Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Încă o amânare pe Autostrada Moldovei

masterplan-moldova_vrea_autostrada.jpg

Masterplan
Image source: 
fb.com/moldovavreaautostrada

Revoltă în Iași, capitala istorică a României. Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș bate pasul pe loc. Termenul de depunere a ofertelor pentru licitaţia tronsonului de autostradă Târgu Neamţ – Iaşi a fost prelungit până pe 5 august 2019. Nimeni nu s-a arătat interesat să realizeze în parteneriat public privat acest segment din Autostrada Unirii. Mai mult chiar, reprezentanții Asociației Moldova vrea Autostradă spun că din lista proiectelor majore ce vor fi transmise la CE în 2019 lipsește A8. Violeta Cincu a încercat să afle ce îi nemulțumește pe moldoveni.

Vicepreședintele Asociației Moldova se dezvoltă, Adrian Covăsnianu spune șansele de a finanța execuţia autostrăzii A8 din fonduri europene POIM 2 2021-2027 scad periculos de mult! Adrian Covăsnianu explică: „ Conform unui document OFICIAL al MT (prezentat la CM POIM în iulie 2019) din lista proiectelor majore ce vor fi transmise la CE în 2019 fac parte autostrada Sibiu - Pitești (1,4,5), drum Expres Pitești-Craiova, modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad! Unde este autostrada Unirii/A8/Montana? Conform unei întâlniri oficiale în luna mai 2019 dintre MVA (Moldova Vrea Autostradă), MDM (Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei) şi Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc s-a afirmat cu subiect şi predicat faptul că în luna iulie 2019 se va scoate la licitaţie proiectare şi execuţie la podul de la Ungheni. O aberație maximă din moment ce SF-ul este în analiză la APM Iaşi din 2016 (de mai bine de 3 ani de zile) şi problemele semnalate nu au fost rezolvate de proiectant/CNAIR nici până acum. Şi cum nu avem un SF finalizat, avizat nici vorbă de Pth (Proiect Tehnic) şi Execuţie” 

Vicepreședintele Asociației Moldova se dezvoltă, Adrian Covăsnianu spune că organizația pe care o reprezintă somează guvernul să renunțe la parteneriatul public privat pentru segmentul Târgu Neamț - Iași, să anunțe organismele europene de intenția de a depune cerere de finanțare în vederea construirii A8 integral din Fonduri Europene. Alte doleanțe ale activiștilor, să se rezolve solicitările Agenției de Protecție a Mediului Iași în legătură cu podul de la Ungheni.Toate asociaţiile civice cer guvernanților să considere A8 prioritate zero. Ieșenii nu înțeleg de ce executivul nu renunță la proiectul construirii segmentului Târgu Neamț - Iași în parteneriat public-privat. Cătălin Urtoi, liderul asociaţiei „Împreună Pentru A8” spune simplu că suma este colosală, ţinând cont că un kilometru de autostradă a fost evaluat la peste 15 milioane de euro. „ Termenul de depunere a ofertelor pentru licitaţia tronsonului de autostradă Târgu Neamţ – Iaşi a fost prelungit până pe 5 august 2019. Din câte știm noi nu s-a înscris nimeni”, a explicat Cătălin Urtoi. 

Deocamdată moldovenii au autostrăzi doar pe hârtie. Guvernele s-au apucat de desenat din 2006 odată cu studiul de prefezabilitate. Desenează și astăzi. De 13 ani s-au cheltuit, spun activiştii în jur de 5 milioane de euro.