Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cumperi ceva de Black Friday? Câteva sfaturi utile împotriva pseudo-ofertelor

Atenție la ce cumpărați de Black Friday! Perioada cumpărăturilor la preț redus a debutat, iar specialiștii avertizează că unii comercianți nu fac reduceri reale. ”Un raport recent arată că aproape o treime din produsele vândute în România de Black Friday au un preț chiar mai mare decât cel practicat în urmă cu o lună”, declară la RFI Costel Stanciu, de la Asociația Pro-Consumatori. El enumeră câteva sfaturi pentru cei care sunt interesați în această perioadă să cumpere produse la preț redus.

29% din produse au prețul ”tăiat” mai mare decât cel practicat în ultima lună

Costel Stanciu: Cu siguranță se vor întâmpla anumite lucruri, se va încălca legislația referitoare la reduceri. Cei care doresc să facă achiziții în această perioadă dedicată reducerilor, care se termină pe 30 noiembrie, ar trebui să cunoască anumite lucruri legate de reduceri. Un prim aspect este legat de afișarea prețului. Prețul redus trebuie să fie mai mic decât prețul practicat în urmă cu 30 de zile în același spațiu comercial.

Reporter: Sună bine, dar cei mai mulți consumatori nu vor ști exact ce preț avea respectivul obiect în urmă cu o lună...

C.S: Ar fi trebuit să urmărească istoricul prețului pentru produsul ce urma să-l achziționeze în această perioadă ca să fie convinși că,  într-adevăr, au parte de o reducere și nu de o falsă reducere.

Rep: Oricum, în paralel, dumneavoastră, asociațiile de protecția consumatorilor, dar și instituțiile statului sunteți cu ochii pe ei pentru a vedea dacă acest preț este redus față de cel practicat în ultima lună, nu?

C.S: Sunt și nu prea sunt. Un raport dat publicității de către Consiliul Concureței în luna mai a anului curent arată că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday, prețul tăiat a fost mai mare decât prețul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest lucru ne îndreptățeste să credem că și în 2018 de Black Friday o să se încalce legislația în vigoare.

Produsele online pot fi returnate în maxim 14 zile

Rep: Să reluăm ideea pe care o enunțați mai devreme. La ce să fie atenți cei care vor să cumpere ceva în această perioadă de reduceri? Începuserăți cu atenția asupra prețului...

C.S: Da, atenție la preț. Regula este ca prețul redus să se afișeze lângă prețul vechi. Prețul vechi este aproape întotdeauna barat sau se specifică deasupra prețului vechi sintagma „preț vechi” și „preț nou”, urmată de prețul nou. Un alt aspect pe care trebuie să îl urmărim este cel legat de anumite termene care sunt prevăzute în legislația actuală și care îi protejează pe consumatori. Cei care fac comenzi online au posibilitatea să renunțe la produs după ce au intrat în posesia acestuia în termen de 14 zile. Atenție! E valabil numai la comenzile online, nu și la achizițiile făcute în magazinele clasice. În astfel de situații nu mai este valabilă această prevedere legală. Dacă renunță la produsul achiziționat nu trebuie să se justifice. Nu trebuie să găsească un motiv pentru această renunțare. În termen de 14 zile de la renunțare comerciantul este obligat să îi ramburseze consumatorului contravaloarea bunului. Totodată, consumatorii trebuie să știe că produsele comandate online intră în posesia lor în termen de 30 de zile. Să nu aibă așteptări mai mici. Acesta este termenul legal. Dacă după 30 de zile nu au intrat în posesia bunului comandat online au dreptul să primească în termen de 7 zile contravaloarea bunului comandat. Le recomand celor care folosesc achiziția unui produs online să folosească cardul pentru a plăti. În acest caz pot beneficia de procedura refuzului la plată. Pot bloca suma respectivă în termen de 30 de zile sau mai mare în funcție de condițiile băncii unde au cardul respectiv. Aceasta este o facilitate oferită de bănci, dar și posibilitatea de a se proteja în fața unor societăți comerciale care nu realizează un comerț onest.

Costel Stanciu, de la Asociația Pro-Consumatori, despre Black Friday
502