Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum a fost primul zbor al lui Aurel Vlaicu

aurel_vlaicu.jpg

Aurel Vlaicu la bordul aparatului Vlaicu II, 1912
Sursa imaginii: 
wikipedia.org

În 6 noiembrie 1882, în satul Binținți din județul Hunedoara, se năștea primul inginer aerospațial român: Aurel Vlaicu. Pagina de istorie de azi aduce aminte de primul zbor pe care Vlaicu l-a făcut cu aparatul de zbor pe care l-a construit el însuși, așa cum a fost relatat el de contemporanul Gheorghe Murgoci.

Pe 17 iunie 1910 avea loc zborul primului avion conceput, realizat şi pilotat în România de inginerul Aurel Vlaicu. Zborul a avut loc pe Dealul Cotrocenilor, în Bucureşti.

Profesorul Gheorghe Murgoci, care era prieten cu Aurel Vlaicu și unul dintre apropiații Principelui Carol, scria în revista „Flacăra” despre primul zbor:

Era o după-amiază de vară, liniştită şi plăcută. După ce Vlaicu ne-a arătat aparatul, în hangar, a dat ordin soldaţilor să-l scoată afară. Pe câmp era puţină lume în ziua aceea, pentru că nu se anunţase încercarea de a zbura; câţiva prieteni şi gazetari, mai mulţi copii din mahalaua vecină şi soldaţii de serviciu.

Când Vlaicu s-a suit în nacelă a fost un moment solemn; sunt sigur că toţi aveau, ca şi mine, o tremurătură de inimă pentru viaţa lui Vlaicu şi şedeau muţi, nemişcaţi; doar principele Carol s-a apropiat de aeroplan să vadă cum funcţionează ghidonul pentru cârme.

Un soldat vine şi pune motorul în mişcare. Vlaicu face semn cu mâna soldaţilor ce ţineau coada aparatului să-i dea drumul. Cu un vâjâit asurzitor, aeroplanul o ia la goană în linie dreaptă peste câmpul neted, dar nu se înalţă de la pământ”.

A urmat încă o încercare nereuşită şi abia la a treia încercare aparatul s-a ridicat de la sol, după cum relatează profesorul Gheorghe Murgoci:

Vlaicu pleacă în mare iuţeală; principele Carol şi cu mine ne aruncăm într-un automobil ce era la îndemână şi urmărim aeroplanul. Soldaţii şi prietenii lui Vlaicu erau înşiraţi în lungul câmpului, ca să poată vedea dacă toate roţile se dezlipesc de pământ…

Urmărim cu mare băgare de seamă mersul aparatului; norişori de praf se ridicau de la cele trei roţi şi un fumuleţ opalescent se împrăştia de la motor; deodată vedem că aparatul se suie în faţă şi în momentul următor dispare şi norişorul de la roata dinapoi.

Maşina toată plutea în aer şi se legăna într-o parte şi alta, cam la un metru de pământ... Vlaicu făcuse după cum stabilisem noi şi zburase; de mare emoţie şi poate de frică a aterizat după 40-50 de metri de zbor; sare din nacelă şi vine spre noi. Principele Carol îi iese înainte şi-i strânge mâna: Bravo, Vlaicule! Ai zburat”.

De fapt, nu era prima dată când Vlaicu se ridica de la pământ cu ajutorul unui aparat de zbor: cu un an înainte, în vara lui 1909, în satul său natal a ridicat în aer un planor, tractat de un atelaj tras de trei cai. Aparatul de zbor s-a ridicat la 15 metri.

Prin aceste realizări aeronautice, România a devenit a treia ţară din lume, după Statele Unite ale Americii şi Franţa, care se putea mândri cu un aparat de zbor original, inventat, construit şi pilotat de un co-național.

Vlaicu a participat, în 1912, la competiții de zbor, unde a luat și premii. Un an mai târziu, în toamna anului 1913, în timp ce Vlaicu încerca să treacă în zbor Carpații, deasupra localității Bănești din județul Prahova, aeroplanul său s-a prăbușit.

Nici acum nu se știe dacă motorul a cedat sau inima lui Aurel Vlaicu. A fost înmormântat cu onoruri naționale în parcela de onoare din Cimitirul Bellu.

 

Rămâneţi alături de noi la Pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

 
Pagina de istorie din 6 noiembrie 2020