Firmele IT sesizează nereguli în privința ajutorului guvernamental de 2.500 lei pentru laptopuri

laptop_2.jpg

Sursa imaginii: 
france24.fr

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii IT atrage atenţia ca e nevoie de mai multe informaţii legat de procesul de restituire a diferențelor de bani, în cazul în care valoarea echipamentelor cumpărate de angajator este mai mică de 2.500 de lei pentru fiecare „telesalariat" şi subliniază ăsi alte neclarităţi.

Reprezentanţii firmelor IT subliniază că este important ca documentul publicat în Monitorul Oficial, la data de 10 septembrie, să cuprindă și data de la care se aplică Ordinul Ministerului pentru achiziția de echipamente:

"ANIS salută inițiativa Ministerului Muncii și Protecției Sociale referitoare la stabilirea modalității de acordare a sprijinului financiar și a categoriilor de bunuri ce pot fi achiziționate conform art. 6 alin. (1) din OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă. Totodată, Asociația solicită Ministerului clarificări menite să ușureze accesul companiilor la facilitățile acordate", se arată în comunicatul transmis de asociaţie.

Încă un aspect important îl reprezintă bugetul total alocat pentru astfel de achiziții, sau numărul de „telesalariați" pentru care există buget.

"Aceste aspecte sunt necesare pentru a transparentiza tot procesul de sprijinire a companiilor", transmite ANIS.

Asociația menționează și necesitatea detalierii procesului de restituire a diferențelor de bani, în cazul în care valoarea echipamentelor achiziționate de angajator este mai mică de 2.500 de lei pentru fiecare „telesalariat", așa cum este prevăzut în Ordinul Ministerului, și dacă această sumă include sau nu TVA.

De ademenea, ANIS ridică problema achiziționării de echipamente doar pentru o parte din angajații care se califică pentru ajutorul de stat.

Mai exact, asociația propune scenariul în care o companie are doi „telesalariați", iar angajatorul a cumpărat un laptop în valoare de 5.000 de lei, deoarece unul dintre telesalariați avea deja laptop. În acest caz, este necesar de a se specifica în Ordinul Ministerului modul în care compania respectivă va deconta sumele, dacă este vorba despre 2.500 sau 5.000 de lei.

În ordinul Ministerului se menționează că decizia de acordare a banilor pentru echipamente revine Agențiilor pentru Ocuparea Forței de Muncă județene, respectiv Directorilor acestora.

ANIS atrage atenția asupra subiectivismului acestei hotărâri, în special în contextul achiziționării de licențe software care au modalități diferite de stabilire a prețurilor.

"ANIS dorește să menționeze, de asemenea, necesitatea aplicării sprijinului pentru angajatori și pentru perioada stării de alertă, nu doar pentru cele două luni de stare de urgență", mai precizează comunicatul Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii IT.

 

Redăm comunicatul integral al ANIS:

ANIS: Luare de poziție privind Ordinul Ministerului Muncii și Protecției Sociale nr. 1376/2020

București – Septembrie 2020: ANIS, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii IT, salută inițiativa Ministerului Muncii și Protecției Sociale referitoare la stabilirea modalității de acordare a sprijinului financiar și a categoriilor de bunuri ce pot fi achiziționate conform art. 6 alin. (1) din OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă. Totodată, Asociația solicită Ministerului clarificări menite să ușureze accesul companiilor la facilitățile acordate.

Astfel, ANIS consideră important ca documentul publicat în Monitorul Oficial în data de 10 septembrie a.c. să cuprindă și data de la care se aplică Ordinul Ministerului pentru achiziția de echipamente. Un alt aspect important îl reprezintă bugetul total alocat pentru astfel de achiziții ori numărul de telesalariați pentru care există buget. Aceste aspecte sunt necesare pentru a transparentiza tot procesul de sprijinire a companiilor.

De asemenea, Asociația menționează necesitatea detalierii procesului de restituire a diferențelor de bani în cazul în care valoarea echipamentelor achiziționate de angajator este mai mică de 2.500 de lei pentru fiecare telesalariat, așa cum este prevăzut în Ordinul Ministerului, și dacă această sumă include sau nu TVA.

ANIS ridică, totodată, problema achiziționării de echipamente doar pentru o parte din angajații care se califică pentru ajutorul de stat. Concret, Asociația propune scenariul în care o companie are doi telesalariați, iar angajatorul a cumpărat un laptop în valoare de 5.000 de lei, deoarece unul dintre telesalariați avea deja laptop. În acest caz, este necesar de a se specifica în Ordinul Ministerului modul în care compania respectivă va deconta sumele, dacă este vorba despre 2.500 sau 5.000 de lei.

Ordinul Ministerului menționează că decizia de acordare a banilor pentru echipamente revine Agențiilor pentru Ocuparea Forței de Muncă județene, respectiv Directorilor acestora. ANIS atrage atenția asupra subiectivismului acestei hotărâri, în special în contextul achiziționării de licențe software care au modalități diferite de stabilire a prețurilor. 

ANIS dorește să menționeze, de asemenea, necesitatea aplicării sprijinului pentru angajatori și pentru perioada stării de alertă, nu doar pentru cele două luni de stare de urgență.

Despre ANIS 
22 ani de activitate în România. Înființată în anul 1998, ANIS reprezintă interesele companiilor IT românești și sprijină dezvoltarea industriei locale de software și servicii, creșterea atât a companiilor implicate în proiecte de externalizare, cât și a celor care generează proprietate intelectuală, prin crearea de produse.

Peste 130 de membri. În cadrul ANIS sunt reunite atât companii mici, cât și multinaționale, firme cu capital românesc sau străin, cu sedii în toate marile centre IT din țară, ceea ce asigură asociației reprezentativitate la nivel național.

Peste 38.000 de angajați. Membrii ANIS generează un număr semnificativ de locuri de muncă înalt calificată în societate.

Peste 2,5 miliarde de euro cifra de afaceri. Veniturile anuale cumulate ale membrilor, plasează ANIS în zona actorilor cheie în ceea ce privește amprenta economică pe plan local.

Pentru mai multe informații, accesați pagina Asociației - www.anis.ro.