Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Școală distrusă de trei copii. Ce spune medicul psihiatru

vandali_3.jpg

Una dintre cele cinci clase vandalizate de elevi
Image source: 
giurgiupesurse.ro

Trei elevi, cu vârste între 8 și 10 ani, au distrus aproape în totalitate școala din localitatea Clejani, județul Giurgiu. Copiii au spart și distrus tot ce le-a ieșit în cale: holurile, clasele, băncile, mobilierul și materialele didactice. De furia acestora, nu au scăpat nici cancelaria, baie sau centrala termică, abia montată. Ei susțin că s-au enervat din cauza unei jucării. Elevii au avut la dispoziție trei ore pentru a face unitatea de învățământ impracticabilă, motiv pentru care a fost închisă temporar. Poliția a deschis dosar penal in rem pentru distrugere.

Totul a pornit, se pare, după ce unul dintre copii s-a enervat la ore, din cauza unei jucării muzicale aruncate la gunoi, care continua să emită sunete.

„Dintre cei trei, unul învaţă la altă şcoală. Au intrat pe un geam în şcoală. Asta după ce au tăiat plasa de la gard. Au distrus tot. Aşa ceva nu s-a văzut în România. Aşa au zis, că unul dintre ei, e clasa a II-a, s-a enervat când era la ore din cauza unei jucării muzicale şi au venit să distrugă jucăria. Nu avem pază. Şcoala e lângă Primărie”, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, primarul comunei Clejani, Florin Nidelea.

Potrivit acestuia, incidentul a avut loc după terminarea orelor, iar femeia de serviciu a fost cea care i-a găsit pe copii.  “Unul făcea baie, altul a sărit pe geam, a fugit dezbrăcat acasă şi s-a întors, l-am găsit pe sala de sport urcat. Ei provin din familii normale, cel care este clasa a II-a este cu ceva probleme psihice, are şi adeverinţă”, a adăugat edilul. Potrivit acestuia, pagubele depăşesc 40.000 de lei.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită Ministerului Educației Naționale măsuri urgente privind creșterea numărului de psihologi școlari, dar și introducerea pazei și protecției în unitățile de învățământ din întreaga țară.

În primul rând, când vezi un grup de copii sau de adolescenți că reacționează agresiv împotriva unor obiecte sau animale, sau chiar oameni, cea mai freceventă cauză este răzbunarea. Și răzbunarea se întâmplă în contextul  în care, de cele mai multe ori,  copiii respectivi simt, fie subiectiv, fie obiectiv, simt că au fost prejudiciați de o figură de autoritate sau de cineva care este personalul școlii respective sau de alte persoane, și este o manieră de a echilibra, ca să zic așa, situația. Evident, acestea sunt speculații bazate pe literatură. Fără doar și poate, ne aflăm în fața unei situații inedite care cere o anchetă, cred eu, susținută.”, explică la RFI, Gabriel Diaconu, medic psihiatru.

Potrivit acestuia,  de obicei, astfel de comportamente sunt menite să satisfacă nevoia copilului de dreptate, în mintea lui.

“Nedreptatea cauzată copilului nu este legată de jucării, ci este legată de oameni. Cine sunt oamenii care au nedreptățit copiii, rămâne de văzut. (...)Comportamentul antisocial distructiv al copiilor este semn de dispreț, de suferință emoțională. Și acolo unde copiii acționează în grup, de obicei există un lider și niște prieteni apropiați care au fost persuadați de lider că este o cauză justă, o cauză dreaptă și că ce fac este bine să facă, și că este distractiv să facă și că prin comportamentul lor rezolvă o dilemă  socială. Acum, dilemele sociale cu care se confruntă copiii între 8 și 10 ani, de multe ori au de a face cu situația familială, cu integrarea la școală, cu persecuția sau discriminarea la care pot fi supuși (...) pentru că furia îndreptată  împotriva obiectelor, de obicei, este un mijloc de redresare emoțională a copilului care a fost el însuși victimă a furiei.”, adaugă Gabriel Diaconu.

Ar fi putut trei copii să vandalizeze o școală?

Imaginile cu școala vandalizată sunt greu de descris. Așa cum este greu de conceput că trei elevi, cu vârste între 8 și 10 ani, au vandalizat școala.  

În domeniul pur speculativ…atenție, că nu este o dovadă în acest sens, investigatorii ar trebui să se concentreze nu neapărat pe copii, dar și pe eventuale inadvertențe  sau lucruri care pleacă din explorarea la fața locului, cu privire la natura faptei dar și a făptașului. Ar fi putut trei copii să facă ce se vede acolo? Pentru că dacă nu, sau dacă pe undeva, un procuror observă că unele lucruri nu se leagă, înseamnă că ne uităm deja la un scenariu mult mai interesant în care o parte din daună e provocată de un copil, poate că altă parte din daună este provocată de un adult, poate că adultul respective are propria lui agendă sau este în concurență cu agenda copiilor, poate că adultul are interesul unei despăgubiri sau poate că urmărește, prin asta, să transmit un mesaj…Cert este că admițând că parte din daună este cauzată de copii, interesul copiilor este suveran. Drept urmare, nu ne uităm la niște copii infractori, ne uităm la niște copii a căror tulburare a comportamentului trebuie explicitată, trebuie înțeleasă psihologic, trebuie pusă în context, trebuie extrapolată la universal familial și, în cele din urmă, trebuie intervenit asupra ei”, conchide Gabriel Diaconu, medic psihiatru.

 

ASCULTĂ AICI INTERVIUL INTEGRAL: