Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Explozia din Beirut, provocată de nitratul de amoniu adus de nava unui rus sub pavilionul Moldovei

nava_rhosus.jpg

Cargoul Rhosus naviga sub pavilion moldovenesc
Image source: 
balticshipping.com

Cele două explozii de proporții care au avut loc, marți, în zona portului din Beirut, au fost provocate de 2.750 de tone de nitrat de amoniu, stocate în depozitul portului din Beirut și transportate, acum 6 ani, de cargoul Rhosus, sub pavilionul Republicii Moldova, dar proprietate a unui afacerist rus, scrie portalul Mold-street. Cel puțin 100 de oameni au murit și peste 4000 au fost răniți în urma exploziilor din Beirut. 

Premierul Hassan Diab a anunţat că cele 2.750 de tone de nitrat de amoniu erau stocate, fără măsuri de siguranță, în depozitul portului din Beirut unde s-au produs exploziile. Nitratul de amoniu este un îngrăşământ chimic şi, totodată, o componentă a explozibililor.

"Este inadmisibil ca o încărcătură de nitrat de amoniu, estimată la 2.750 tone, să fie prezentă de şase ani într-un depozit fără măsuri de precauţie. Nu vom cunoaşte liniştea până când nu vom găsi persoana responsabilă pentru ceea ce s-a întâmplat ca să dea socoteală", a declarat premierul libanez Hassan Diab.

Potrivit portalului mold-street de la Chișinău, în 2014, în timp ce transporta din Georgia în Mozambique circa 2.750 de tone de nitrat de amoniu, cargoul Rhosus, aflat sub pavilionul Republicii Moldova, a fost reţinut în portul Beirut din cauza unor grave probleme tehnice. Ulterior i s-a interzis navigarea din cauza că ar fi încălcat regulile de exploatare, iar încărcătura a fost sechestrată şi depozitată în portul Beirut.

De atunci cargoul stă abandonat în port, iar echipajul compus din ruşi şi ucraineni a fost repatriat, după ce fusese lăsat în voia sorții de angajator. Între timp, instanţele  au emis la cererea creditorilor 3 decizii de sechestrare a navei. Presa rusă scrie că proprietarul este afaceristul rus Igor Grechushkin, rezident în Cipru.

Să spunem că, R.Moldova se află de mai mulţi ani în lista neagră, categoria risc înalt, a statelor cu nave ce încalcă normele și convențiile internaționale, potrivit Secretariatului Paris MoU. Într-o situaţia mai proastă se află țări precum Tanzania, Togo, Palau, Comores, Cambodia și Congo, mai scrie Mold-street. În anii 2015-2018, fost efectuate 409 inspecții ale navelor ce plutesc cu pavilionul Republicii Moldova, iar în 69 de cazuri acestea au fost reținute.  

Corespondentul RFI, Valeria Vițu despre explozia din Liban, provocată de nitratul de amoniu, adus de nava unui rus sub pavilionul Moldovei