Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Australia: Google a adresat o scrisoare deschisă utilizatorilor

google.jpg

Sursa imaginii: 
rfi.fr

Google a contraatacat un proiect de lege australian, care avea drept scop obligarea acestuia de a plăti mass-media pentru conținutul distribuit. Gigantul digital american a apelat la public printr-o scrisoare deschisă, argumentând că textul ar prezenta un risc pentru serviciile sale și pentru datele personale ale utilizatorilor săi. Australia denunță o manevră de „dezinformare”.

Canberra a dezvăluit la sfârșitul lunii iulie un proiect de „cod de conduită obligatoriu”, care ar trebui să guverneze relațiile dintre mass-media, aflată în mare dificultate financiară, și giganții care domină internetul, printre care Google și Facebook.

Pe lângă obligația de a plăti în schimbul conținutului, codul tratează probleme precum accesul la datele utilizatorului, transparența algoritmilor și ordinea apariției conținutului în fluxurile de informații ale platformelor și a rezultatelor de căutare. Acesta prevede penalități care ajung la câteva milioane de euro.

Google este împotriva acestei inițiative, dezvăluite după 18 luni de negocieri care nu au reușit să reunească cele două tabere. Gigantul american a răspuns, luni, printr-o „Scrisoare deschisă către australieni”, care apare printr-o fereastră pop-up pe pagina motorului său de căutare.

„Inechitabil“

 „Modul în care australienii caută informații în fiecare zi este în pericol”, spune scrisoarea, care susține că proiectul de lege "ar putea provoca predarea datelor unui utilizator către grupurile mass-media importante."Legea ne-ar impune să oferim unui grup de companii media un avantaj inechitabil pentru oricine are un site web, un canal YouTube sau o mică afacere. Companiile media vor obține astfel informații care le-ar permite să își crească artificial clasamentul în ceea ce privește căutările, chiar și atunci când altele sunt mai bune."

Google observă că misiunea sa este, de asemenea, să protejeze datele utilizatorilor săi. Această lege va obliga Google să spună mass-media: „Cum pot accesa datele cu privire la utilizarea produselor noastre?”, indică gigantul american. „Nu există nicio certitudine că datele transmise vor fi protejate, nu există nicio explicație cu privire la modul în care acestea pot fi utilizate de companiile media."

Google subliniază că are parteneriate cu mass-media australiană. „În loc să încurajeze aceste tipuri de parteneriate, legea va oferi companiilor media un tratament special și le va încuraja să facă solicitări uriașe și nejustificate, care vor pune în pericol serviciul nostru gratuit”, potrivit scrisorii.

„Remedierea unui dezechilibru”

Inițiativa australiană este urmărită îndeaproape în întreaga lume, într-un moment în care mass-media și economia digitală suferă, în care veniturile publicitare sunt captate din ce în ce mai mult de Facebook, Google și alte firme mari de tehnologie. Criza din mass-media a fost agravată de colapsul economic provocat de coronavirus. În Australia, zeci de ziare au fost închise și sute de jurnaliști au fost concediați în ultimele luni.

Comisia pentru Concurenţă şi Consumatori din Australia (ACCC), care a întocmit codul, s-a exprimat împotriva „dezinformării” din scrisoarea deschisă. „Google nu va trebui să-i facă pe australieni să plătească pentru utilizarea serviciilor sale precum Google Search și YouTube, dar o poate face, a declarat președintele ACCC, Rod Sims. Google nu va trebui să partajeze date suplimentare despre clienți cu mass-media australiană, dar o poate face. Proiectul de cod va permite presei australiene să negocieze compensații corecte pentru munca jurnaliștilor, care este inclusă în serviciile Google”, a spus Rod Sims.

Pentru președintele ACCC, codul își propune „să remedieze un dezechilibru al puterii de negociere între mass-media australiană și Facebook și Google”.

 

Traducere de Anda Costiuc, după RFI