Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Magistrala 5 de metrou. Sau cum să îți bați joc de un proiect vital pentru București

metrou_metrorex_ro.jpg

Image source: 
metrorex.ro

Magistrala de metrou M5 ar urmă să fie inaugurată în acest weekend sau cel târziu săptămâna viitoare. De ea vor beneficia în special locuitorii cartierului Drumul Taberei. Lucrările la Magistrala 5 au început în 2011 și ar fi trebuit să fie finalizate în 2015, dar amânările repetate au făcut ca perioada totală de execuție să fie de aproape 3 ori mai mare. Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei - Eroilor este de 3,4 miliarde de lei. De ce au întârziat atât de mult lucrările? Cum de în București lucrurile merg mult mai lent decât în alte mari orașe europene nu departe de capitala României, precum Sofia sau Varșovia? Și ce speranțe să avem pentru magistralele aflate încă în lucru la metroul bucureștean, având în vedere experiența Magistralei 5? 

ACTUALIZARE: Premierul Ludovic Orban a declarat, vineri, că Metroul Drumul Taberei se va deschide după semnarea procesului verbal de recepţie, care depinde de câteva obiecţii de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, iar rezolvarea lor este de ordinul zilelor.

"Metroul Drumul Taberei se va deschide după semnarea procesului verbal de recepţie. Iar semnarea procesului verbal de recepţie, în momentul de faţă, mai depinde de doar câteva obiecţii din partea ISU pe care le-am discutat şi cu domnul ministru şi cu conducerea Metrorex, pentru care se lucrează. Rezolvarea acestor obiecţii se va face într-un timp relativ scurt, de ordinul zilelor, nu de ordinul săptămânilor sau lunilor, aşa cum am văzut în tot felul de speculaţii pe această temă", a afirmat Orban, într-o deplasare în teritoriu, la Orşova.

..............................................

Povestea Magistralei 5 a Metroului București începe în primăvara anului 2011, când proiectul e parafat, iar în neașteptat de scurt timp lucrările demarează, cu termenul de execuție 36 de luni.

Așa cum spuneau celebrele afișe de la Răzoare și din zona Eroilor, în 3 ani, aici urma să fie „stația ta de metrou”. Cei care au conceput mesajul, nu l-au și datat, astfel că, mai târziu, după amânări peste amânări, trecătorul putea cu greu să-și amintească exact când era termenul inițial de finalizare a lucrărilor.

O primă explicație pentru întârzierea totală de aproximativ 5 ani a proiectului ar fi, după cum spune Sorin Ioniță, de la Expert Forum, faptul că proiectul extinderii metroului a picat în mâinile uneiautorități mai puțin sensibile la presiunea electoratului: Ministerul Transporturilor.

Varianta întârzirilor generate de Guvern, din care, evident, face parte și Ministerul Transporturilor, e confirmată și de vicepreședintele Eco-Civica, Dan Trifu. Acum reprezentant al societății civile, Dan Trifu își amintește foarte bine anul 2011, când îndeplinea funcția de consilier al directorului Metrorex de atunci: „Lucrurile au luat o întorsătură nefericită odată cu venirea Guvernului Ponta care a spus stop lucrărilor și a primarului Oprescu”.

Mulți locuitori ai celei mai congestionate și poluate capitale a Europei, vor beneficia, așadar, de Magistrala 5, terminată într-o perioadă de 3 ori mai mare decât cea estimată inițial, după aproape 9 ani de șantier, mizerie și blocaje care i-au exasperat pe locuitorii din Drumul Taberei.

Nu foarte departe de București, la Sofia, vecinii bulgari s-au deschurcat incomparabil mai bine. O magistrală asemănătoare cu Eroilor-Râul Doamnei, a fost inaugurată recent, după doar patru ani de lucrări. Proiectul a costat cam 500 de milioane de euro, dintre care 350 de milioane au venit din fondurile UE.

Și polonezii s-au mișcat mult mai repede decât românii. Și ei au finalizat la termen, în 2019, un proiect finanțat tot din fonduri europene prin care au fost realizate 3 stații noi de metrou. Pentru această lucrare, Uniunea Europeană a oferit peste 432 milioane EUR, dintr-un cost total de aproape 750 milioane EUR.

Directorul Departamentului pentru fonduri și politici europene din cadrul Primăriei Varșovia, Maciej Fijalkovski, rezumă în câteva cuvinte explicația succesului polonez: „Noi avem 2-3 persoane care ocupă numai de fondurile europene...”

Cam asta e filosofia simplă a polonezilor, care sunt campionii Europei la atragerea de fonduri europene nerambursabile. Bulgarii și ei se descurcă admirabil, deși și la ei licitațiile sunt contestate și și la ei există corupție. Sorin Ioniță, Expert Forum:

Bulgaria și Polonia ar fi, așadar, exemple bune de urmat. Autoritățile române par, însă, a avea același ritm păgubos de lucru și la extinderea celorlalte magistrale aflate în lucru. Și aici se înregistrează deja întârzieri importante, amintește vicepreședintele Eco-Civica, Dan Trifu:

Tronsonul Magistralei 5, Râul Doamnei - Eroilor 2, va avea aproape 7 kilometri lungime şi va fi compusă din 10 staţii de metrou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2) şi un depou.

În subteran vor circula pentru început zece trenuri tip Bombardier, din flota actuală.

Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este de 3,4 miliarde de lei, iar prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.

Ascultă întregul material:

Magistrala 5 va fi dată în folosință după 5 ani de întârzieri