Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Învăţământ în pandemie: Profesori care refuză să predea online. Dascăli conspiraţionişti. Ce cred sindicatele?

demonstratie_masca.jpg

Image source: 
Alex Olaru / RFI Romania

După ce Inspectoratul Scolar le transmitea cadrelor didactice că dacă nu fac ore online vor fi trimiși  în comisii de disciplină, vineri premierul a anunțat că profesorii nu trebuie plătiți pentru orele online pe care nu le susțin, iar cei care refuză să predea astfel nu au ce căuta în sistem. Ludovic Orban a dat și un exemplu - dacă un dascal face doar șase ore online din zece, pentru patru nu trebuie plătit. Marius Nistor, liderul Federatiei “Spiru Haret” spune în acest context  că nu există nici un argument valid de partea profesorilor care refuză să-și țină orele online, cu excepția situației în care școlile nu au infrastructura neecesară.  

Marius Nistor susține  totuși că nu putem vorbi despre un număr mare de profesori care refuză să faca ore pe internet.

Marius Nistor: Nu se poate generaliza o astfel de situație. Avem cadre didactice care refuză să predea online, venind cu diferite argumente și justificări, cel puțin din punctul lor de vedere. Dar trebuie înțeles un lucru: predarea online a fost reglementată din punct de vedere legislativ. Nimeni nu are dreptul să îngrădească șansa și dreptul  la educație ale elevului. În situația pandemiei trebuie să facem tot ceea ce depinde de noi pentru a ne îndeplini atribuțiile de serviciu. (...) Noi nu discutăm de contractul colectiv de muncă. Discutăm de legea Educației.  De modificare fișelor de post. (...) Argumentele există doar în situația în care nu dispun de posibilitățile tehnice necesare. Cei din zone unde nu e conexiune de internet. Sau nu au ajuns încă device-urile. (...) Nu este un fenomen de amploare. Sunt cazuri și cazuri. Este rolul Inspectoratelor școlare să-și facă datoria. Este exagerat să vorbești de desfacerea contractelor de muncă, fără o analiză în prealabil. 

Rep.: E vorba de o comisie de disciplină acolo. 

M.N.: Categoric. Și din comisia de disciplină, care se poate forma la nivelul unității de învățământ, fac parte cadre didactice și categoric va exista și o reprezentare din partea organizației sindicale. 

Rep.: Premierul Orban vorbește și de tăierea unor sume din salariu, dacă un profesor are zece ore și predă doar șase, pentru restul de patru, nu este normal să fie plătit. Ce credeți că se vrea a fi acest mesaj: o impunere, o luare de poziție care să arate că sunt de neclinit cei de la Guvern, pe acest subiect, care credeți că este intenția adevărată?  

M.N.: Eu cred că intenția fiecăruia, indiferent ce rol joacă, este aceea de a face tot ceea ce este posibil ca elevii să nu fie privați de dreptul la educație. 

Rep.: Am fost recent la o manifestație organizată în numele binelui copiilor, e acea demonstrație care vizează inclusiv ca cei mici să nu fie obligați să poarte mască, și pe scena de acolo a urcat și un profesor sau, cel puțin, așa s-a recomandat domnia sa. În această pandemie, aveți semnale că există și profesori care au o atitudine refractară față de această pandemie? 

M.N..: Categoric, dar la nivelul întregii societăți ne confruntăm cu așa ceva, poate chiar și la nivel politic, există persoane care cred sau nu cred. Sunt oameni care visează tot felul de conspirații sau își imaginează că totul este o făcătură. N-au decât să viziteze, până la urmă, o secție de urgență de la un spital. Cred că avem nevoie de o doză foarte mare de responsabilitate, toți, până la urmă, fiecare reprezentant al societății civile. 

Rep.: Sigur și sună bine ce spuneți, însă, este teorie. În practică, ce e de făcut cu un profesor conspiraționist, să-i spun așa? 

M.N..: Trebuie convins. Măsurile de forță nu vor da niciodată rezultate. Câteodată starea aceasta este generată și de declarațiile care apar în spațiul public din partea unor așa-ziși lideri de opinie. Joaca aceasta cu amenzile, joaca cu „uite pandemia, nu e pandemia” generează astfel de reacții în sânul societății civile. E o dovadă de lipsă de respect față de ceilalți, nu este vorba de responsabilitate. Iar eu vreau să vă spun că am încredere în colegii noștri, că marea lor majoritate își fac datoria. În situația aceasta de criză, profesorii sunt lideri în comunitățile lor care pot transforma în mod major sistemul educațional. 

Rep.: Cei care nu uită de asta. 

M.N.: Majoritatea nu uită și știu ce au de făcut.

 

 

 

Ascultă AICI interviul integral: