Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Arta japoneză antică, folosită pentru transpunerea efectelor depresiei. Cum să ne reconstruim bucată cu bucată

O persoană din 4 este afectată pe parcursul vieții de tulburări de sănătate mintală, depresia fiind principala cauză de dizabilitate la nivel mondial. În Europa sunt peste 40 de milioane de oameni diagnosticați cu depresie. O boală mult subdiagnosticată în țara noastră, pentru că ea încă este considerată un subiect tabu in România. Este motivul pentru care astăzi a fost lansată campania ”Să Învingem Depresia”, care își propune să-i facă pe oamenii cu astfel de probleme să vorbească deschis despre ele. Este o campanie inediată, care folosește arta japoneză antică pentru transpunerea efectelor depresiei. 

"Există o teamă, o rușine de a mărturisi că trecem prin depresie. Eu am revenit numai cu ajutor. E o boală serioasă, dar e o boală care poate fi vindecată. Trebuie doar să o recunoști, să pui degetul pe problemă și să ai curajul să ceri ajutor.” a declarat marți actrița Oana Pellea, în conferința prilejuită de lansarea campaniei ”Să Învingem Depresia”. „Știu cam toate etapele depresiei. Am trecut prin asta în momentul în care mama mea a plecat dintre noi. Țin minte că ceea ce m-a făcut să cer ajutorul a fost tot mama mea, care era în prag de plecare pe lumea cealaltă și mi-a zis să pun mâna pe telefon și să cer ajutor. Țin minte ce hău negru era. Ca imagine, închideam ochii și dacă mă gândeam la viitor, nu vedeam decât un ecran negru. Nu mai voiam să ies din casă. Nu mai voiam să practic meseria. A fost un coșmar.  Mi se pare extraordinară această inițiativă, această campanie. Am prieteni care trec prin deprese. Suntem, din păcate, din ce în ce mai mulți. Știu cât de greu este să îi conving pe cei care au depresie că oricine poate trece prin asta și că pasul cel mai important este să cerem ajutor. Există o teamă, o rușine de a mărturisi că trecem prin depresie. Eu am revenit numai cu ajutor. E o boală serioasă, dar e o boală care poate fi vindecată. Trebuie doar să o recunoști, să pui degetul pe problemă și să ai curajul să ceri ajutor.”, a spus Oana Pellea. 

Depresia și tulburarea depresivă majoră sunt subiectele unei campanii de conștientizare realizate cu ajutorul unor povești reale, transpuse în obiecte ceramice prin arta japoneză kintsugi. Campania se numește ”Să Învingem Depresia” și a fost lansată marți de Coaliția Organizațiilor Persoanelor cu Afecțiuni Cronice (COPAC) alături de Janssen România. Își propune să crească nivelul de informare și înțelegere despre provocările și stigma prin care trec cei care suferă de tulburări de sănătate mintală.
Depresia este mai mult decât un sentiment de tristețe sau melancolie, este o tulburare frecventă și gravă de dispoziție. Există mai multe tipuri de depresie, iar tulburarea depresivă majoră este unul dintre cele mai severe. Cel puțin unul dintre simptome este fie dispoziția depresivă, fie pierderea interesului sau a plăcerii în activitățile zilnice. Simptomele sunt definite ca având o durată de cel puțin două săptămâni, dar de obicei durează o perioadă mult mai lungă – luni sau chiar ani.
300 de milioane de oameni din întreaga lume suferă de depresie – echivalentul a două treimi din populația Uniunii Europene.
În Europa sunt peste 40 de milioane de oameni diagnosticați cu depresie, adică de două ori populația României.
În cadrul populației generale, depresia se întâlnește mai frecvent la femei decât la bărbați.
Depresia este principala cauză de dizabilitate la nivel mondial.
Costurile economice ale depresiei s-au ridicat la 136,3 miliarde euro în Spațiul Economic European în 2007, adică echivalentul a aproximativ 265 euro pentru fiecare locuitor din prezent.
1 din 10 persoane a lipsit de la serviciu din cauza depresiei, pierzând în medie 36 de zile lucrătoare pe episod depresiv.
 
Impactul pe care îl are depresia poate fi și mai greu de suportat din cauza stigmatizării semnificative asociate acestei afecţiuni și bolilor mintale în general, fiind legat de sentimente de rușine pentru multe persoane care trăiesc cu depresie și tulburare depresivă majoră. În medie, 1 din 4 persoane este afectată pe parcursul vieții de tulburări de sănătate mintală. „Poate fi greu de înțeles impactul devastator al depresiei asupra vieții oamenilor. Ne-am angajat să îmbunătățim credibilitatea și calitatea informațiilor despre problemele de sănătate mintală, iar „Să învingem depresia” susține direct acest obiectiv.”, spune Radu Gănescu, președintele COPAC. 
 
Campania „Să învingem depresia” prezintă în România cinci obiecte de artă create prin metoda Kintsugi, inspirate de poveștile a cinci oameni care au suferit de depresie. Pentru a da viață fiecărei povești, artistul vizual Lidia Alina Nicolae a discutat cu cele cinci persoane și a gândit câte un obiect pentru fiecare." Kintsugi este arta japoneză antică de reparare a obiectelor ceramice sparte prin lipirea lor cu un lac cu pulbere de aur. Evidențierea crăpăturilor și imperfecțiunilor conferă nu doar unicitate unei piese, ci demonstrează și că obiectul a avut o viață proprie și o poveste de spus. Știu că depresia nu este ceva din care poți pur și simplu să te desprinzi, ci este o călătorie lungă. (...) Filosofia din spatele kintsugi este că nu ar trebui să ascundem experiențele noastre negative. Din încercările grele ar trebui să ieșim mai puternici, mai valoroși, să ne reconstruim bucată cu bucată.", spune Lidia Alina Nicolae.