Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bruxelles încearcă să salveze dreptul pasagerilor aerieni la indemnizații

transport UE

In plină criza Covid19, companiile aeriene europene oferă vouchere valabile pentru un timp limitat în locul indemnizațiilor la care pasagerii au dreptul în caz de anulare a zborului. Practica este interzisă de legea europeană, Comisia Europeană pune în gardă statele membre să nu admită utilizarea voucherelor ca unică metodă de indemnizare și ar putea pedepsi cele 12 state care nu se conformează. Bruxelles nu este însă ascultat de capitale. 

Dreptul european al pasagerilor acordă accesul la indemnizații în caz de anulare a zborului, mai ales acum pe timp de criză. Voucherele – o practică curentă  - sunt posibile dar doar ca o alternativă pe care pasagerul însuși ar alege-o. 

Statele membre UE, sub presiunea companiilor aeriene, sunt însă înclinate să accepte unica metodă a voucherelor – prin care pasagerul de fapt nu are de ales și prin care riscă să piardă banii dacă nu folosește voucherele înainte ca ele să expire. 

De aceea, Comisia Europeană va trimite scrisori de informare catre toate statele membre amintindu-le legea europeană și eventualele repercusiuni în caz de nerespectare a acesteia. 

Dar Bruxelles a trimis în paralel alte scrisori, mai dure, catre 12 din cele 27 de state membre care au transpus în legislația națională folosirea exclusivă a  voucherelor ca mijloc de despăgubire. Printre acestea se numără Belgia, Olanda, Cehia, Polonia și Portugalia. Acestea trebuie să clarifice situatia față de Bruxelles pâna în 2 iunie, înainte ca executivul european să decidă ce alte măsuri va putea lua. 

La aceasta, prim ministrul olandez Mark Rutte răspune că nu va obliga companiile aeriene să indemnizeze pasagerii și că nu crede în amenințările Bruxelles-ului.

Reacția sa este de înțeles, fiind știut că în sânul Comisiei Europene două scoli de gândire, cea de centru dreapta PPE și cea centristă a Renew Europe, se contrazic privind „salvarea companiilor aeriene”. 

Iar această situație inedită este posibilă din cauza proastei gestiuni de echipă de care dă dovadă președinta Ursula von der Leyen. 

Divergența de opinii a dus în 13 mai la o scenă tristă și hilară în același timp când în sala de presă a Comisiei Europene doi membrii ai echipei von der Leyen s-au contrazis fără menajamente. 

Astfel, daneza Margrethe Vestager (Renew Europe), comisar al concurentei, a anunțat trimiterea celor 12 scrisori premergătoare deschiderii unei proceduri de infracțiune.

Un sfert de oră mai târziu, comisarul transporturilor, românca Adina Vălean (PPE), s-a arătat surprinsă de această declarație, ea amintind apoi numai de scrisorile de informare generală trimisă tuturor - pe care le-a numit „scrisori de încurajare”

Clarificarea  situației s-a produs prin presa belgiană, invitată discret miercuri după amiază la o cafea de comisarul justiției, belgianul Didier Reynders (Renew Europe). Acesta, în loc să comunice cu întregul corp de presă,  a explicat în cerc restrâns că el ar fi trimis cele 12 scrisori de avertizare și că nu s-a sfiit s-o facă inclusiv față de statul belgian care i-a fost patron până nu de mult. 

Si într-adevăr, liniile de gândire în PPE și Renew Europe se acordă pâna la un punct, în sensul în care ambele doresc „salvarea companiilor aeriene”.

Linia PPE, explicată tot miercuri și de deputatul european Marian Jean Marinescu, este aceea că voucherele pot fi unica metodă folosită. O companie falimentară nu mai poate avea pasageri, spune PPE, prin urmare a salva companiile înseamnă a proteja pasagerii. 

Centriștii de la Renew Europe au o abordare mai nuanțată și ei cer ca voucherele să fie o alternativă și ea să fie aleasă de pasageri și nu de companie. 

Pentru moment însă, în ciuda acțiunilor întreprinse de Comisie, linia dură a PPE pare să câștige, dovada acestui fapt fiind și felul în care a reacționat prim ministrul olandez, membru al amintitei familii politice.

 
Corespondentul RFI la Bruxelles, Mihaela Gherghisan