
Social
Control: Aproape jumătate din patiserii, pizzerii, cofetării și fast food-uri își înșală clienții
patiserie.jpg

Din 180 de unități controlate în Bucureşti şi în alte 12 muncipii reședință de județ, peste 40% își păcăleau clienții în acest mod. E vorba despre produse neconforme cu eticheta, comercializate în patiserii, cofetării, pizzerii, restaurante, standuri tip Fast Food și magazine alimentare.
"Au fost verificate 180 de unităţi (din care 85 patiserii, 17 Cofetării - laboratoare cofetărie, 47 pizzerii, 15 restaurante/catering, 11 unităţi de Fast Food, 5 magazine alimentare). Controalele s-au desfăşurat în Bucureşti şi in municipiile reşedinţă de judeţ precum Dâmboviţa, Prahova, Buzău, Călăraşi, Giurgiu, Ialomiţa, Constanţa, Tulcea, Brăila, Galaţi, Vrancea, Vaslui. Dintre acestea 73 de unităţi, reprezentând un procent de 40,5%, utilizează în procesul de fabricaţie specialităţi pe bază de grăsimi hidrogenate şi informează eronat consumatorii prin sistemul de etichetare că utilizează produse obţinute din lapte (brânză, caşcaval, unt, etc)", anunţă Ministerul Agriculturii, care, împreună cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor a reluat din 21 ianuarie activităţile de control desfăşurate în anul 2018, pentru a evalua corectitudinea practicilor comerciale privind utilizarea grăsimilor hidrogenate în locul produselor exclusiv pe bază de lapte, informarea corectă a consumatorilor, depistarea, sancţionarea şi diminuarea fraudelor în domeniu.
Pentru nereguli precum dezinformarea consumatorilor şi substituirea produselor procesate din lapte cu specialităţi pe bază de grăsimi hidrogenate, dar şi cele privind încălcarea normelor igienico-sanitare şi siguranţă alimentară, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 661.219 lei.
Într-un interviu acordat RFI, președintele Asociației Pro Consumatori, Costel Stanciu, explică faptul că aceste grăsimi hidrogenate nu sunt altceva decât ulei de palmier, care, procesat, are efecte distructive asupra sănătății.
Costel Stanciu mai spune că numărul comercianților care își înșeală astfel clienții este atât de mare pentru că legislația prevede amenzi prea mici. ”Sancțiunea de 2% din cifra de afaceri ar fi cu siguranță o soluție eficientă”, mai spune președintele Asociației Pro Consumatori, în condițiile în care acum amenzile sunt cuprinse între 3.000 și 30.000 de lei, cu posibilitatea achitării a jumătate din amendă în maximum 15 zile.
Ascultă: