Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum își iau pacienții rețetele fără a mai merge la medic?

Cardul de sănătate nu mai este obligatoriu pe perioada stării de urgență. Serviciile medicale, îngrijirile la domicliu, medicamentele şi dispozitivele medicale pot fi acordate şi validate fără acesta. Măsura a fost adoptată de Guvern în urmă cu două zile, însă nu a fost clarificat și modul în care bolnavii vor primi rețetele, de exemplu, în situația în care nu mai pot ajunge la cabinetul medicului.

Renunțarea la cardul de sănătate pe perioada stării de urgență este o măsura vitală în această perioadă pentru bolnavii cu afecțiuni cronice, precum boli oncologice, cardiovasculare, diabet sau respiratorii. Aceștia sunt cei mai expuși la a dezvolta complicații ale bolii în cazul infecției cu noul coronavirus. O măsură cerută insistent în ultimele săptămâni de medici, deoarece, în lipsa ei, aceștia nu aveau baza legală de a elibera rețete online, nici să își consulte pacienții la distanță, online sau prin telefon. 

"Pe perioada stării de urgență se suspendă obligativitatea utilizării cardului național de sănătate și a documentelor înlocuitoare ale acestuia", se arată în Hotărârea de Guvern aprobată luni, 30 martie. În baza acestei hotărâri, printre altele, medicul de familie poate emite prescripție medicală, în continuare, pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului – scrisoare medicală și/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere – și pentru medicamentele care până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri erau prescrise de către medicii specialişti. De asemenea, pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă stabilă de tratament, medicii de familie pot elibera prescripție medicală fără a mai fi necesară o noua reevaluare a medicului specialist, respectiv fără a mai fi necesară reînnoirea scrisorii medicale iniţiale. Însă, cum putem intra în posesia rețetelor prescrise?

O variantă ar fi ca medicii să le trimită pacienților sau apropiaților acestora rețetele scanate pe email, whastApp sau mesenger, iar ei să le arate farmaciștilor. Ce se întâmplă însă cu cei care nu au posibilitatea de a accesa online rețeta, cum ar fi pacienții în vârstă, în special cei din mediul rural, de exemplu? Sau cu cei care nu au unde printa documentul, în cazul în care farmaciile refuză eliberarea medicamentelor fără rețeta printată? A încercat să ne răspundă la aceste întrebări dr. Gino Dumitra, de la Societatea Națională de Medicina Familiei. 

Dr. Gino Dumitra: În momentul în care vorbim despre un pacient care are o boală cronică sau despre unul care dezvoltă o afecțiune acută, medicul de familie este sunat de către pacient sau apelat printr-un sistem video, astfel încât să obținem cât mai multe informații de la pacient în legătură cu starea prezentă. Să luăm exemplul unui pacient cu o afecțiune cronică pentru care, de obicei, vine lunar sau de două sau de trei ori pe lună la cabinetul medicului de familie, pentru a primi rețetă. În urma unei discuții telefonice obiectivul nostru este să ne asigurăm că starea pacientului este una stabilă adică, practic, pacientul se află într-o situație în care boala cronică este stabilizată și nu ar necesita o intervenție suplimentară terapeutică. În această situație, mai ales dacă pacientul se află într-o grupă de vârstă de peste 65 de ani, adică o grupă la risc pentru dezvoltarea COVID 19, nu este recomandat să se deplaseze la cabinetul medicului de familie. Este evident că un pacient nu are acasă un cititor de card astfel încât să poată să confirme, acel card, faptul că a avut o discuție telefonică cu medicul de familie în baza căreia s-a emis prescripția lunară sau trimestrială pentru medicamentele respective. Din acest motiv, practic cardul de sănătate devine inutil. Noi putem să prescriem rețeta, să nu folosim cardul de sănătate și în acest fel  rețeta este transmisă prin mijloacele electronice fie pacientului, fie unui alt intermediar pe care îl agreăm împreună cu pacientul .  (...) Dacă vorbim despre pacienții care se află în mediul urban, cei care au acces la imprimantă, la sisteme electronice mult mai ușor, în acel moment, da, putem folosi un scan al rețetei respective, pe care să-l trimitem prin intermediul oricărui mijloc de comunicare agreat prealabil cu pacientul.

Ce se întâmplă în mediul rural unde nu toți pacienții dispun de tehnologia necesară astfel încât să folosească rețeta scanată sau să o printeze? 

Dr. Gino Dumitra: La nivelul comunității mele, am gândit un sistem în care aceasta rețetă să fie transmisă către unul dintre membrii familiei care are un smartphone, iar acesta să ajute pacientul respectiv să își procure medicamentele, fie mergând cu acel print screen la farmacie fi găsind o altă soluție, să zicem, de printare la domiciliu. Există și situația în care, după cum știți ,autoritățile locale au demarat deja procesul de identificare a persoanelor vârstnice care locuiesc singure. S-a făcut deja  o  cartografie și, ne gândim că persoana care ar putea fi delegată de către consiliul local, din fiecare localitate, să facă cumpărături pentru acel pacient, să-l ajute și la procurarea medicamentelor. Va trebui să gândim și să găsim împreună cu farmaciștii soluțiile care care să fie posibile tehnic. Probabil că pacientul, în momentul în care se va prezenta cu acel smartphone în farmacie, iar farmacia va solicita, totuși, formularul printat, farmacia poate să primească acel mesaj de pe whatsapp, de pe messenger și mai departe să-l printeze, astfel încât să putem îndeplini și această condiție pe care o are încă farmacia și anume să existe un formular pe hârtie. 

 

ASCULTĂ AICI INTERVIUL INTEGRAL: