Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Coronavirusul schimbă, temporar, ritualurile religioase

assorted-rosary-prayer-beads-1141833.jpg

Image source: 
pexels.com

Pandemia de coronavirus ne schimbă obiceiurile: începând cu felul în care ne salutăm sau le purtăm de grijă celor dragi. Pentru unii dintre noi s-a schimbat și felul în care lucrăm: nu mai mergem la birou ci muncim de acasă. COVID-19 este pe cale să modifice și obiceiurile religioase. Credincioșii sunt îndemnați ca, în această perioadă, să urmărească slujbele la televizor sau chiar online.

Atât Biserica Ortodoxă cât și cea Romano Catolică fac apel la credincioși să respecte recomandările autorităților pentru a limita răspândirea infectărilor cu coronavirus. În toate lăcașurile de cult nu trebuie să fie mai mult de 50 de persoane în același timp și se pune accent pe igienizarea mâinilor și dezinfectarea căilor de acces.

Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Francisc Doboș, vorbește la RFI despre cum se adaptează bisericile restricțiilor impuse de autorități:

Cu seninătate și cu creativitate. Ce putem face? Să nu intrăm în panică. Nimănui nu-i place starea de urgență. Nu știm care va fi evoluția, dar știm că starea de urgență instituită va fi spre binele nostru, nu în defavoarea noastră. Da, ne va schimba obiceiurile, ne va schimba puțin viața, dar ca să o putem salva, aici, pe pământ, că de cealaltă salvare, mântuire, se ocupă Dumnezeu, evident.

Încă de săptămâna trecută, Biserica Ortodoxă a transmis parohiilor mai multe recomandări. Printre acestea asigurarea igienizării mâinilor cu apă și săpun sau cu dezinfectant, interzicerea accesului în lăcaşurile de cult a mai mult de 50 de persoane, îndemnarea acestora să păstreze distanța între ele sau oficierea slujbelor în aer liber. Patriarhul Daniel a explicat că starea de urgență este o stare specială de prevenire a extinderii epidemiei. Biserica Ortodoxă Română se adaptează treptat și responsabil, în funcție de evoluția situației provocate de epidemie, așa cum o fac toate instituțiile importante din țară, respectând și promovând în spațiul public recomandările autorităților de stat. (...)Biserica face un apel părintesc către toți credincioșii ei pentru a avea încredere în autorități și a respecta măsurile instituite de acestea.

Pericolul infectării cu coronavirus a determinat Arhiepiscopia Romano-Catolică să ia o serie de măsuri și chiar să modifice unele ritualuri, a expicat Francisc Doboș:

Să țină distanță de cel puțin un metru și în biserică, unul de altul. Să nu se atingă, în sensul că la noi înainte de împărtășaniei lumea se saluta cu semnul păcii, adică își dădea mâna în semn de pace. Renunțăm la acest gest pentru că este fizic, se poate transmiste virusul prin atingere. Nu ne diminuează credința. Sunt măsuri minime. Avem de exemplu relicvele, nu le mai oferim credincioșilor spre venerare prin atingere sau prin sărutare. Tocmai pentru a preîntâmpina atingerea agheasmatarelor cu degetele de către persoane, am renunțat în această perioadă să le umplem cu agheasmă.  

Pe 27 februarie, la o zi după depistarea primului caz de COVID-19 în România, Biserica Orotodoxă făcea apel la respectarea cu strictețe a tuturor măsurilor transmise de Ministerul Sănătății. Persoanele cu simptome de gripă sau de coronavirus erau sfătuite să evite locurile aglomerate, inclusiv bisericile. Cei care se tem de îmbolnăvire, spunea comunicatul Patriarhiei, pot să ceară preoților, în mod excepțional, ca împărtășania să fie făcută cu lingurițe aduse de acasă și să evite sărutarea icoanelor. O zi mai târziu, pe 28 februarie, BOR a revenit precizând că anunțul anterior îi avea în vedere "mai ales pe cei care se tem prea mult de îmbolnăvire când sărută sfintele icoane sau când se împărtăşesc din acelaşi Sfânt Potir euharistic, preotul folosind o linguriţă comună".

Această atenţie acordată îndeosebi celor „mai slabi în credinţă” (cf. Romani 14, 1) a produs însă teamă în altă parte, mai precis în rândul unor clerici şi credincioşi care consideră că o măsură excepţională şi temporară (iconomie), în favoarea celor mai fricoşi şi mai slabi în credinţă, se poate transforma într-o nouă regulă liturgică de împărtăşire euharistică a tuturor credincioşilor.

Purtătorul de cuvânt al patriarhiei, Vasile Bănescu, a fost întrebat marți, 17 martie, la Digi24, dacă instituirea stării de urgență schimbă cu ceva felul în care se oficiază slujbele și înmormântările.

Nu există deocamdată niciun fel de modificare. Slujba religioasă va fi oficiată în formula obișnuită dar, dacă vor surveni decese din cauza coronairusului, atunci, din câte știu, există deja niște restricții legate de participarea la slujba respectivă și la înmormântarea, înhumarea în sine. Aici autoritățile medicale au cuvântul cel mai important de spus.

Vasile Bănescu le-a cerut celor care vin la biserică să respecte recomandările autorităților în privința păstrării distanței între persoane și a dezinfectării mâinilor.

Venirea la biserică nu este interzisă de nimeni. Mesajul meu, dacă îmi permiteți, este pentru persoanele vârstnice, fragilizate, care au o suspiciune de îmbolnăvire foarte ridicată, să aleagă să rămână acasă în această perioadă.

Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Francisc Doboș, spune că atât credința cât și rațiunea trebuie folosite împreună, nu una împotriva celeilalte.

Credința noastră nu este împotriva rațiunii noastre. Și nu îl ispitim pe Dumnezeu cu credința noastră. Adică să îl punem pe Dumnezeu să facă minuni acolo unde ele a pus acele "minuni" în mâinile noastre, adică să ne spălăm, să avem grijă. Să nu îl ispitim tocmai neținând cont de măsurile de igienă. Fiecare trebuie să fim responsabili, responsabili de viața celuilalt.