Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Verdun: Un tablou furat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, expus la Centrul Mondial al Păcii

tablou_verdun.jpg

Sursa imaginii: 
rfi.fr

După ce a petrecut 75 ani în Germania, un tablou al pictorului francez Nicolas Rousseau, furat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial de către un soldat german, a trecut recent frontiera. Fiul hoțului a dorit să aducă tabloul în țara sa de origine.

Din Franța la Berlin în 1944, de la Berlin la Verdun în 2020, acest tabloul a lui Nicolas Rousseau a traversat măcar o dată frontiera germană. În tablou apare un pescar, iar pe fundal satul...„Un tablou care aparține școlii clasice franceze”, explică Philippe Hansh, director al Centrului mondial al păcii de la Verdun, instituția care a moștenit tabloul, intervievat printr-un apel telefonic de către Maud Charlet de la RFI France.

„Nimic ieșit din comun: tabloul prezintă un pescar la malul unui râu, înconjurat de copaci...În fundal, satul. O scenă bucolică surprinsă într-un peisaj rural francez...”

Ceea ce este într-adevăr excepțional este povestea acestui tablou, furat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial de către un soldat german.

„Povestea tabloului, legată de furtul și apoi revenirea acestuia, 69 ani mai târziu, în țara de origine, este o piesă importantă care stă la baza relației de prietenie dintre Franța și Germania”, adaugă Philippe Hansch.

Soldatului din poveste, Alfred Forner, un subofțier, i-a fost încredințat tabloul de către superiorul său, pentru a rămâne în siguranță. Odată ce războiul se încheie, soldatul este demobilizat, înrămează tabloul și-l agață în salonul casei sale...Șaizeci și cinci de ani mai târziu, în ianuarie 2019, fiul său, Peter Forner, contactează ambasada Franței de la Berlin și spune povestea tabloului furat. Ministerul francez al Culturii și Comisia pentru despăgubirea victimelor jafurilor încep o anchetă, însă proprietarii acestuia nu sunt identificați. În primăvara anului 2020, este propusă transferarea tabloului la Centrul mondial al păcii, explică Philippe Hansch. Un loc simbolic, sinonim pentru „rupturile” și reconcilierile care au caracterizat relația franco-germană.

„Pentru a înțelege mai bine ce a însemnat Al Doilea Război Mondial, acest tablou este un obiect diferit față de ceea ce expunem în mod obișnuit când prezentăm această perioadă istorică. Așadar, va stârni interes. Existența acestui tablou le va permite liceenilor să se oprească câteva secunde și să-și pună întrebări despre această perioadă istorică, destul de îndepărtată și totuși esențială, pentru a înțelege mai bine lumea în care trăim”.

Expunerea tabloului în holul de la intrarea în muzeu, la începutul lunii august, înseamnă totodată și „colectarea unor indicii care permit identificarea proprietarilor”. Centrul mondial al păcii speră, așadar, să respecte dorința lui Peter Forner, decedat acum un an: aceea de a-i găsi pe proprietarii acestui tablou.

Traducere de Smaranda Teodoriu, după rfi.fr