Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Profesorul român și etica: Pe unii nu-i putem schimba... nici măcar cu legea

scoala.jpg

Image source: 
Le Monde.fr

Ministerul Educaţiei a adoptat Codul de etică pentru profesorii din învăţământul preuniversitar, document publicat la începutul lunii și în Monitorul Oficial. Documentul prevede, între altele, interzicerea meditaţiilor contra cost cu elevii de la clasă. Dacă nu respectă noile reguli, dascălii ar putea fi sancţionati cu măsuri dure care merg până la concediere. Reprezentanții părinților salută inițiativa, experții în educație și chiar profesorii sunt sceptici că ea va putea fi pusă în practică, în timp ce elevii spun că vechile obiceiuri continuă și după schimbarea legii.

Fragment din Codul de etică pentru profesorii din învăţământul preuniversitar:

”...interzicerea oricăror activități care generează corupție:

 (i) fraudarea examenelor;

(ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, în vederea obținerii de către beneficiarii direcți ai educației de tratament preferențial ori sub amenințarea unor sancțiuni, de orice natură ar fi acestea;

(iii) favoritismul;

(iv) meditațiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat;”

Teoretic, profesorii care nu respectă Codul riscă sancțiuni dure

Ministerul Educaţiei a adoptat Codul de etică pentru profesorii din învăţământul preuniversitar, care prevede interzicerea meditaţiilor contra cost cu elevii de la clasă. Documentul publicat și în Monitorul Oficial interzice în mod clar şi acceptarea unor sume de bani de către dascăli sau a altor bunuri materiale din partea şcolarilor.

Sancționarea, în caz de abatere, a profesorilor, pleacă de la avertisment și poate ajunge până la reducerea salariului, suspendarea din funcţie sau concedierea.

Elev: Unii dascăli nu pot fi schimbați... nici măcar de lege

Andreea are 18 ani, învață la un liceu din Ploiești și se pregătește din greu pentru Bacalaureat. Ea mărturisește că profesorii continuă să facă pregătire cu elevii de la clasă, deși legea interzice în mod clar această practică: ”Există profesori care într-un fel îți indic ideea că ar trebui să mergi la pregătire, îți dau o notă mai mică pentru a te atenționa sau îți spun: <<Vezi, dacă nu faci pregătire, de asta nu te descurci>> ”. Întrebată dacă meditațiile cu elevii de la clasă continuă și după interzicerea prin lege a practicii, Andreea spune: ”Da, clar”.



Practica este confirmată și de Alex, un adolescent de 14 ani din Constanța care se pregătește de admiterea la liceu. El spune că are colegi care sunt meditați de profesorii de la clasă recunoaște că a luat meditații plătite de la profesorul de matematică de la clasă și a fost favorizat în mai multe rânduri de dascăl.



Părinții, la fel de vinovați ca profesorii

Cele două exemple sunt departe de a fi doar o excepție într-un peisaj învechit al școlii românești, care se zbate de aproape 30 de ani între reformă și cutume adânc înrădăcinate atât de profesori, cât și de mulți dintre părinți, care sunt complici ai unui fenomen pe care specialiștii îl cataloghează drept extrem de dăunător.

Totuși, există cel puțin o parte a părinților care salută înăsprirea codului de etică pentru profesori. Președintele Asociației de Parinți din Învățământul preuniversitar, Iulian Cristache, spune că de 3 ani face demersuri pentru introducerea acestor modificări și a sancțiunilor pentru profesorii care nu le respectă. Totuși, legea e greu de pus în practică nu doar din cauza profesorilor, ci și a unora dintre părinți.



Așadar, nu doar dăscălii întrețin perpetuarea acestui fenomen, ci și unii dintre părinți, deloc puțini. Despre efectele distructive pentru educație generate de meditațiile pe care unii profesori le fac cu copiii de la clasă vorbește și profesorul Adrian Ică, actual președinte al Asociației Elevilor Mehedințeni. El spune că a putut observa din interiorul sistemului neajunsurile pe care le produc pregătirile cu proprii elevi. Printre efectele neagtive: demotivarea elevilor și înrăutățirea relațiilor dintre colegi.



Experții în educație și chiar profesorii, sceptici că legea va fi respectată de dascăli

”Măsura interzicerii meditațiilor cu elevii de la clasă este bună, dar deloc nouă”, atrage atenția expertul în educație Ștefan Vlaston, de la Educer, care e sceptic privind șansele de aplicare a ei din simplul motiv că profesorii care încalcă legea ar trebui sancționați din comitete formate din proprii colegi. Vlaston e de părere că legea trebuia să interzică meditațiile cu profesorii din întreaga școală, nu doar de la clasă, pentru că acum unii profesori își vor ”pasa” elevii între ei.



De partea lor, profesorii sunt de acord că măsura este bună. Președintele executiv al federației sindicale Spiru Haret, Marius Nistor, susține chiar că dascălii respectă noua prevedere legală. Altfel, spune Nistor, profesorii vor fi sanționați în comisii special formate.



Rămâne așadar întrebarea cu un răspuns destul de ușor de dat ”Vor fi respectate sau nu aceste noi prevederi?”. Reputatul profesor Radu Gologan, coordonator de mai mulți ani al Lotului Olimpic Național de Matematică, e de părere că e greu de crezut că lucrurile se vor schimba. El remarcă la rându-i ”înțelegerea imorală dintre profesori și părinții elevilor”.



Rămânem în final cu răspunsul Andreei, eleva de 18 ani din Ploiești, care nici ea nu crede în puterea de schimbarea a sistemului: ”Unii dascăli nu vor putea fi schimbați... nici măcar de lege”.



Codul de etică pentru profesorii din învăţământul preuniversitar interzice meditaţiile contra cost cu elevii de la clasă