Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


CNA dă liber la campanie în zilele de referendum."Televiziunile sunt predispuse la derapaje în ziua alegerilor"

cna.jpg

Image source: 
pixabay.com

Au  rămas mai puțin de 48 de ore până la referendumul pentru redefinirea familiei în Constituție, iar dezbaterile sunt tensionate suplimentar de o serie de modificări de ultimă oră. Consiliul Național al Audiovizualului a decis, pe ultima sută de metri, că televiziunile și posturile de radio pot face campanie și în zilele referendumului – hotărâre aspru criticată de organizația ActiveWatch.Indiferent că este referendum sau că sunt alegeri, opțiunea electoratului nu trebuie influențată, mai ales în zilele de vot – comentează la RFI și Petrișor Obae, analist media:

Petrișor Obae: Este clar că avem de-a face cu un context atipic, dată fiind lipsa părților electorale implicate în proiect. Avem un mesaj, DA sau NU la referendum, însă nu avem părțile beligerante. Nu știm exact cine sunt cei care susțin un răspuns și cine sunt cei care susțin celălalt răspuns. Indiferent însă de situație decizia CNA este cel puțin discutabilă. Pentru că avem de-a face cu exercitarea unei opțiuni de către electorat. În mod normal, indiferent că este referendum sau că sunt alegeri, opțiunea electoratului nu trebuie influențată, mai ales în zilele de vot. Nu contează că este referendum atipic, nu contează că ce se votează este altfel față de altă dată. Important este că în ziua votului mesajele electorale, adică cele care ar putea să influențeze într-o parte sau alta electoratul, nu ar trebui permise. 

Rep.: CNA explică  această decizie: e democrație. S-a supus la vot această propunere. S-a votat. Punct.

P.O.: Democrație sau nu, sunt totuși niște principii care nu se pot supune la vot. Un principiu de bază spune că nu poți să influențezi electoratul în zilele votului. Asta nu se poate vota în CNA. Mai este și un alt aspect important: din păcate istoria a arătat că la noi televiziunile sunt predispuse la derapaje în ziua alegerilor. (…) Acum însă, când au liber de la CNA să dea anumite mesaje pe post, nu vreau să mă gândesc la ce se  va întâmpla în cele două zile de vot. 

Rep.: Și ar putea atunci ca această decizie a CNA-ului să devină un  precedent?

P.O.: Mi-ar plăcea să cred că nu va fi un precedent, dar nu credeam că se va ajunge nici la această situație. 

Rep.: CNA este criticat de anumite voci pentru că reacționează tardiv. Au fost deja semnalate o serie de derapaje, inclusiv în conținutul spoturilor care îndeamnă lumea să meargă la referendum. 

P.O.: Este o marea problem a CNA-ului. Am sesizat-o și în cazul campaniilor comerciale. Pentru că este absurd să se analizeze o campanie comercială la șase luni după ce ea a fost pe post și și-a produs efectele. (…) Am văzut un spot care a fost pe tv în care se spune că dacă votezi NU ești de acord cu căsătoria dintre un om și ficusul lui. Ei, astfel de mesaje, dacă sunt analizate săptămâna viitoare, sunt analizate degeaba

755