.

 

Rămâneţi alături de noi la pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

Pagina de istorie din 13 septembrie 2018
329