Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Studiu: Jumătate din profesori, pentru dictatură și pedeapsa cu moartea; o treime nu condamnă bătaia aplicată copiilor

scoala.jpg

Image source: 
pixabay.com

Aproape jumătate dintre profesorii români sunt de acord cu un regim dictatorial, se declară pentru pedeapsa cu moartea și sunt de părere că homosexualitatea nu poate fi acceptată. Totodată, aproximativ unul din trei dascăli nu vrea să aibă de a face cu persoane de etnie romă sau din comunitatea LGBT, iar 31,6% dintre profesori cred că uneori ”bătaia e ruptă din Rai”. Sunt rezultatele unui studiu realizat de cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj.

Un grup de patru cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai a realizat un studiu ale cărui rezultate ar putea pune serios în discuție bazele învățământului românesc. Specialiștii universității din Cluj au intervievat 1427 de profesori din România, de la care au încercat să afle care sunt părerile lor în legătură cu aspecte sau teme de actualitate.

Cercetarea a scos la iveală următoarele: 45% dintre profesorii români sunt de acord cu un regim dictatorial, 40% dintre ei se declară pentru pedeapsa cu moartea și tot 40% sunt de părere că homosexualitatea nu poate fi acceptată.

Același studiu arată că aproximativ unul din trei dascăli nu vrea să fie vecin cu persoane de etnie romă, nu vrea să aibă de a face cu membri ai comunității LGBT sau cu cuplurile în care partenerii nu sunt căsătoriţi. Totodată, peste 50% dintre respondenții din rândul profesorilor îi resping pe cei care consumă droguri sau sunt depedenți de alcool. În fine studiul mai relevă faptul că 31,6% dintre profesori cred că uneori părinţii sunt îndreptăţiţi să-şi bată copiii.

”Obiceiuri dintr-o istorie urâtă și otrăvită”

Expertul în probleme de educație Marian Staș, colaborator al universității Harvard, explică într-un interviu acordat RFI că aceste convingeri îngrijorătoare ale dascălilor nu au cum să nu îi influențeze pe elevi. ”Profesorul nu poate lăsa la ușă propriile convingeri atunci când intră în clasă, prin urmare este nevoie de strategii și proiecte pentru schimbarea mentalității profesorilor”, spune Marian Staș.

”Când intrăm în sala de clasă cu anumite convingeri, când vocea mea interioară, ca profesor, îmi urlă dinăuntru un anumit tip de enunț, evident că atunci intru cu adevărul meu și îmi este foarte greu să ascult, să primesc adevărul celorlalți”, explică expertul în educație.

Marian Staș concluzionează că ”în aceste condiții, puține șanse sunt ca generațiile viitoare de copii să iasă mai deschiși la minte, mai pregătiți să interacționeze cu contexte cât se poate de diverse din lumea în care vor trăi. (...) Povestea cu bătutul copiilor este un lucru inadmisibil și care vine dintr-o istorie urâtă și otrăvită, de neacceptat”.

El concluzionează că este nevoie urgentă de programe care să ducă la schimbarea mentalității profesorilor.

Ascultă interviul acordat RFI de către expertul în probleme de educație Marian Staș, colaborator al universității Harvard:

Expertul în educație Marian Staș, despre studiul cercetătorilor de la Babeș Bolyai
2621