Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Despre lumea în care trăim: “Demența digitală. Cum ne tulbură mintea noile tehnologii”

spitzer.jpg

Manfred Spitzer în dialog cu Cătălin Ștefănescu, la sfârșitul conferinței
Image source: 
Facebook / Fundația Humanitas Aqua Forte

“Mediile digitale dăunează educației, iar de nivelul educației depinde măsura în care te va afecta demența, în sensul medical al termenului, acela de declin al capacității mintale, pe măsură ce înaintăm în vârstă”. Afirmația a fost făcută, pe scena Ateneului Român, în fața unei săli pline, în cadrul seriei de conferințe ”Despre lumea în care trăim”, organizată de Fundația Humanitas Aqua Forte, de Manfred Spitzer, un reputat specialist în neuroștiințe din Germania. El și-a lansat recent în România cartea “Demența digitală. Cum ne tulbură mintea noile tehnologii”, bestseller în Germania, potrivit edupedu.ro.

 

 

Manfred Spitzer, cu studii de medicină, psihologie și filosofie, este profesor de psihiatrie la Universitatea din Ulm.

El însuși, în cartea pe care a lansat-o, se prezintă drept un tradiționalist care nu crede că “orice noutate e neapărat superioară instrumentelor mai vechi”. Spitzer a dedicat o bună parte din prelegerea sa impactului negativ pe care tehnologiile îl au asupra educației, urmată de efecte asupra sănătății și asupra vieții sociale.

Premisa: noile tehnologii și platforme digitale sunt utile ca instrumente, dar sunt nocive când devin scopuri în sine și dacă sunt utilizate exagerat.

În argumentația sa, dacă oamenii nu mai țin minte diverse lucruri, pentru că le pot găsi oricând pe telefon sau pe Internet, înseamnă că mintea nu mai este ocupată și, drept urmare, își pierde exercițiul, ceea ce, în ultimă instanță, face ca demența să se instaleze mai rapid. ”Pentru că, efect al noilor tehnologii, nu mai țineam minte exact unele articole citite anul trecut, am căutat pe Internet și le-am redescoperit: ele arată că cercetătorii nu sunt deloc convinși că pricep, la ora actuală, ce se întâmplă cu mintea omenească sub presiunea noilor tehnologii...”, argumentează el

Pe de altă parte, atenția lui se îndreaptă mai mult spre tineri. Copiii, spune cercetătorul german, “nu trebuie să transfere [către tehnologii] nimic. Ei trebuie să învețe să calculeze în gând, să-și știe poeziile , etc. (…) Dacă ai 25 de ani și n-ai învățat prea multe, nu mai poți să înveți în plus, fără antrenamentul căpătat până la acea vârstă. (…) Iar învățarea pe tot parcursul vieții este importantă, pentru că ne schimbă ca oameni. Ce ne ajută să învățăm pe tot parcursul vieții? O bună educație în copilărie și adolescență”.

Spitzer a citat un studiu științific din care rezultă că simpla prezență a unui smartphone în proximitate reduce capacitatea cognitivă a proprietarului și îi “scade IQ-ul”, pentru simplul fapt că gândul nostru este permanent la el, la noile mesaje pe care le-am putea primi, la noutăți etc.

În ultima parte a conferinței, el a comparat industria noilor tehnologii – pe care, altfel, le consideră “utile” ca instrumente – cu traficul de droguri, lobby-ul tutunului și cu lobby-ul armelor din SUA:

“Ți se spune să cumperi gadgetul acesta pentru copilul tău, atfel va fi pierdut, singuratic, nu va fi parte din grup. Dar dacă toți din clasă se droghează, eu sunt mândru că fiul meu nu face parte din grup...”, spune el.

În timpul discuției dintre el și Cătălin Ștefănescu (TVR), de la finalul conferinței, Manfred Spitzer a preciat că nu folosește niciodată Facebook, dar “citesc multe studii din multe publicații care spun cât de rău este Facebook”. Autorul, a precizat că citirea studiilor științifice este marea lui bucurie. Și a mărturisit că apelează la clipuri de pe Youtube care te învață cum să faci un lucru sau altul, deși s-ar lipsi și de acest lucru, dacă ar putea.