Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Criza COVID: De ce refuză companiile aeriene să returneze banii pentru zborurile anulate?

airport-2373727_1920.jpg

Image source: 
pixabay.com

Criza COVID pune pe butuci companiile aeriene, care au raportat deja pierderi uriașe. Între hemoragia financiară a operatorilor aerieni și autorități sunt însă clienții ale căror zboruri au fost anulate sau care aveau călătorii planficate în zone de risc sanitar. Și tot mai mulți se plâng că cererilor lor de restituire li se răspunde cu un voucher sau că pur și simplu nu le sunt dați banii înapoi. 

Este o încălcare a regulamentului european, chiar dacă traversăm o perioadă de criză, comentează, la RFI, consultantul în turism Răzvan Pascu. În opinia sa, criza COVID va provoca oricum falimente în industrie:

Răzvan Pascu: Putem spune că cele mai multe dintre companii, 98% din ele, nu dau banii înapoi, deși am văzut comunicate de presă pompoase din partea multora cum că vor da banii înapoi. Ce se întâmplă e că pasagerii vor primi un voucher de călătorie valabil în unele cazuri 12 luni, iar în altele 24 de luni. Am văzut și varianta prin care este schimbată călătoria. De exemplu, dacă aveai călătorie în luna aprilie, te lasă să ți-o schimbi gratuit și să își alegi orice altă dată. Dar trebuie precizat că de multe ori îți cer diferența de tarif, dar nu mai plătești taxa de schimbare a datei pentru că cea care a anulat cursa este chiar compania aeriană. În cazul în care tu, ca pasager, ai un bilet de avion în luna iunie și nu vrei să te mai prezinți la zbor, dacă zborul se efectuează, atunci compania aeriană nu îți va da nimic înapoi. În schimba, dacă ai un bilet de avion și din cazua ordonanțelor militare nu este permisă efectuarea zborului, dacă zborul este anulat vei primi banii înapoi sau acest nou voucher de călătorie. Din informațiile pe care le am, foarte puține companii au oferit banii înapoi, în special Wizz Air și Tarom. Dar și aceste companii au dat banii înapoi doar pentru o anumită perioadă. Din ce știu, nici Wizz Air nu mai dă banii înapoi, ci tot vouchere. 

Reporter: Cumva pare că multe companii își pun clienții în fața faptului împlinit. Dumneavoastră cum ați evalua comportamentul acesta?

R.P: Este o perioadă dificilă la care nimeni nu s-ar fi așteptat. Pentru că era o perioadă de investiții, nici conturile lor nu au suficienți bani încât să dea banii înapoi. Într-o perioadă de criză, știm foarte bine cu toții, că trebuie să tragem cât mai mult de cash. Asta este ceea ce fac companiile aeriene, parctic încălcând un regulament european care spune că trebuie să le dai oamenilor să aleagă între a primi un voucher sau banii înapoi. Am văzut, pe de altă parte și companii care au oferit această variantă. Am văzut varianta că fie primești înapoi 100% banii plătiți sau primești înapoi 120% sub formă de voucher, de credit, bani care îți rămân în cont și îți poți cumpăra un alt bilet de avion.

Rep: Dar este dreptul meu să decid dacă mai vreau sau nu să călătoresc. 

R.P: Nu neapărat dacă vreau sua nu să călătoresc, cât dacă vreau să primesc banii sau voucher, de exemplu, dacă nu pot decide asupra unei călătorii care este în luna iunie sau septembrie, îmi este frică, nu vreau să călătoresc și mă aștept să îmi dea banii înapoi, dacă zborul se efectuează, atunci nu o să dea nimeni banii înapoi. Cel mult, pentru că nu te-ai prezentat la zbor, poți face o cerere să ți se trimită înapoi banii plătiți pe taxele de aeroport.  

 

 E o situație dificilă și mă aștept ca o parte dintre companiile aeriene, în special cele private și mai mici, să dea faliment. Mă aștept ca în mod clar să se întâmple asta. Va fi o perioadă interesantă. 

 

Rep: Este oricum un hățiș birocratic. Spuneați că oricum aceste companii sunt prinse pe picior greșit de o situație de criză. Toată lumea simte criza. În egală măsură mă întreb ce model de business au companiile aeriene dacă într-o situație de criză se trezesc deja pe marginea prăpastiei. Ne putem uita în spate și spune că poate nu au avut cele mai bune modele de afaceri?

R.P: Nu aș zice neapărat că e ceva de genul acesta. Cum spuneam, sunt foarte multe companii care au investit. În unele cazuri au cumpărat avioane sau au făcut investiții în leasing-uri. Sau se întâmplă să aibă bani, dar să nu vrea să îi dea din cont. Atunci dau și această variantă cu voucherul. Vreau să mă fac clar înțeles. Dacă ți se oferă alternativă între a primi 100% bani sau 120% voucher, să spunem că e varianta cea mai bună, cea mai corectă. Dar atâta vreeme cât te pune în fața faptului împlinit și îți spune că îți putem da numai voucher, intră într-o altă sferă. E semi legal ce fac ei. 

Rep: Companiile nu trebuiau să fie asigurate?

R.P: Companiile sunt asigurate, dar nu există asigurare pe riscul acesta prin care trecem acum. Ei au folosit banii clienților ca pe niște avansuri cu care au investit și compania se finanța din rulaj, iar în perioada aceasta nu au încasări. Prin urmare, nu au cum să dea banii înapoi. Există și modele pozitive. Am văzut multe companii mari europene, KLM, Air France, Lufthansa, care au oferit varianta de a-ți reprograma zborul, chiar dacă zborul putea fi efectuat. De asemenea, am văzut companiile din golf, în special Qatar, care o bună perioadă de timp au dat banii înapoi, după care au anunțat că orice fel de bilet de avion cumpărat anul acesta poate fi reprogramat gratuit în orice altă perioadă.

Rep:Vedeți posibil un ajutor financiar consistent din parte Comisiei și Parlamentului European îndreptat către companiile aeriene mai mici și cu probleme? 

R.P: Deja au început să acorde ajutoare. După cum știm, Tarom și Blue Air România au primit fiecare câte un împrumut de 65 de milioane de euro ca să se descurce în perioada următoare. Dar și companiile mari au cerut ajutor. Lufthansa a cerut un ajutor de stat de aproape 2 miliarde de euro. Cu Air France mă aștept să se întâmple același lucru. E o situație dificilă și mă aștept ca o parte dintre companiile aeriene, în special cele private și mai mici, să dea faliment. Mă aștept ca în mod clar să se întâmple asta. Va fi o perioadă interesantă.