Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Goana după like-uri, teribilismul generator de click-uri și banii - interviu cu Cristian Manafu

social-media-pixabay.jpg

Image source: 
pixabay.com

Un cunoscut vlogger s-a ales cu o plângere penală în urma unui videoclip postat pe YouTube. Alexandru Bălan, cunoscut drept "Colo", e acuzat de o organizație neguvernamentală de instigare publică la săvârșirea infracțiunii de viol. Cristian Manafu, consultant social media, spune că toți cei care se exprimă în mediul online merg pe bunul simț și cei 7 ani de acasă, dacă îi au. Sunt și cazuri în care oamenii greșesc sau vor să facă rău. În opinia lui Cristian Manafu, părinții și școala ar trebui să-i învețe pe copii ce înseamnă social media și ce pericole pot apărea.

Poliția Capitalei a deschis o anchetă după ce un cunoscut vlogger ar fi instigat la violență împotriva adolescentelor și chiar viol. Alexandru Bălan, cunoscut în spațiul online sub numele de „Colo”, este urmărit pe YouTube de peste 850.000 de persoane - foarte mulți copii, adolescenți - cărora le vorbește despre jocuri, mașini și relații. Într-un videoclip, el spune, în termeni extrem de duri, cum ar proceda cu o fată de 16 ani care e îmbrăcată sumar. Organizaţia FILIA a depus o plângere penală împotriva vloggerului despre care susține că nu face altceva decât să promoveze și să consolideze o cultură deja existentă a violenței împotriva femeilor în România. Teribilismul e o cale de a genera click-uri, de a obține vizualizări care, la sfârșit de lună, aduc mii de euro în buzunarul influencerilor sau al creatorilor de conținut online, spune la RFI Cristian Manafu, consultant social media. Despre acest domeniu, subliniază el, ar trebui să se învețe la școală pentru a-i putea fi înțelese atât beneficiile cât și capcanele.

Cristian Manafu: În general, toți cei care se exprimă în mediul online merg pe bunul simț și cei șapte ani de acasă, dacă îi au sau i-au câștigat pe parcursul vieții. Vorbim mai mult de o etică personală în mediul online și despre ceea ce credem noi că este bun sau face un bine. Acum sunt și cazuri în care oamenii greșesc sau vor să facă rău. Din păcate sau din fericire, mediul online este încă liber și nu este și nu cred că va fi reglementat foarte curând, astfel încât să se impună un cod etic în această zonă. Cred că etica vine din noi. Cred că noi trebuie să fim mai conștienți de ce spunem și ce facem.

Reporter: Este o decizie a Înaltei Curți care stabilește că Facebook este spațiu public. Așa numiții influenceri, care au sute de mii de urmăritori pe canalele de YouTube, pe paginile de Facebook sau de Instagram, realizează responsabilitatea care derivă tocmai din titulatura cu care se mândresc, aceea de influencer? Percep ei că internetul e o prelungire a societății?

C.M: În mod normal așa ar tebui să facă. De multe ori nu se întâmplă acest lucru. Și avem câteva dovezi recente. Nu cred că e o conștientizare. Cred că este foarte mult teribilism. Cred că cei mai mulți caută să impresioneze fără să își dea seama că au o responsabilitate, că pot influența persoane mai tinere sau pe oricine din jurul lor. Asta pentru că teribilismul, de foarte multe ori este o cale de face click-uri, de a crea vizualizări pentru clipurile video online și de a avea faimă.

Rep: În scuzele pe care le-a prezentat după clipul care a stârnit revolta multora pe internet, acest vlogger numit Colo spune „Eram în goana după like-uri și vizualizări. Îmi doream să se uite foarte mulți oameni la mine.” O dată cu acești influenceri sau creatori de conținut a apărut și o nouă industrie. Sunt firme care intermediază relația dintre ei și diverse branduri pentru campanii de marketing. Care sunt sumele pe care le primesc vloggerii cu mulți urmăritori?

C.M: Nu există o listă de prețuri. Trebuie să știm și să fim conștienți de acest lucru, dar cred că pot câștiga în jur de câteva mii de euro, poate chiar mai mult unii dintre ei. Ei nu câștigă neapărat direct de la branduri, de la colaborările pe care le au cu companiile. Pot câștiga de la platformele online. YouTube este un plătitor al creatorilor de conținut. Asigură un venit destul de bun multora, care chiar nu au colaborări cu brandurile. Dar, prin acele vizualizări pe care le câștigă de la audiență și câștigă și bani de la YouTube. Putem vorbi de sume care depășesc câștigul unui om care a muncit foarte mult sau a celor mai mulți din țara asta.

Rep: Vorbim de sume lunare?

C.M: Da, sume lunare de mii de euro.

Rep: Brandurile care apelează la diverși influenceri sunt ghidate și de principii etice în alegerea celor cu care își asociază imaginea?

C.M: În general, companiile au un ghid etic intern, au o cultură organizațională, au niște reguli după care acționează și chiar comunică sau își fac acțiunile de marketing. Cele mai multe companii sunt foarte atente la numele cu care se asociază, dar din când în când există, derapaje. Și înainte să existe vloggeri, influenceri au fost cazuri în care vedete au derapat și au adus în prim plan și brandul într-o lumină nu foarte bună.

Rep: Afirmațiile acestui vlogger au stârnit critici dure în mediul online în urma cărora s-a autosesizat și poliția. Canalul său numără peste 850.000 de abonați pe YouTube. De obicei, persoanele care îl urmăresc sunt copii, adolescenți. Cine ar trebui să îi protejeze pe aceștia?

C.M: Social media este la fel ca televiziunea. Așa cum părinții își controlează copiii să nu stea foarte mult în fața televizorului, așa ar trebui să vorbească cu copiii lor și despre ce înseamnă social media, despre ce pericole pot apărea în diverse situații, despre ce mesaje sunt acolo. Părinții ar putea juca un rol important, apoi școala. Despre social media ar trebui să se vorbească și acasă și la școală. Este un mediu nou, cu multe provocări, așa cum am văzut acum. Cred că ar trebui chiar să devină materie la școală.

Rep: Mă întreb câți dintre părinți au idee la ce se uită copiii lor pe YouTube.

C.M: Nu foarte mulți, dar tind să cred că în general părinții țin aproape copiii, țin aproape utilizarea tabletelor, telefoanelor și calculatoarelor. Trebuie să ne gândim că internetul nu este și nu va fi reglementat. Este un spațiu al exprimării libere. Însă pot fi lansate programe de informare și educare, așa cum sunt programele anti-bullying. Pot fi lansate programe de informare și despre beneficiile, dar și despre capcanele social media.