Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Presiuni civice pentru realizarea Autostrăzii Unirii: ”Moldova este din ce în ce mai izolată”

auto.png

Image source: 
ziaruldeiasi.ro

Cel puțin 50 de activiști ai ”Asociațiilor Împreună pentru A8”, ”Moldova vrea autostradă” și ”Proinfrastructura” vor picheta vineri 8 februarie sediul Guvernului, în timp ce executivul ar urma să dezbată proiectul de buget pe 2019. Reprezentanții celor trei organizații vor depune un memoriu cu nouă revendicări. Infrastuctura modernă în Moldova, subliniază activiștii, este sublimă dar lipsește cu desăvărșire iar Moldova este din ce în ce mai izolată.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastuctura spune simplu: “E groaznic oriunde ne-am uita. Infrastructura în Moldova este sublimă doar că lipsește cu desăvârșire. Nu avem drumuri expres, nu avem autostrăzi. Chiar și căile ferate, care au fost construite mulți ani, au început în ultimii cinci, zece ani, să devină pline de restricții de viteză și de  tonaj. Moldova este din ce în ce mai izolată și se face foarte puțin în sensul reîntregirii dacă tot am trecut prin anul centenar!“

După doi ani de proteste și presiuni ale asociațiilor civice, anul trecut a fost promulgată de către președintele României Legea privind Autostrada Iași-Tîrgu Mureș. În proiectul de buget pe 2019, initial,  alocarea bugetară era zero. Presiunea societății civile, a liderilor politici, declaratiile- chiar și a doi parlamentari PSD de Iași că nu votează bugetul daca nu se alocă fonduri pentru autostrada -a provocat reacții. Dar tot la nivel de promisiune. După cum se arată într-un comunicat PSD Iași  ”în Legea Bugetului de Stat pentru 2019 va fi prevăzut un articol distinct referitor la finanțarea Autostrăzii Unirii. Vor fi alocate credite bugetare în valoare de 9 milioane lei și credite de angajament în valoare de 37 milioane de lei.  Următorul demers din fișa de proiect care urmează a fi făcut este „Completarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț”, împărțită în două tronsoane: Târgu Mureș - Ditrău și Ditrău - Târgu Neamț”.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat, miercuri, că a lansat licitaţia pentru atribuirea contractului "Completarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Târgu Neamţ", estimat la 29,91 milioane lei (6,31 milioane euro), fără TVA. Asociaţia Pro Infrastructură a avertizat, miercuri, că preţul este mult prea mic. Segmentul Tîrgu Neamț-Iași a rămas în parteneriat public privat. Ceea ce generează alte nemulțumiri pentru că nu există exemple de succes pentru acest tip de finanțare.

 

Autostrada Unirii: “O degringoladă”

Activiștii Asociațiilor Împreună pentru A8, Moldova vrea autostradă și Proinfrastructura vor picheta vineri 8 februarie sediul Guvernului Pentru că nu mai au încredere. Cătălin Urtoi, de la ”Împreună pentru A8” spune că e o “degringoladă totală cu modul în care au ajuns să pună aceste sume. Suntem nemulțumiți de valoarea lor, de faptul că A8 s-a împărțit că nici ei nu mai știu în câte tronsoane. Acum e finanțat doar SF-ul Târgu Neamț-Tîrgu Mureș. Așa cum este prevăzută ca și sumă nu vor reuși ca în acest an să acopere necesitățile Studiului de Fezabilitate. S-ar putea ajunge la un proiect neserios, se va ajunge la imposibilitatea de a continua lucrările”.

Cătălin Urtoi a explicat că din Iași vor picheta sediul Guvernului 50 de persoane, nucleul mișcării: “Și cine ni se va alătura. Vom depune un memoriu la Guvern.“

El a subliniat că a fost redactat un document cu nouă cereri care va fi înmânat premierului.  “Legat de A8 și următorii 12 ani. Cerem numirea unui ministru al transporturilor competent. Cerem demisia directorului general CNAIR care și-a arătat incompetența și neseriozitaea privind modul în care a gestionat A8. Cerem realizarea unei comisii mixte care să monitorizeze acest proiect în următorii doi ani. Să fie formată din Executiv, din politic, parlamentarii și asociațiile noastre“.

La rândul său Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastuctura a spus că “parcă se dorește ca Moldova să rămână izolată... și nu vrem să facem o teorie a conspirației. Suntem la stadiul de presiune publică. Faceți oameni buni autostrăzi! Deblocați proiectele! A8,A7. Avem nevoie și de investiții pe feroviar.  Dacă ne uităm la toată infrastura de transport, Moldova e izolată și se face prea puțin pentru aducerea ei și conectarea ei de restul țării și de Europa modern. “

 

 “ În Moldova avem investiții cu țîrîita! “

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura explică faptul că în acest moment realizarea șoselei de centură a Bacăului a ajuns să fie cel mai mare proiect de infrastuctură din Moldova. “Avem ceva alocări bugetare pentru centura Bacăului care este acum cel mai important proiect de infrastuctură din regiunea asta. S-a semnat în decembrie. Sunt alte patru proiecte mai mici. Centura Sucevei trenează de ani de zile. Acolo am avut o poveste halucinantă, cu alunecări, cu un constructor care nu și-a făcut treaba. A urmat rezilierea și s-a scos din nou la licitație, s-a semnat contractul. La Rădăuți avem ceva, dar e nevoie de mai mult decât 35 de milioane de lei. Pentru Iași stăm și așteptăm. Continuarea centurii, nu avem pe ce să alocăm, trebuie relansată licitația. Nu ne este clar de ce întârzie atît. E necesară pe partea de sud. În Moldova avem investiții cu țîrîita, proiecte se implementează greu, altele sunt blocate. A7, de la Ploiești la Pașcani, abia avem contractile semnate pentru studiile de fezabilitate. Ne-au trebuit doi ani și ceva ca să lansăm licitațiile și să semnăm contractile. Toate proiectele au probleme. Partea de licitație, exproprieri, pregătirea proiectelor.Totul merge foarte greu.“

Ascultă aici relatarea corespondentei RFI la Iași, Violeta Cincu
522