Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Lupta pentru finanţarea Autostrăzii Unirii intră în epoca protestelor. Preşedintele rămâne speranţa moldovenilor

Zero lei în proiectul de buget pentru Autostrada Unirii îi scoate pe ieşeni din nou în stradă. Dar nu la Iaşi ci la Bucureşti. Şi nu pentru o zi ci pentru toată săptămîna, pînă la adoptarea bugetului. Cătălin Urtoi, Împreună pentru A8 a lansat îndemnul la mobilizare pe reţelele de socializare: ” Ne organizam pentru o plecare masiva la Bucuresti in aceasta saptamana!
Mergem sa sustinem interesul regiunii Moldova.Mergem sa sustinem amendamentele la legea bugetului pentru finantarea autostrazii Ungheni - Iasi - Tg.Mures.Va asteptam alaturi de noi!” În doar cîteva ore zeci de ieşeni şi-au anunţat susţinerea şi participarea. 

 

Preşedintele, ultima speranţă

Deputatul PMP de Iaşi, Petru Movilă, iniţiatorul legii privind Autostrada Unirii a declarat că luni va avea o întîlnire cu parlamentarii de Iaşi dar şi din alte judeţe pentru a susţine bugetarea autostrăzii. Ultima soluţie, preşedintele Klaus Iohannis. „Voi sugera preşedintelui ca bugetul de stat să nu fie promulgat dacă nu respectă legea. Legea Autostrăzii Unirii. Să nu promulge bugetul de stat pănă cînd autostrada nu are filă distinctă. Preşedintele are multe mecanisme. Poate să intoarcă proiectul de buget la Parlament, poate ataca la Curtea Constituţională „. Petru Movilă  susţine că autostrada trebuie să aibă filă distinctă de buget, nu cifre ascunse în bugetul unui minister:  “ PSD,ALDE. Au promis, au votat, au spus că acest proiect este o prioritate pentru ei. Legea iniţiată privind autostrada are o prevedere clară. La 30 de zile de la publicare, Guvernul României trebuie să o respecte “

Autostradă sfărâmă PSD Iaşi

Doi parlamentari PSD de Iaşi au declarat prin comunicate publice că nu vor vota proiectul bugetului dacă proiectele mari ale Iaşului nu vor primi finanţare. Senatorul PSD de Iasi, Vasile Toma susţine, într-un comunicat de presă, că bugetul pentru acest an trebuie să asigure realizarea mai multor obiective de dezvoltare pentru judeţul Iaşi, respectiv autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, şoseaua de centură a municipiului, spitalul regional şi sala polivalentă.
 
”Pentru autostradă este necesară suma estimată de CNAIR la 37 milioane lei (credite bugetare şi credite de angajament) pentru completarea studiilor de fezabilitate (Târgu Neamţ-Târgu Mureş). De asemenea, sunt necesare credite de angajament care să se transforme, pe parcursul anului, în funcţie de etapele parcurse, în credite bugetare, pentru finalizarea documentaţiilor, şi respectiv începerea lucrărilor, în anul 2019, la tronsonul Iaşi-Paşcani-Târgu Neamţ, dar şi pentru realizarea studiului de fezabilitate şi proiectul tehnic la secţiunea Ungheni-Iaşi şi la podul de la Ungheni”, precizează senatorul PSD Vasile Toma. Si deputatul PSD de Iaşi Silviu Macovei a anunţat public că va vota proiectul de buget doar dacă va fi asigurată finanţarea pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş. El a afirmat că va susţine în Parlament orice amendament care prevede alocarea de fonduri pentru acest proiect.

Apelul primarilor din Asociaţia „Moldova se dezvoltă” 

Primarii celor şapte municipii fondatoare ale Asociaţiei „Moldova se dezvoltă” cer Guvernului şi Parlamentului să manifeste responsabilitate şi respect faţă de regiunea de nord-est şi să includă alocările financiare necesare în legea bugetului. Prin intermediul unui comunicat de presă primarii susţin că “  în actuala sa formă, Legea bugetului de stat este de natură să genereze subdezvoltare economică și inechități sociale la nivel național și să adâncească și mai mult decalajele economice dintre Regiunea Nord - Est și celelalte regiuni ale țării”. Mai mult chiar edilii celor şapte oraşe îşi exprimă revolta “ față de faptul că proiectul Legii bugetului nu prevede nicio alocare financiară pentru cel mai important proiect al regiunii, Autostrada „Unirii” A8 Ungheni - Iași - Târgu Mureș, în condițiile în care acest obiectiv a fost nu doar promis de liderii coaliției de guvernare, ci asumat printr-o lege votată în Parlament și promulgată de Președintele României”. Asociaţia „Moldova se dezvoltă” atrage atenția că fără finanțare sunt și alte proiecte majore de infrastructură cu importanță regională și națională, precum Autostrada A 7 / drumul expres Nord – Sud, care să lege Moldova de București, construirea șoselelor de centură ale orașelor asociate, interconectarea cu rețelele de transport european, inclusiv spre Ucraina și Moldova, sau modernizarea transportului feroviar, precum și extinderea rețelelor de utilități în regiune.
Dincolo de proiectele majore, primarii din Asociația „Moldova se dezvoltă” arată că, în ciuda creșterii economice clamate de actualul Guvern și de promisiunile făcute de Ministrul Finanțelor membrilor Asociației Municipiilor din România, alocările financiare prevăzute în proiectul Legii bugetului sunt de natură să sărăcească în continuare bugetele autorităților locale, care se vor vedea inevitabil în situația de a nu mai putea susține investiții atât de necesare și cerute de comunitățile locale.

În aceste condiții, Asociația „Moldova se dezvoltă” face apel la ceilalți primari de orașe și comune, la președinții de consilii județene și, mai ales, la parlamentarii din regiune să pună presiune pe Guvern și, respectiv, să amendeze proiectul Legii bugetului de stat pe 2019 astfel încât Regiunea Nord - Est să fie susținută concret, prin alocări bugetare, nu doar la nivel declarativ, astfel încât să se poată dezvolta echilibrat și durabil.

Primarul municipiului Iaşi: “Nu de glumițe de Teleorman are România nevoie acum,  “

Primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica a declarat că proiectul bugetului este  ca o calamitate naturală şi că “ în această formă bugetul lăsa țara mai săracă decât era, cu o populație sărăcită și fără perspectivă de dezvoltare. Din păcate, Regiunea de Nord-Est rămâne în continuare văduvită de investițiile de care avea nevoie de foarte multă vreme și care sunt din ce în ce mai necesare. De aceea fac apel la toți parlamentarii din Moldova să nu voteze acest buget dacă nu va acoperi necesarul de sume de bani pentru construcția Autostrăzii Iași - Târgu Mureș, pentru continuarea proiectelor de infrastructură în jurul orașelor de tip șosea de centură și pentru continuarea unor proiecte esențiale în domeniile educației și sănătății.” .Mihai Chirica a precizat că” nu voi încerca creșterea de taxe și impozite la nivelul orașului nostru. Nu este nevoie să descărcăm prostia actului guvernamental pe umerii ieșenilor.”.  Primarul Iasului a subliniat că “ în loc să repare cât se mai poate haosul și dezastrul în care, în actuala sa formă, Legea Bugetului de stat va arunca România, PSDragnea lansează ironii de doi bani la adresa Președintelui României.. Nu de glumițe de Teleorman are România nevoie acum, ci de oameni serioși și resposabili, preocupați de viitorul țării, iar nu de ștergerea propriului trecut penal! Eu însă nu mai am nicio așteptare din partea PSDragnea, această aberație politică ajunsă la putere care comite poante de prost gust în mediul virtual, iar în viața reală își bate joc de întreaga țară!De atât e în stare PSDragnea: să facă machete ieftine cu fermoare, să deschidă porțile pușcăriilor și să pună lacăt pe viitorul României!”

Lider PNL Iaşi, despre Autostrada Moldova- Transilvania: O crimă cu premeditare

Liderul organizaţiei municipale PNL Iaşi, Marius Bodea a declarat că “ această ticăloşie monumentală de a refuza pur şi simplu banii de la UE pentru a oferi şansa la dezvoltare unei regiuni cu patru milioane locuitori  este o crimă cu premeditare, în condiţiile în care numărul coridoarelor TEN-T se va reduce după 2020. Dacă nu reuşim să începem construcţia cu bani europeni a acestei autostrăzi până în 2020, vom pierde singura şansă de a face această investiţie cu fonduri europene”. Marius Bodea a precizat ca “decizia aberantă de a transfera segmentul de autostradă Iaşi – Târgu Neamţ (100 km) de la Ministerul Transporturilor la Comisia Naţională de Prognoză condusă de condamnatul penal Darius Vâlcov consfinţeşte ticăloşia PSDragnea”. ”Există două explicaţii pentru această ticăloşie monumentală: ori PSDragnea intenţionat vrea să ţină în izolare şi subdezvoltare întreaga Moldovă doar pentru ca populaţia de aici să fie săracă, uşor de controlat şi manevrat la vot, ori nu vor să acceseze fonduri europene gratis pentru că sunt mult mai greu de fraudat şi, pentru a putea lua şpăgi, vor să folosească instrumentul Parteneriatului Public-Privat”, a încheiat deputatul liberal.
Parlamentarii din opoziţie ar putea depune o listă de amendamente comună. De 11 ani, Autostrada Unirii a fost susţinută prin declaraţii de toţi preşedinţii şi de liderii partidelor. Indiferent de culoarea politică. De 11 ani a rămas doar o autostradă de hîrtie. 
Cînd se susţin amendamentele în comisii, ieşenii vor fi în faţa Parlamentului. Vor sta, spun ei, pănă cînd Parlamentul va da votul final proiectului de buget. Sabotarea Autostrăzii Unirii, spun ieşenii.Condamnarea la sărăcie prin absenţa investiţiilor. Şi copii Moldovei vor continua să plece la studii în străinătate.

 

485