Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Europa Plus: Parada gay din Bosnia a avut loc în mașini

bosnia_parada_gay.jpg

Image source: 
youtube.com

*Parada gay de la Sarajevo, anul acesta în mașină

*Coaliția aflată la putere în Macedonia de Nord va continua și în următorii patru ani

*Un misterios gard ghimpat a apărut la frontiera Serbiei cu Macedonia de Nord

*Navă scufundată în cel de-al doilea Război Mondial, atracție turistică inedită în Albania

*Povestea primei coafeze din Kosovo

A doua paradă gay din Sarajevo a avut loc anul acesta în condiții speciale: membrii comunității LGBT au definat de această dată în mașini, pe de-o parte pentru a respecta mai bine distanțarea socială, pe de altă parte pentru a evita orice conflicte, deși marșul anti-gay nu a mai avut loc tot din cauza pandemiei, scrie pagina media www.klix.ba.

Mesajul marșului a fost unul singur: ”Trăim în acest stat și cerem legi, protecție și securitate”.

De asemenea, organizatorii au pregătit și evenimente alternative :

«Ocupând spațiul public, ținând spectacole pe patru dintre străzile din Sarajevo, vrem să spunem că aceste locuri sunt și ale noastre deși nu ne simțim liberi sau în siguranță”, spun organizatorii.

«Vrem să scoatem în evidență încă o dată toate obstacolele instituționale și juridice cu care se confruntă comunitatea noastră zi de zi, în permanență. În acțiunile noastre și în lupta pentru libertate, ne-am confruntat cu probleme grave de inegalitate. De asemenea, am înțeles că libertatea întrunirilor nu e gratuită, deși e garantată de Constituția Bosniei Herțegovina”, au mai spus organizatorii.

«Comunitatea LGBT se confruntă cu probleme zilnice de violență și cu frica de stigmatizare și discriminare din partea statului și a societății. Ne luptăm cu ura, violența psihică și fizică, cu sexismul, cu rasismul, cu fascismul, cu xenofobia și homofobia” », a explicat Bisera Hodžić, membru în comitetul de organizare.

Membrii comunității cer acum o lege privind parteneriatul civil între persoanele de același sex.

 

În Macedonia de Nord, coaliția aflată la putere va continua și în următorii patru ani

Liderii Uniunii Social Democrate din Macedonia (SDSM) și cei ai Uniunii Democrate pentru Integrare (DUI) au decis să continue colaborarea politică și în următorii patru ani, postul de premier urmând să îi revină tot lui Zoran Zaev, liderul SDSM.

Totuși, scrie Deutche Welle, potrivit noului acord politic, DUI va putea, în ultimele 100 de zile de dinainte de viitoarele alegeri, să numească un alt premier.

«Am căzut de acord să luptăm fără să scutim pe nimeni și de manieră concertată împotriva criminalității și corupției, la toate nivelurile. Am convenit să realizăm o reformă a sistemului de justiție și să realizăm un audit privind fecare funcție publică, potrivit bunelor practici europene. Am căzut de acord să existe o responsabilitate la toate nivelurile de putere și să punem capăt privilegiilor funcționarilor publici. În fine, am decis să acordăm protecției mediului un loc primordial și în lupta cu noul coronavirus să avem o abordare mai concentrată și mai transparentă!”, a declarat Zaev.

Noua coaliție va propune parlamentului și o schimbare a modelului electoral înainte de următoarele alegeri locale.

Dealtfel, obiectivul noii coaliții este o reducere a administrației cu 20 %. Deocamdată, cele dpouă partide nu au făcut niciun anunț în privința repartiției potofoliilor în noul guvern, dar surse oficiale spun că DUI va obține, după ce nu a preluat funcția de premier, portofoliile finanțelor și diplomației externe.

 

 Un misterios gard ghimpat a apărut la frontiera Serbiei cu Macedonia de Nord

Deutche Welle scrie că în ultima perioadă s-au îmulțit zvonurile despre apariția unei bariere la frontiera dintre Serbia și Macedonia de Nord.

Oficialii refuză să comenteze, iar poliția de frontieră austriacă și cea sârbă au interzis corespondentului DW să se apropie de această zonă.

Drumul care duce însă spre Miratovac, cel mai sudic oraș sârb, este necirculat și pe aceasta poate fi văzut un panou mare ”Zonă frontalieră: E interzisă deplasarea și staționarea fără permic”.

Dealtfel, jurnaliștii care s-au încumetat să continue drumul au fost opriți de patrulele mixte Frontex-Serbia, care au refuzat să confirme existența barierei.

Cum toate demersurile oficiale pentru a vizita această frontieră au rămas fără răspuns, jurnaliștii DW au încercat să afle de la localnicii albanezi din Miratovac dacă zvonurile sunt reale sau nu. Singura confirmare a fost însă că, de ceva timp, niciun migrant nu a mai fost zărit, ceea ce pare să confirme că acest prim punct de pe hartă în cunoscuta Rută a Balcanilor folosită de migranți a fost super securizat.

Singurul care a vorbit a fost un oficial din Presevo, Shqiprim Arifi, care – comentând fotografiile cu această barieră – a admis că Serbia a construit-o, dar în acord cu Uniunea Europeană, pentru a opri trecerea frontierei de către migranți.

Bruxellesul a dezmințit imediat informația și a precizat că, din 2015, oferă asistență financiară Serbiei pentru gestionarea fluxului migratoriu, dar nu pentru a ridica ziduri.

Nici de partea cealaltă a frontierei, în Austria, oficialitățile nu vorbesc: un fotograf France Presse, Robert Atanasovski, a reușit însă să se apropie și să fotografieze gardul de securitate.

«Este o barieră solidă, asemănătoare celei care separă Grecia de Macedonia și are cam doi metri, doi metri și jumătate înălțime», a declarat pentru DW Robert Atanasovski.

Deutche welle estimează că lungimea acestei bariere de frontieră ar fi de un kilometru.

Organizațiile neguvernamentale sunt și ale în stare de alertă și au cerut explicații oficiale din partea autorităților sârbe și o politică europeană și corectă față de migranți, scrie în încheiere Deutche Welle.

 

Atracție turistică inedită în Albania : o navă scufundată în timpul celui de-al doilea Război Mondial

Agenția de presă ATA scrie că nava italiană de război SS Probitas, scufundată în 1943 în golful Saranda, la aproximativ 300 de kilometri sud vest de Tirana, a devenit o adevărată atracție pentru pasionații de scufundări.

Un cunoscut arheolog și expert în scufundări în scopul cercetării, Xhemal Mato, a povestit istoria navei: potrivit martorilor evenimentului, SS Probitas a fost scufundată de bombardierele germane în 1943, în timp ce venea să recupereze soldați italieni aflați în Saranda, după ce Italia lui Mussolini a capitulat.

Din păcate, armata germană a scufundat nava salvatoare și a executat majoritatea prizonierilor de război italieni capturați în Saranda și în împrejurimi.

Nava scufundată, lungă de aproape 50 de metri, este acum un muzeu submarin în care se găsesc diferite obiecte din perioada celui de-al doilea Război Mondial.

Agenția ATA scrie însă că faima navei-muzeu i-a adus și probleme: Xhemal Mato spune că a observat de-a lungul anilor cum mai multe obiecte au dispărut din inventar, de la sticle goale sau pline de vin, la cizme sau arme.

„Aceste obiecte și relicve sunt parte din tezaurul național”, a adăugat arheologul, care speră în recunoașterea oficială a sit-ului unde s-a scufundat SS Probitas drept muzeu submarin, caz în care astfel de furturi nu ar mai fi posibile.

 

Povestea primei coafeze din Kosovo

Pagina de cultură kosovară Koha.net scrie povestea celei mai în vârstă coafeze din Kosovo.  Ajunsă la 80 de ani, Quamile, cum este cunoscută, a lucrat fără oprire din anii 50, când și-a început cariera.

Shirin Vuçitërna a povestit că prin mâinile sale au trecut podoabele capilare a numeroase celebrități, de la soția lui Tito, Jovanka, la divele lumii muzicale, precum Nexhmije Pagarusha, Liliana Çavolli sau Shahindere Bërlajolli sau prezentatoarele TV Drita Gërmizaj și Vera Hima.

Casa lui Quamile se află la Priștina și în ea se găsește și salonul în care a lucrat de la debutul carierei până azi, când aceasta continuă să muncească, în ciuda vârstei.

 

Toate articolele din seria Europa Plus a RFI România aici