Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Distanțarea fizică - greu de respectat și de cei mai mari, darămite de copii de 2-3 ani

toys_pixabay.jpg

Image source: 
pixabay.com

Activități în aer liber, masa luată afară sau chiar somnul de prânz tot afară. Așa va fi începând de luni în unele grădințe sau centre after-school care își vor reîncepe activitatea la aproape 3 luni de când s-au închis din cauza pandemiei de coronavirus. Regula distanțării fizice de cel puțin un metru și jumătate între două persoane este cea care le pune cele mai mari probleme. E greu de respectat de către copii mai mari, darămite de cei de 2-3 ani, spune fondatoarea unui centru educațional care se va deschide începând de luni. Tocmai din cauza acestei restricții, alte grădinițe sau școli private vor rămâne închise.

Grădinițele, creșele și centrele after-school se redeschid de luni. Este una dintre măsurile menite să relaxeze restricțiile impuse de pandemia de COVID-19. Mii de părinți s-au plâns că nu au cu cine să-și lase copiii când se duc la serviciu, spune vicepremierul Raluca Turcan. Ea subliniază însă că personalul didactic și administrativ, părinții dar și copiii vor trebuie să respecte regulile sanitare. Întrebată cum îi va convinge pe copii să păstreze distanța, Crina Ivan, fondatoarea centrului educațional Miracles, oftează înainte să răspundă. Ea se plânge de lipsa normelor și spune că unii părinți vor să vadă cum evoluează epidemia înainte de a-și aduce copiii la grădiniță:


Crina Ivan: Întâi am analizat draful de norme care a apărut pe surse. Nici nu știu cum să zic. Pe Facebook au apărut niște recomandări de la Institutul Național de Sănătate Publică. Nu avem niște norme publicate în Monitorul Oficial după care să ne organizăm activitatea. Chiar mai devreme mă gândeam că e ultima zi lucrătoare înainte de deschidere și noi nu avem normele astea. Am analizat regulile acelea și ne-am dat seama că putem să deschidem cu un efort și uman și financiar semnificativ, dar cred că este foarte important ca după trei luni în care comunitatea de părinți ne-a susținut și avem norocul de o comunitate foarte faină de părinți, să le dăm ceva înapoi.
Reporter: Ce măsuri ați luat? Cum se va desfășura activitatea practic de acum înainte?
C.I: Avem trei zone de curte destul de generoase. Noi și înainte, ca și specific, făceam activitățile afară. Copiii noștri au ieșit afară în 95% din zilele de anul trecut în care au venit la grădiniță. Doar pe vreme extremă nu am ieșit. Din punctul ăsta de vedere, ca mindset, nu ne-a fost greu să ne adaptăm. Am împărțit curtea în patru zone pentru că avem patru grupe de copii, iar copiii din grupe diferite să nu se întâlnească.
Rep: Câți copii vor fi într-o grupă?
C.I: În exterior vor fi 12 copii, care vor fi supravegheați de doi adulți. În momentul în care intrăm în interior, dacă e nevoie, în caz de furtună, ploi abundente, vor fi șase copii într-o sală de clasă cu un educator.
Rep: În interior copiii vor purta mască?
C.I: Nu, nici în interior, nici în exterior, dar în interior adulții vor purta mască. Nu am citit nicăieri vreo reglementare legată de purtatul măștilor de către copii, nici în interior, nici în exterior.
Rep: Câți dintre părinți vor să îi aducă pe copii la grădiniță, la after school? Sunt la fel de mulți ca înainte?
C.I: Am suferit o pierdere. La început de martie s-au retras 10% dintre copii. Și s-au mai retras încă vreo 10% în momentul în care s-a prelungit starea de urgență. Cred că a fost destul de descumpănitoare pentru părinți prelungirea situației respective. Dar avem 40 de copii. Din 40 de copii vor să vină toți, chiar săptămâna trecută am trimis un survey către părinți. Unii nu vor veni de la început pentru că unii părinți au frici legate de îmbolnăvirea cu coronavirus. Probabil că unii așteaptă să vadă cum implementăm normele, dacă apare o explozie de cazuri în toată țara. Unii sunt un pic precauți și amână momentul, dar mi-au spus că vor să se întoarcă.
Rep: Ce întrebări v-au adresat părinții?
C.I: Cele mai multe temeri sunt legate de cum facem astfel încât să limităm interacțiunea dintre copii din grupe de vârste diferite, despre cum limităm accesul adulților care nu fac parte din echipa noastră în interiorul grădiniței și despre triajul de dimineață.
Rep: Autoritățile recomandă să se reducă numărul de jucării, copiii să fie învățați să se spele pe mânuțe. Cum v-ați organizat dumneavoastră din acest punct de vedere?
C.I: Eliminăm din clase toate jucăriile care nu pot fi dezinfectate. Am eliminat plușuri, jucării din materiale textile, inclusiv jucării de lemn. Nu ne place foarte tare pentru că noi ca specific eram un loc în care nu prea aveam foarte mult plastic. Dar asta e, le-am eliminat. Ne-am făcut un program ca la fiecare oră copiii să se spele pe mâini. Întrerupem orice activitate pe care o avem și la fiecare oră pe serii, astfel încât copiii să nu se întâlnească în sălile de baiei, mergem și ne spălăm pe mâini cu apă și săpun. E o măsură pe care am implementat-o încă din februarie când am avut cazuri de gripă. Dimineața venirea se va produce în patru intervale orare. Părintele va aduce copilul la poartă. Educatorul din grupa respectivă vine să întâmpine copilul, verifică temperatura copilului și a părintelui. Dacă unul dintre ei are peste 37.3 mai luăm încă o dată peste două-trei minute. Dacă e aceeași valoare, copilul nu poate fi primit la program. În interior va fi doamna doctor, care ne ajută pe partea de triaj de când am început să funcționăm, ca să verifice starea de sănătate a copiilor..
Rep: Câte ore vor petrece copiii la dumneavoastră? Le asigurați și masa?
C.I: Asigurăm și masa. Masa se va întâmpla în zilele cu soare afară. Când nu putem să luăm masa afară, vor mânca câte șase, cu un adult, în sala de clasă.
Rep: Când se joacă, v-ați gândit cum îi veți convinge să păstreze acea distanță de 1.5 m chiar și afară?
C.I: Sinceră să fiu, asta mi se pare foarte greu. Oricâte protocoale putem să născocim noi și să le implementăm, atracția naturală socială este foarte mare. Este mare și între adulți, dar între copii. Grupele mari au venit astăzi (vineri) în vizită la noi ca să își aducă aminte de spațiul de afară. Părinții ne povesteau că sunt treji de dimineață de la 8 și întrebau când merg la grădi ca să se joace cu ceilalți copii. Ăsta mi se pare un lucru dificil de realizat, sincer. Mi se pare trist să reamintești unui copil să nu se ducă lângă celălalt copil să se joace. Putem să avem un spațiu mare, puțini copii, ca densitatea de copii să fie mică,  dar, realmente, interacțiunea dintre ei cred că e greu de limitat la 1.5 m.
Rep: Vă amintiți de fotografiile acelea din Belgia, dacă nu greșesc, acele pătrate desenate cu cretă pe asfalt în curte și câte un copil stând în ele?
C.I: Și din Franța am văzut așa ceva. Mie mi se pare foarte plauzibilă varianta asta doar pentru poză. Sunt convinsă că acei copii au stat cât timp e nevoie să faci o poză sau încă vreo zece minute. Dar nu cred că pe termen lung se poate. Nu mai vorbesc de cei de doi, trei ani, dar și cei de cinci ani care au venit astăzi la noi, nu-și doreau altceva decât să vadă educatoarea și să se joace cu ceilalți copii. Nici nu i-a interesat ce jucării am pus. Nici nu i-a interesat că noi am adus îmbunătățiri în curte, că am pus gazon nou. Nici nu s-au uitat la asta. Pe ei i-au interesat, pur și simplu, colegii lor.



Preșcolari din Tourcoing, Franța, jucându-se în pătrate desenate cu creta pentru a respecta distanțarea fizică - 12 mai 2020
Image source: 
© Lionel Top - Twitter


Imposibilitatea păstrării distanțării fizice între copii este motivul pentru care Rubik School a decis să nu deschidă încă, spune fondatoarea Luiza Apostol. Marea necunoscută apropo de ce se va întâmpla cu școala din septembrie îi face, de asemenea, să mai aștepte:


Luiza Apostu: Sunt cereri din partea părinților. Noi, momentan, așteptăm să se mai relaxeze un pic reglementările. Pe partea de grădiniță mi se pare prea mult ceea ce ne cer ei, distanțarea dintre copii e un lucru care nu ni se pare fezabil. Din punctul nostru de vedere, această separare dintre copii este contrar filosofiei și a ceea ce ne dorim noi să facem. Ne permitem să facem asta și pentru că suntem o comunitate mică la grădiniță și atunci mai așteptăm până la final de iunie. Luăm fiecare lună din aproape în aproape să vedem dacă se mai relaxează un pic ca să fie ceva mai ok și pentru copii. Nu pot să îmi imaginez un spațiu în care ei trebuie să stea doar separați, mâncat separat, stat destul de separat, găsit cât mai multe activități individuale, în condițiile în care noi încurajăm partea colaborativă, de comunitate, de făcut lucruri împreună. Așa cum arată acum reglementările sunt foarte restrictive.
Reporter: Vă referiți la acea distanță de 1.5 m între copii chiar și atunci când se joacă.
L.A: Da, dar mă refer și la somn. Iar din punct de vedere financiar nu ne dăm seama cât de sustenabilă este. Având acest număr limitat de copii, sperăm să ne putem susține chiria și educatorii. E un număr limitat de copii și e foarte greu să susții un astfel de proiect.
Rep: Despre ce număr este vorba?
L.A: Nu aș putea să vă zic exact. Fiecare își calculează în funcție de suprafața pe care o are la casă și de reglementările impuse pentru distanțarea între copii. Pe de altă parte, noi am închis sediul în care eram data trecută tocmai ca să nu plătim în aceste trei luni de pauză o chirie. A trebuit să mai salvăm de pe undeva. Nu vrem să ne grăbim să ne luăm o nouă casă, nu încă. Cu siguranță casa pe care o căutăm o căutăm tot cu un spațiu afară. Afară reglementările sunt ceva mai permisive. Atunci ar fi o suprafață și mai mare în care copiii se pot desfășura. Planurile noastre sunt undeva din august să zicem că începem să deschidem și să facem școli de vară pentru școlari în primul rând și vedem ulterior și pentru grădiniță. E greu să menții distanțarea între copii. Cu siguranță nu se poate face. Pe de altă parte eu cred că au foarte mare nevoie și văd și la noi în online, că au nevoie de interacțiunea colegilor, să își exprime emoțiile, să îi ia în brațe, să le spună că îi iubesc, să se joace împreună. Se simte nevoia asta foarte puternic după aproape trei luni de online cu ei. La grădiniță mi se pare foarte complicat. La școlari, ei fiind deja un pic mai mari, ar putea să respecte și să fie un pic mai atenți la aceste norme, dar și acolo au nevoi de interacțiune unii cu alții. Noi ne dorim să ne deschidem, dar nu ne grăbim să facem acest pas încă. Asta și pentru că nu se știe nici ce se întâmplă nici din septembrie încolo. Nu se știe nici sub nici ce formă va fi următorul an. Eu cred că următorul an va fi un mix între întâlniri în offline și online. Nu cred că o să fie doar offline pe mai departe. Așa o să gândim și noi școala noastră. Ne luăm timpul ăsta să vedem exact din lună în lună cum se întâmplă lucrurile. Un scenariu în care noi ne deschidem acum ca din septembrie să ne închidă iar, nu e un scenariu care să ne susțină pe noi ca organizație.