Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


În timp ce harta se înroșește, aproape 900.000 de elevi nu au acces la Școala on line

scoala_on_line.jpg

Image source: 
AFP

Tot mai multe județe sau orașe intră în scenariul roșu pe fondul depășirii pragului de 3 cazuri de infectare la mia de locuitori. Aceasta înseamnă automat mutarea cursurilor școlare în mediul on line. Consiliul Național al Elevilor atrage însă atenția că aproape o treime din cei aproape două milioane opt sute 24 de mii de elevi nu pot intra on line, fie pentru că nu au dispozitivele necesare, fie pentru că nu au acces la internet acasă. De altfel, după cum reiese din datele de la Institutul Național de Statistică,doar 54,4 la sută din gospodării au acces la internet, dintre care 70,9 la sută se află în mediul urban.

În județul Timiș, în prima săptămână după intrarea în scenariul roșu s-au depus 7.339 de cereri de echipamente informatice – tablete și laptopuri. ”Degeaba vorbim despre dispozitive, în absența Internetului. Directorii unităților din zona rurală trebuie să transmită către elevii care sunt acasă și nu au acces la Internet un pachet de lecții sintetizate pentru o perioadă de câteva zile. Unitatea pune la dispoziție tot ce ține de printarea și selectarea conținutului. E o soluție de luat în seamă, pentru că nu avem în această zonă alte variante. Există Internet în zonă și la școală, dar nu există la elevi acasă”spunea Marin Popescu, inspectorul școlar general. Și la București, un sondaj realizat de Consiliul Municipal al Elevilor după prima lună de școală arăta că transmiterea suporturilor și materialelor de curs nu s-a realizat într-un procent de 37.7%, transmiterea tuturor cursurilor online nu s-a realizat în conformitate cu prevederile legale într-un procent de 38,9% și, mai grav elevii au confirmat că 21,6% dintre ei au colegi care nu au acces la internet sau nu beneficiază de device-uri, acest lucru încălcând dreptul la educație.

La RFI, secretarul executiv al Consiliului Național al Elevilor, Silviu Morcan, amintește că doar 68% dintre elevii din România au acces la echipamente electronice pentru școala online, ceea ce înseamnă că rămân pe dinafară 32% dintre copii, proporție substanțial mai mare decât procentul indicat de Ministerul Educației. Ministrul Educației, Monica Anisie, spunea pe 5 mai că statisticile MEC arată că în jur de „250.000 de copii au nevoie de echipamente pentru a putea să facă educație online.”  Un sondaj IRES a arătat însă că doar 63% dintre copiii din clasele primare au acces exclusiv la un echipament funcțional, pe când, la gimnaziu au echipamente 72% dintre copii, iar la liceu, 70%. Elevii din urban sunt mai dotați din acest punct de vedere (76%), în comparație cu colegii lor din rural (62%). De asemenea, potrivit studiului, doar 66% dintre copiii din clasele primare au microfon (separat sau încorporat în terminal), 71% dintre copiii din gimnaziu și 69% dintre cei de liceu.

De asemenea, chiar dacă s-ar rezolva fie și parțial problema dispozitivelor, spune Silviu Morcan, rămâne problema conectării la internet : únele familii trăiesc în zone unde abia dacă există electricitate iar únele un își pot permite un abonament. Soluția ar fi ca autoritățile locale să acceseze fondurile nerambursabile puse la dispoziție de guvern în scopul ameliorării Școlii on line și să cumpere routere cu cartele și să finanțeze abonamentele acolo unde este nevoie. Din păcate, multe școli, primării și inspectorate școlare un știu cum să accese acești bani. Despre tóate problema ridicate de școala on line, în interviul cu Silviu Morcan…

 

 
Secretarul executiv al Consiliului Național al Elevilor, Silviu Morcan