Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Mircea Miclea, despre proiectul „România Educată”: Ar fi bine să nu vină cu truisme

Presedintele Klaus Iohannis lansează, astăzi, în dezbatere publică, proiectul „România Educată”. Este vorba despre cea mai amplă şi de durată consultare publică desfăşurată până acum în domeniul politicilor publice din educaţie, la care au participat peste 10.000 de persoane. 60 de instituţii publice, organizaţii neguvernamentale şi reprezentanţi ai domeniului. Priorităţile proiectului “România Educată” vizează cariera didactică, managementul educaţional, echitatea, învăţământul profesional şi tehnic, învăţământul superior, evaluarea elevilor şi studenţilor şi educaţia timpurie. Fiecare dintre cele şapte teme va avea un raport tehnic propriu. Documentele vor fi puse în dezbatere publică timp de trei luni, după care preşedintele Klaus Iohannis va chema la consultări partidele politice pentru a ajunge la o viziune comună asupra educaţiei din România. Dorința Administrației Prezidențiale este ca orice viitoare lege a Educației să aibă la bază rezultatele proiectului „România Educată”. Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, speră că proiectul vine cu „idei inovatoare”. „Ideea principală este de a face reformă în învățământ, nu de a ajunge neapărat la un consens”, mai spune Mircea Miclea.

Mircea Miclea: Ar fi bine ca acest proiect să vină cu idei noi, să nu vină cu truisme. Dacă vine cumva cu idei pe care le știm cu toții, probabil că se va obține un consens pe ele, dar nu vor schimba nimic din educație. Eu sper să vină cu idei inovatoare. Mă bazez și pe faptul că s-a lucrat la acest raport timp de patru ani de zile. Toată lumea este îndreptățită să spere că va veni cu o viziune absolut radicală și substanțială despre ce anume înseamnă reforma educației în România. Ce cred că trebuie să se întample după aceea este un angajament ferm al președintelui de a alinia partidele la viziunea pe care o va promova ( șeful statului – n.red.). Adică, sper ca aceste negocieri să nu fie negocieri în jos, în sensul de a ajunge la consens cu prețul sacrificării reformei. Ideea principală este de a face reformă în învățământ, nu de a ajunge neapărat la un consens, dacă acest consens trădează reforma. 

Cifre incontestabile:

  • 25 de miniștri ai Educației în 29 de ani
  • România este ţara cu cea mai mare rată de analfabeţi funcţional din UE. 42% dintre elevii de 15 ani știu să scrie, să citească, să calculeze, dar nu înțeleg noțiunile învățate.
  • România alocă mai mulţi bani pentru învăţământul superior decât pentru cel preuniversitar

Mircea Miclea: Trebuie să-l așteptăm pe președinte să ne spună ce fel de reformă dorește să facă și apoi vom vedea dacă această reformă e viabilă, fundamentată științific sau nu. Sunt mai multe aspecte care trebuie luate în seamă. Rata analfabetismului funcțional este doar un aspect al realității. Pe de altă parte, e de luat în calcul cum va arăta viitorul, pentru că școala este un sistem care se construiește cu privirea spre viitor. Și-atunci trebuie să ne uităm la cum va evolua piața muncii în următorii 30 de ani? Cum vor evolua tehnologiile în umătorii 30 de ani? Cum se vor poziționa tinerii în acest raport? Cum va evolua demografia? Așteptăm să vedem viziunea prezidențială. Cert este însă că trebuie integrate prezentul actual și viitorul, pe care trebuie să-l aproximăm cât mai precis cu putință în baza studiilor pe care le avem în acest moment.

Reporter: Administraţia Prezidenţială nu-şi propune schimbarea Legii Educaţiei, dar va trimite rezultatele raportului la Ministerul Educaţiei în cazul în care o nouă lege a educaţiei va fi elaborată. În ultimii ani însă, de cand este la guvernare coaliția PSD – ALDE, nu a existat o colaborare instituțională vizibilă între Guvern și Președinție. Cum credeți că va colabora președintele cu Ecaterina Andronescu?

Mircea Miclea: Dânsul a numit-o. Mă gândesc că dacă a numit-o, a știut ce face și-atunci, probabil, speră pentru un acord relativ rezonabil între perspectiva pe care o președintele o propune și modul în care va proceda dna Adronescu.

Sindicatele susțin reforma în retorică, nu în fapte

Reporter: În privința sindicatelor, câtă vreme ați fost ministru al Educației, le-ați simțit că sunt alături de proiecte care ar aduce schimbări în domeniu?

Mircea Miclea: Din păcate, nu. Mereu sindicatele în România au reprezentat o parte conservatoare, care a încercat să mențină status-quo-ul. Nu au susținut reforma. Sau și atunci când au susținut reforma, au susținut-o în retorică, dar nu în fapte, nu în modul real în care s-au comportat.

Reporter: Să ne așteptăm ca sindicatele să opună rezistență și acum?

Mircea Miclea: Dacă vor fi propuneri aproape de status-quo și de interesele sindicale, nu vor opune rezistență. Vom vedea într-o anumită măsură cât de reformatoare este această propunere în funcție de cât de mult se vor opune sindicatele. Nu vreau să bșamez în niciun fel sindicatele, dar sindicatele tind să apere constant status-quo-ul, nu să facă reforme. Nu văd undeva, în vreo țară, ca sindicatele să fie portdrapelul reformei.

Reporter: Guvernul Dăncilă promite creşterea sumelor destinate finanţării educaţiei cu cel puţin 15% anual, comparativ cu bugetul anului precedent. Elevii de la școlile profesionale ar urma să primească navetă, cazare și masă gratuite dacă se obligă să lucreze minimum 5 ani în România. 5.000 de euro pentru profesorii de la ţară şi prime de instalare... Cum arată aceste promisiuni?

Mircea Miclea:Arată foarte bine pe hârtie, nu știu dacă vor arăta la fel de bine în realitate, dar este un lucru esențial: dacă dai bani fără să ceri criterii de performanță, pe care să le îndeplinească cel care primește bani, atunci risipești banii. Avem acest exemplu: în 2004 s-au mărit salariile la profesorii universitari, practic s-au dublat salariile la profesorii universiatri, nu s-au cerut criterii de performanță, n-a avut niciun efect. Abia după ce am introdus printre criteriile de performanță publicațiile internaționale, atunci s-a văzut o schimbare de comportament.

 
Mircea Miclea, fost ministru al Educației