Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Încrederea românilor în presă a scăzut puternic în 2019. Specialist: E semn de sănătate a consumatorului

mircea-toma1.jpg

Mircea Toma
Image source: 
Facebook

Încrederea românilor în presă a scăzut puternic anul trecut, până la 35%, de la 42% în 2018, se arată într-un studiu Reuters  privind mass-media digital. Mediul online a depășit ca pondere televiziunea, iar Facebook a devenit principala sursă de informare, se mai arată în cercetare.

E normal ca atunci când presa e slabă, încrederea oamenilor să scadă, explică la RFI Mircea Toma, președintele agenției pentru monitorizarea presei ActiveWatch.

 

Mircea Toma: A scăzut cu șapte procente. În primul rând vorbim de media digitale, nu în mod explicit prin ceea ce înțelegem prin media, televiziuni și platforme ale ziarelor. Dar cum și televiziunile acum au platforme digitale, cred că este vorba despre o informație care acoperă tot spectrul media.

Informația este că a scăzut încrederea cu șapte procente. Înseamnă că, în principiu, oamenii au devenit mai precauți. Din punctul de vedere al calității informării cetățenilor este salutar. E binevenit. Felicit cetățenii care sunt mai atenți la ce înghit când culeg informația de pe net sau se uită la televizor. Astea se întâmplă atunci când instituțiile media, oricare ar fi ele, nu își fac datoria cu seriozitate, cu respect față de valorile profesiei.

Cercetarea a fost făcută în 2019 când în România agitația politică a fost intensă, când guvernul și partidul de guvernământ au reacționat față de protestele cetățenilor folosind masiv teoria conspirației. Țineți minte că s-a vorbit despre statul paralel, despre George Soros, despre atacul investitorilor străini, despre Europa. Toate aceste discursuri au fost încărcate de pseudo informații, minciuni. Când media a servit intereselor puterii, când îți servește minciuni, când, de multe ori, contracandidații sau adversarii lor politici reacționează pripit, folosind contra minciuni, atunci în acest haos informațional, cel mai sănătos lucru e să te gândești de două ori. Asta înseamnă că nu ai încredere, nu că nu consumi informație, ci să consumi cu grijă. Reacția consumatorului român, care a făcut doi pași mari în spate atunci când se apropie de informație, cele șapte procente, cum spun cei de la institutul care a făcut cercetarea, înseamnă sănătate.

 

Reporter: Pe de altă parte, dacă aruncăm o privire spre anul trecut, am remarcat din punctul de vedere al autorităților, al politicienilor, comunică foarte mult pe Facebook. Evită mass media. Când vorbim despre dezbateri electorale se mută totul în online. Nu cumva și acest lucru a crescut gradul acesta de neîncredere?

M.T: Adevărata situație în care poți să afli valoarea de adevăr a enunțurilor unui politician este aceea în care politicianul are în fața lui un ziarist care nu îl iartă până nu obține răspunsuri la toate întrebările care sunt relevante. Lipsa acestei situații de televiziune, care aproape a dispărut, face ca încrederea să se reducă. Ceea ce se întâmplă e că politicienii apar în câte un studio, acolo unde sunt înconjurați de ziariști suporteri, fani, care nu știu cum să-i potrivească întrebările mai bine ca să nu-l încurce. Asta e, din nou, o situație degradantă pentru instituția media, pentru profesia de jurnalist și reduce încrederea.

 

Rep: Ajungem și la acei jurnaliști care schimbă tabăra. În ce mod afectează ei credibilitatea presei?

M.T: Calitatea de politicieni a acestor jurnaliști, la pachet cu instituția media pe care o conduc, este deplorabilă și nu face decât să azvârle în derizoriu ideea de profesie de jurnalist.

 

Rep: Va continua acest trend de creștere a neîncrederii?

M.T: S-ar putea ca acalmia, în ciuda faptului că este an electoral, să reabiliteze puțin posturile tv. Cel puțin nu cred că va scădea în continuare. S-ar putea să rămână aici sau că crească unul, două procente.

Mircea Toma, președintele Active Watch, la RFI România