Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


România, pe ultimul loc în UE la siguranța rutieră. "Ne uităm peste niște statistici reci, nu înțelegem gravitatea situației"

Trafic Bucuresti cosmar.jpg

(Foto: RFI/Cosmin Ruscior-arhivă)

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la siguranța rutieră: cu 96 de decese la un milion de locuitori, avem cea mai mare rată a mortalității în urma accidentelor rutiere. Cele mai sigure drumuri sunt în Suedia, cu 22 de decese la un milion de locuitori, și Irlanda, cu 29 de decese, anunță Comisia Europeană.  Cătălin Codescu,  președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație, a declarat la RFI că această statistică neagră nu se va schimba atâta timp cât România nu are o strategie națională de siguranță rutieră și o entitate care să se ocupe, să vină cu studii profunde  cu privire la  cauzele reale ale tragediei de pe șosele. 

 

În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese / milion de locuitori) și din Irlanda (29/milion), în timp ce România (96/milion), Bulgaria (89/milion) și Polonia (77/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității. Media UE a fost de 51 de decese la un milion de locuitori, potrivit cifrelor preliminare publicate de Comisia Europeană.

Numărul persoanelor care și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2019 este mai mic decât cel din anii precedenți. Se estimează că 22 800 de persoane au murit într-un accident rutier anul trecut, cu aproximativ 7 000 de decese mai puțin decât în 2010, adică o scădere de 23 %. În comparație cu 2018, numărul a scăzut cu 2 %. Cu o medie de 51 de decese cauzate de accidente rutiere la 1 milion de locuitori, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în materie de siguranță rutieră.

"Ne uităm peste niște statistici reci, fără să înțelegem de ce se ajunge aici, cât de gravă e situația în care suntem, care este costul social al tragediilor de pe șosele pentru a găsi soluții optime și a lua măsuri în consecință", este de părere Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație.

"Nu numai că nu ne redesăm dar ne și îndepărtăm față de celelalte state care erau cam în aceeași zonă tulbure din punct de vedere al siguranței rutiere. Și  nici nu ne putem redresa, pentru că, realmente, nu avem nu avem nici o strategie de siguranță rutieră și nu avem nici o entitate așa cum au majoritatea țărilor din UE, o entitate națională care să se ocupă de problema siguranței rutiere și care să fie fie autonomă, fie în structura Guvernului ca și competență. Ori, atâta timp cât nu rezolvăm aceste probleme nu putem să corectăm din problemele grave ce țin de siguranța rutieră. Orice măsură am lua punctual, pe una din zonele care au legătură cu problema siguranței rutiere, mă refer la infrastructura, mă refer la legislație, mă refer la educația rutieră dacă nu privim totul la pachet și într-o strategie și să abordăm absolut toate aspectele într-o interdependență, nu vom ajunge să avem rezultate pe termen scurt, mediu și lung și vom fi în continuare în acea zonă. Uitați-vă că legislația noastră este veche de 20 de ani", precizează Cătălin Codescu.

ASCULTĂ AICI INTERVIUL INTEGRAL: