Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Inspectoratul Școlar București: Unii profesori vor refuza în continuare să predea în online. Ce măsuri riscă dascălii?

7601733-hepta_mediafax_foto-zuma_press_hepta.jpg

Image source: 
Hepta/Mediafax Foto

„Nu ar trebui să mai existe în Capitală probleme privind conectarea copiilor la școala online”, declară, la RFI, inspectorul general adjunct Marina Manea, la scurt timp după ce toate școlile din București au trecut în scenariul roșu care presupune efectuarea de cursuri în regim exclusiv online. Inspectorul mai afirmă că nici în cazul profesorilor nu ar trebui să mai fie probleme cu tabletele și conexiunea la internet. În cazul lor, însă, lucrurile sunt mai complicate, spune Marina Manea. Și asta pentru că mai sunt dascăli care refuză să predea prin intermediul internetului. Inspectorul școlar amintește că sancțiunile pentru profesorii care refuză să se adapteze la situația specială generată de pandemie pot ajunge până la desfacerea contractului de muncă.

Mariana Manea: De la intrarea în pandemie și în acest scenariu roșu, pentru că am mai trecut o dată prin asta, până acum s-au făcut toate eforturile posibile din partea Ministerului educației pentru a pune la dezavantajate elevilor din medii defavorizate tablete cu conexiune la internet, așa cum din parte unor autorități locale s-au făcut toate eforturile pentru ca aceiași elevi din medii dezavantajate să poate primi aceste dispozitive necesare participării.

Reporter: Din ce știți dumneavoastră, mai sunt mulți elevi în capitală care nu au această minimă dotare?

M.M: Din ceea ce știu eu, potrivit raportărilor pe care unitățile de învățământ le-au făcut în lunile martie și aprilie pentru acești elevi din medii dezavantajate, nu ar trebui să mai existe la acest moment nicio astfel de situație neacoperită. Repet, nevoia a fost acoperită de două entități, anume de Ministerul educației și de autoritățile locale.  

Rep: În ceea ce îi privește pe profesori, doamna inspector, în ce măsură au tablete, telefoane și internet? Aici sunt probleme?

M.M: În ceea ce îi privește pe profesori, din știința mea, nu toți profesorii din București au intrat în posesia tabletelor sau a laptopurilor. S-au făcut eforturi pentru dotarea claselor cu laptopuri, cu camere web sau cu alte dispozitive necesare participării la lecție. În situația în care acasă profesorul nu are aceste dispozitive, are posibilitatea de a merge la școală în respectiva sală de clasă și de a transmite de acolo lecția.

Rep: Au fost cazuri în care profesorii au refuzat să predea în online din diverse motive. Îmi amintesc că premierul Ludovic Orban contesta vehement această poziție a unora dintre dascăli. În acest moment mai aveți astfel de probleme, profesori care refuză dintr-un motiv sau altul să predea în online?

M.M: Și noi cunoaștem această situație. Și la inspectoratul școlar au ajuns reclamații, petiții cu privire la refuzul anumitor cadre didactice de a participa la acea predare sincron. Preponderent este vorba despre predarea sincron, nu despre participarea exclusivă la lecție în mediul online. Aici am întâmpinat cele mai multe probleme și cele mai multe greutăți.

Rep: Care au fost cauzele principale pentru care unii profesori au refuzat acest scenariu?

M.M: Cauzele sunt diverse, fie că vorbim despre refuzul categoric de a participa la o astfel de lecție care implică o jumătate dintre elevi în sala de clasă, cealaltă jumătate dintre elevi acasă, fie cadrele didactice au invocat faptul că sala de clasă nu avea toate condițiile necesare pentru ca lecția să se desfășoare în cele mai bune condiții.

Rep: Mai sunt și acum astfel de cadre didactice care își menține această poziție?

M.M: Cu siguranță că vor exista astfel de cadre didactice care își vor menține această poziție.

Rep: Ce sancțiuni riscă un profesor care refuză în această perioadă să predea în online?

M.M: Ele sunt prevăzute în legislație. Conducerea unităților de învățământ se poate raporta la ceea ce este prevăzut în legislație. Nu este de astăzi, de ieri. E dintotdeauna. Se referă la faptul că atâta vreme cât un cadru didactic refuză să își îndeplinească obligațiile de serviciu, unitatea de învățământ constată prin dovezi acest aspect și poate dispune o comisie de cercetare disciplinară a respectivului cadru didactic, cu niște măsuri în baza unei analize pe care membrii acelei comisii o realizează.

Rep: Măsuri care probabil pleacă de la avertisment până la sancțiuni?

M.M: Pleacă de la avertisment până la desfacerea contractului de muncă.

Ascultă:

Inspectorul general adjunct Marina Manea, despre școala online în București