Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


„Sistemul de educație este pentru copii și nu pentru profesori!”

cincu_foto.jpg

Image source: 
pixabay.com

”Carnagiu social”, astfel caracterizează liderul Uniunii Sindicatelor din Învățămîntul Preuniversitar, filiala Iași, Laviniu Lăcustă măsura reducerii numărului de ore din învățămîntul preuniversitar. De cealaltă parte experții în educație spun că sindicatele ar trebui să renunțe la atitudinea inflamată și să lupte pentru diversificarea orelor și a metodelor de predare.

În jur de 30.000 de angajați își vor pierde locurile de muncă dacă măsura prin care scade numărului de ore din sistemul de învățământ preuniversitar se aplică. Avertismentul a fost lansat de liderul Uniunii Sindicatelor Libere din Învățămîntul preuniverstita Iași ( USLIP Iași), Laviniu Lăcustă: „La ora actuală am putea vorbi de un carnagiu social dacă nu se intervine și cu alte măsuri. O scădere a normei de predare, de exemplu. Cadrele didactice au 18 ore ca normă de predare. Este foarte greu să corelezi pe de o parte, scăderea numărului de ore din planul cadru iar pe de altă parte, să menții același număr de ore din norma de predare. Se putea veni, dacă era bună credință, cu o scădere a normei de predare”.

Liderul USLIP Iași, Laviniu Lăcustă se întreabă ce discipline vor fi afectate de scăderea numărului de ore. De cealaltă parte, expertul în educație, profesorul Liliana Romaniuc nu crede că normele sunt în pericol. Și are și cîteva sugestii pentru liderii sindicatelor din învățămîntul preuniversitar. „ Eu nu cred că normele profesorilor sunt în pericol. Dacă reprezentanții sindicatelor al lupta pentru diversificare activităților de învățare în care profesorii să fie implicați. Mă refer la activități din programul de școală dar și la programul afterschool. Nu am nevoie de ore ca să îmi fac programa. Sunt suficiente lucruri pe care noi le predăm. Conținuturi care nu ar trebui să mai fie acolo, poate ar trebui schimbate cu activități de învățare decît cu simpla transmitere de cunoștințe „ a explicat Liliana Romaniuc.

„Ultimele estimări arată că 40.000 de norme vor dispărea dacă lucrurile rămîn așa cum sunt în prezent. Nu știu în ce sistem social din această lume s-a mai pus problema disponibilizării a mii de oameni într-un interval așa scurt. 40.000 de norme, în opinia noastră, poate conduce la dispariția a 30.000 de angajați din sistemul de învățămînt”, atrage atenția liderul USLIP , Laviniu Lăcustă.

De reorganizarea rețelei școlare nu vorbesc foarte des sindicatele. Expertul în educație, profesorul Liliana Romaniuc este însă de părere că este o susținătoare a descentralizării. Este suficient spațiu de acțiune în cadrul legal actual. Rețeaua școlară trebuie reorganizată. Sunt multe școli cu foarte puțini copii. Mă refer la școlile tehnologice. Sunt discipline în care profesorii îi pregătesc pe copii în specializări care nu sunt căutate. Nu există nicio specializare care să pregătească copiii pentru meseria de lucrător la Drumuri și Poduri!”

De cealaltă parte, liderul USLIP crede că măsura reducerii normelor îi va afecta pe profesorii din mediul urban și mai puțin pe cei necalificați. „Cred că a fost o măsură electorală. S-a vizat un cîștig electoral din partea elevilor și a părinților. Este o prostie. Este un cîștig iluzoriu din perspectiva copiilor. Economisim o oră pe zi dacă o vom economisi și pe asta”, a acuzat liderul USLIP Iași, Laviniu Lăcustă.

Dar profesorii trebuie să iasă din zona de confort, atrage atenția expertul în educație Liliana Romaniuc. „Școala poate organiza tot felul de activități de învățare. Și legea îi permite, în funcție de nevoile reale ale copiilor. Activitatea principală dintr-o școală este învățarea. Nu mă refer doar la transmiterea cunoștințelor. Mă refer la formarea caracterului, dezvoltarea competențelor. Trebuie să avem curajul, sindicatele pot juca un rol esențial. În loc să plîngă, să lupte pentru convertirea activităților de predare în activități de învățare. Ne scoate din zona de confort. De la anul în loc de 16 ore de matematică voi face 12 iar două ore trebuie să fac altceva. A venit timpul să recunoaștem că sistemul de educație este pentru copii și nu pentru profesori”.

Profesorii din Iași despre măsura reducerii numărului de ore din învățămîntul preuniversitar