Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Expert despre amendarea Google: Chiar dacă sancțiunile vin târziu, sunt cele mai bune măsuri

google.jpg

REUTERS/Aly Song

Comisia Europeană a amendat Google cu aproape un miliard și jumătate de euro pentru practici abuzive în materie de publicitate online. Google, divizie a grupului Alphabet, este acuzată că a blocat publicitatea companiilor concurente în rezultatele căutărilor.

Este cea de a treia penalizare aplicata companiei în ultimii doi ani. Amenda de acum ia în considerare durata şi gravitatea încălcării.

Bogdan Manolea de la Asociatia pentru Tehnologie si Internet explică: “În primul rând, Comisia arată că Google, în mod repetat, a folosit poziția de cvasi monopol pe care o are pe zona de căutare și alte zone adiacente, inclusiv reclamele din zona de search sau alte servicii pe care le are Google pentru a profita de poziția respectivă și a impune niște clauze neconcurențiale. Lucrul acesta trebuie sancționat. Sancțiunea are un dublu rol. Pe de o parte este sancțiunea pecuniară, care nu e tocmai mică. Pe zona de concurență acesta este și scopul, anume să facă astfel încât firmele să fie mult mai atente în momentul în care abordează astfel de practici. A doua parte a sancțiunii este cea referitoare la faptul că trebuie să vină cu o rezolvare a problemei. Nu înseamnă că situația poate continua. Și aceasta este o parte foarte importantă din punctul meu de vedere pentru că încearcă să rezolve problema de neconcurență care a fost creată.

Rep: Pe de altă parte, mai spune Comisia Europeană în comunicat că acel comportament abuziv a durat peste 10 ani și a împiedicat alte societăți să concureze pe baza meritelor și să inoveze. Aș vrea să ne concentrăm pe cuvântul „inoveze”. Mai poate fi recuperat decalajul acesta de 10 ani într-un astfel de domeniu?

B.M: Evident că nu. Principala critică care li se aduce acțiunilor de neconcurență atât la nivel european, dar și la nivel național este faptul că investigațiile durează foart mult. În cazul problemelor de neconcurență din zona digitală acest termen este ca și cum ar fi o viață întreagă. În 10 ani poate serviciul respectiv nici nu mai există sau nu mai are nicio relevanță dacă s-au făcut dezvoltări tehnologice. Aici e principala problemă.

Din păcate, de aceea sunt situații în care se consideră că aceste sancțiuni venite din partea autorităților de concurență nu sunt eficiente pentru că sunt prea târzii. Este foarte important să înțelegem că deși că durează mult, chiar dacă sancțiunile vin târziu, din punctul de vedere al sancțiunilor împotriva unei firme sau a alteia care are un monopol pe piaț[. sunt cele mai bune măsuri. Eventual, ar trebui să fie luate mai repede. E important de spus asta și în contextul altor dezbateri care sunt pe alte acte normative care privesc așa zișii giganți, precum Google și Facebook. Un exemplu e directiva copyright care se votează săptămâna viitoare, pe 26 martie.”  

Google a abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţă impunând o serie de clauze restrictive în contractele cu site-urile internet ale terţilor, ceea ce i­-a împiedicat pe rivalii Google să afişeze pe site-urile respective anunţuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor, explică Executivul Comunitar într-un comunicat.

”Comisia a amendat Google cu 1,49 EUR miliarde de euro pentru utilizarea abuzivă ilegală a poziţiei sale dominante pe piaţa serviciilor de intermediere în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online. Google şi-a consolidat poziţia dominantă în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online şi s-a protejat împotriva presiunii concurenţiale prin impunerea unor restricţii contractuale anticoncurenţiale pe site-urile de internet ale terţilor”, sustine in comunicat comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenţei.

Vestager a explicat că acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste 10 ani şi a împiedicat alte societăţi să concureze pe baza meritelor şi să inoveze. În acelaşi timp, acest comportament a împiedicat consumatorii să se bucure de avantajele concurenţei, a mai afirmat comisarul.

Amenda aplicată de Comisie, în valoare de 1,49 miliarde de euro,  ia în considerare durata şi gravitatea încălcării. Amenda a fost calculată pe baza valorii veniturilor obţinute de Google din intermedierea publicităţii asociate cu căutările online.

Google a încetat practicile ilegale la câteva luni după publicarea de către Comisie, în iulie 2016, a comunicării privind obiecţiunile cu privire la acest caz. Decizia impune Google să pună, cel puţin, capăt comportamentului său ilegal, în măsura în care nu a făcut deja acest lucru, şi să se abţină de la orice măsură care ar avea acelaşi obiectiv sau efect ori un obiectiv sau un efect echivalent.

Google este pasibilă să facă şi obiectul unor acţiuni civile în despăgubire care pot fi introduse în instanţele din statele membre de către orice persoană sau întreprindere afectată de comportamentul său anticoncurenţial.

Noua directivă UE privind acţiunile în despăgubire în cazul nerespectării normelor antitrust permite victimelor practicilor anticoncurenţiale să obţină mai uşor despăgubiri.

Anul trecut, Comisia Europeană a impus Google o amendă record de 4,34 de miliarde de euro pentru că s-a folosit de sistemul de operare Android pentru a bloca concurenţa.

O altă amendă, de 2,42 de miliarde de euro, a fost aplicată Google în 2017, pentru limitarea accesului pe piaţă a companiilor concurente care operează site-uri de comparare a cumpărăturilor.