Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Metroul din Drumul Taberei: nouă ani de calvar și speranțe

metrou_drumul_taberei_noua_ani_calvar_sperante.jpg

Metroul din Drumul Taberei, inaugurat marți, 15 septembrie 2020, după nouă ani de lucrări (Sursa foto: Facebook/Metrorex)
Metroul din Drumul Taberei, inaugurat marți, 15 septembrie 2020, după nouă ani de lucrări (Sursa foto: Facebook/Metrorex)

Magistrala 5 de metrou a fost inaugurată marți, în prezența premierului Ludovic Orban și a președintelui Klaus Iohannis. Ce a însemnat șantierul de la metrou pentru bucureștenii din Drumul Taberei? Construcția magistralei care leagă acest cartier de centrul Bucureștiului a durat nouă ani. Aproape un deceniu de praf, noroi, gălăgie, pericole în trafic și mirosuri insuportabile.

Când au început în 2011 lucrările pentru metroul din Drumul Taberei, pe gardurile șantierului au fost amplasate panouri care-i asigurau pe locuitorii cartierului că vor putea circula cu metroul în 3 ani. Cineva a adăugat cu un marker un 0 după 3, anticipând parcă un calvar ce avea să pară fără sfârșit.

Au fost nouă ani de chin pentru cei mai mulți locuitori din Drumul Taberei. Un cartier-dormitor, cu vreo 300.000 de suflete, care au depins până acum de un tramvai 41 ramolit și supraaglomerat și de câteva autobuze captive în traficul turbat de la orele de vârf. Iar cine stă în Drumul Taberei știe coloanele de mașini care se întind de la Piața Moghioroș până la Favorit și de la Orizont până la Răzoare. Cel puțin ăsta era peisajul înainte de pandemie.

Cândva unul dintre cele mai verzi cartiere ale Bucureștiului, cu trotuare generoase, sute de arbori și mii de trandafiri, Drumul Taberei arată acum complet schimbat: pe multe tronsoane umbra lipsește cu desăvârșire, din trandafirii de pe mijlocul bulevardului care delimitau cele două sensuri de mers au mai rămas cu chiu cu vai cîteva zeci, poate sute, iar acolo unde au fost tăiați arbori maturi, la umbra cărora puteai să-ți tragi sufletul, au fost plantați niște firfirei plăpânzi, care vor face umbră probabil peste alți nouă ani.

În tot acest timp, locuitorii din Drumul Taberei au fost agresați de praful din timpul verii, provenit de pe șantierul de la metrou, un șantier de pe care multe camioane ieșeau cu roțile murdare, lăsând în urma lor pe șosea o mizerie de nedescris. Și dacă vara au înghițit tone de praf, în restul anului, bucureștenii din Drumul Taberei s-au scufundat la propriu în noroi.

 

În Drumul Taberei, ca la Monte Carlo

 

Lucrările de la metroul din Drumul Taberei au fost un adevărat calvar atât pentru pietoni, cât și pentru șoferi. În tot acest timp, cartierul a arătat ca pista de Formula 1 de la Monte Carlo, cu tot felul de îngrădiri, garduri și panouri care făceau drumul să șerpuiască periculos pe lângă șantier.

Într-o zi puteai traversa strada pe la o anumită trecere semaforizată de pietoni, pentru ca peste o săptămână-două același semafor să fie mutat o sută de metri mai încolo, spre stupoarea localnicilor, care nu mai știau pe unde să traverseze strada. Ca să nu mai vorbim de șoferii nevoiți să meargă în zig-zag printre garduri și panouri și să ia curbe foarte strâmte, ca pe Transfăgărășan, cu vizibilitate extrem de scăzută, din cauza panourilor și gardurilor de pe șantier și fiind pe punctul de a lovi cu mașina pietoni care traversau regulamentar, dar cu frica în sân, pentru că nici ei nu vedeau de partea lor decât în ultimul moment autoturismele care veneau pe șosea.

După nouă ani de șantier pentru metroul din Drumul Taberei, vechile repere ale cartierului, locuri cumva emblematice pentru cei care locuiesc acolo de o viață, precum ”în față la Tip Top” sau ”la intrarea în parc” au fost înlocuite acum cu alte repere, pe care oamenii și le-au însușit într-un mod oarecum natural. Astfel, dacă te plimbi seara ”pe buclă”, adică pe trotuarul care înconjoară Parcul Drumul Taberei, să nu te miri dacă ai să vezi copii cocoțați pe gurile de aerisire ale metroului ca să joace cărți sau grupuri compacte de adulți, care stau în picioare în jurul acelorași ”ciuperci” uriașe de metal, mănâncă semințe și beau suc ori bere.

Metroul din Drumul Taberei va fi cu siguranță un mijloc de transport util și eficient pentru mulți localnici, care l-au așteptat un deceniu. Teoretic, această magistrală de metrou va decongestiona traficul din Drumul Taberei și va face ca tramvaiul 41 și autobuzele din zonă să fie mai puțin aglomerate.

Ca o ironie a sorții, după repetate amânări și dezamăgiri, metroul din Drumul Taberei este inaugurat acum, în plină pandemie Covid-19, când oricum traficul rutier e mult mai lejer, iar tramvaiul 41 e neobișnuit de gol la orele de vârf, pentru că mulți oameni lucrează de acasă.

Mulți se vor plimba cu metroul, vor face poze cu telefonul mobil și se vor minuna de tehnologia de ultimă oră și aspectul futurist al unora dintre stații. După nouă ani de așteptare, stres și nervi, avem în sfârșit metrou în Drumul Taberei!