Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Expert în educație, despre anul școlar: Profesorii vor munci mai mult, să discutăm și despre salarii adecvate

Școala în învățământul preuniversitar începe pe 14 septembrie, iar pentru majoritatea elevilor asta înseamnă că vor merge efectiv la instituțiile de învățământ. Însă, o decizie în acest sens va fi luată la nivel local, în funcție de trei scenarii care un fost schițate. Învățământul online rămâne o opțiune și vine să completeze procesul educativ acolo unde cursurile nu se pot ține fizic. Este important ca anul școlar să înceapă, spune la RFI, expertul în educație, Marian Staș.

 

 

Ceea ce știm în momentul de față este că şcoala va începe pe data de 14 septembrie pentru elevii din învăţământul preuniversitar. Sunt luate în calcul trei scenarii, iar deciziile finale aparțin autorităților locale, în funcţie de numărul de cazuri noi din ultimele 14 zile la mia de locuitori. 

Scenariul verde
Este varianta în care mai puţin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19, în ultimele 14 zile. Presupune participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de
învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

Scenariul galben

Privește un risc mediu, presupune între 1 şi 3 persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori, în ultimele 14 zile. Presupune participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție și Revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

Scenariul roșu
Scenariul roșu, considerat de avarie, înseamnă că într-o localitate sunt mai mult de trei persoane depistate pozitiv la mia de locuitori în ultimele 14 zile. În acest caz, şcoala se închide de tot, iar orele se vor face online. 

Este important ca anul școlar să înceapă", spune la RFI, expertul în educație, Marian Staș. "Acest fapt va genera o seamă  întreagă de consecințe, dintre care cea mai importantă va fi  învățarea masivă la nivel de societate și de comunități dar și la nivel individual despre ceea ce înseamnă asumarea unui exercițiu de integritate fără precedent până acum", argumentează acesta. 

"(...) Văd patru categorii de zone necesar a fi acoperite sistematic și masiv de resurse financiare, dintre care eu am auzit doar trei, și aici mă refer la ceea ce înseamnă achiziționarea de tablete, adică de echipamente de infrastructură informatică . De asemenea, achiziția de măști, dezinfectanți ș.a.m.d. A treia componentă importantă a reprezentat-o un proces mai puțin reflectat în mijloacele de informare în masă și aici mă refer la eforturile multor case ale corpului didactic de a asigura pregătire profesorilor, pentru a-și perfecționa activitatea didactică și pedagogică în regim online. Ce nu am auzit- bani pentru profesori, bani pentru resursa umană și pentru ceea ce înseamnă asigurarea financiară a unei normări cu totul diferită de cea până acum. Pentru că, în condițiile oricărui scenariu, cu siguranță munca profesorilor va căpăta o amplificare în consistență și în cantitate. Or, acest aspect de salarizare sau de normare, așa cum se cuvine, eu nu l-am auzit abordat sistematic. " , spune Marian Staș, expert în educație. 

 

ASCULTĂ AICI INTERVIUL INTEGRAL: