Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bâlbâială cu examene: Min. Educației nu mai e sigur că va modifica BAC-ul și Evaluarea Națională

Poziții neclare din partea Guvernului în legătură cu modificarea examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională. După ce surse oficiale din Ministerul Educației confirmau miercuri că, începând cu acest an școlar, vor fi introduse subiecte tip grilă la toate disciplinele, un secretar de stat pentru învățământul preuniversitar a precizat că o decizie finală urmează să fie luată vineri, când Ministerul va decide dacă va merge mai departe cu varianta clasică de examinare sau va intruduce subiectele tip grilă.

ACTUALIZARE: Ministerul Educaţiei va anunţa, vineri, la ora 14:00, decizia pe care o va lua cu privire la testele grilă la examenele naţionale de anul viitor. Ministrul interminar al Educaţiei, Rovana Plumb, a declarat pentru HotNews.ro că a decis retragerea de pe site a modelelor de subiecte pentru Bacalaureat și Evaluare națională 2018 și a cerut consultarea elevilor, părinţilor şi profesorilor.

.........................................

Miercuri, preşedintele Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, Marian Şuţă, confirma pentru Adevărul că Ministerul Educaţiei va modifica subiectele pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureat. Astfel, începând chiar din acest an școlar, ”toate examenele vor avea în structură 40% itemi obiectivi”, respectiv subiecte tip grilă, a afirmat Marian Şuţă.

La scurt timp, și secretarul de stat în MEN pentru învăţământ preuniversitar, Florian Lixandru, declara, pentru Agerpres, că s-a propus creşterea, începând de vara viitoare, la 40% a itemilor de tip obiectiv la Bacalaureat şi Evaluarea Naţională.

Elevii contestă vehement modificarea

Aproape concomitent, venea și reacția elevilor, care se declară o dată în plus luați pe nepregătite de decizia luată peste noapte de autorități. Președintele Consiliului Național al Elevilor, Petru Apostoaia, a afirmat, într-un interviu acordat RFI, că ”având în vedere că măsura este introdusă chiar din acest an școlar, elevii vor fi afectați emoțional pentru că s-au pregătit pentru un alt timp de examen”. El este de părere că autoritățile vor doar să crească artificial rata de promovabilitate a acestor examene naționale, întrucât ”un examen grilă este mult mai ușor decât unul clasic”.

În plus, ”dacă ne gândim că și până acum se putea copia la BAC chiar dacă s-au introdus aceste metode de supraveghere video și audio, vom vedea ce probleme vor apărea atunci când se va putea copia spunând o cifră și o literă”, atrage atenția Petru Apostoaia.

Ascultă:



Pe de altă parte, mulți elevi nu sunt obișnuiți cu acest tip de testare. Președintele Consiliului Național al Elevilor afirmă că ”elevii care se pregătesc pentru medicină spre exemplu sunt familiarizați cu testele grilă, însă de obicei la clasă evaluările sunt bazate pe subiecte scrise, nu pe grilă”.

Petru Apostoaia mai reclamă faptul că ”este păcat că (n.r. autoritățile) fac experimente pe această generație”.

Expert: Nu se poate asigura securitatea răspunsurilor

După mediatizarea subiectului, Ministerul Educației și-a nuanțat poziția. Același Florian Lixandru, secretar de stat pentru învățământ preuniversitar, a declarat pentru Hotnews.ro că abia vineri Ministerul Educației va decide în ce formă vor fi subiectele de la BAC și de la Evaluarea Națională în 2019. Lixandru a spus că modelele de subiecte au fost publicate ieri dintr-o eroare a Consiliului Național de Evaluare și Examinare. Modelele de subiecte au fost între timp retrase de pe site.

El a mai precizat că introducerea testelor grilă a fost luată în urmă cu câteva luni vară, mai exact după rezultatele de la examenele naționale. Oficialul a explicat că Ministerul dorește introducerea acestui tip de examen pentru a aduce obiectivitate în produra de notare a tezelor.

În acest context, expertul în probleme de educație, profesorul Ștefan Vlaston declară, într-un interviu acordat RFI că ”introducerea sistemelor grilă are avantajul de a aduce obiectivitate în cadrul procesului de corectare a tezelor precum și de dezvoltare a gândirii logice a elevului”.

Pe de altă parte, spune expertul, ”nu se poate asigura securitatea răspunsurilor”, având în vedere faptul că în cazul examenelor tip grilă ”se poate copia mult mai ușor”.

În aceste condiții, așa cum spun și reprezentanții elevilor, Ștefan Vlaston este de părere că Guvernul vrea să crească artificial rata de promovabilitate a acestor două examene importante.

Expertul critică totodată modalitatea în care acest guvern anunță modificări importante, fără explicații sau dezbateri prealabile.

Ascultă:

 

Toate edițiile emisiunii Actualitatea de prânzhttps://www.rfi.ro/tag/actualitatea-de-pranz

Expertul în probleme de educație, profesorul Ștefan Vlaston, despre modificarea examenelor
194