Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cécile Mégie, Directoarea Radio France Internationale, despre viitorul RFI România

cecile_megie_bun.jpg

Cécile Mégie, directoarea Radio France Internationale
Image source: 
RFI

La 30 de ani de la crearea sa, RFI România reprezintă astăzi cea mai mare redacție RFI din Europa - exceptând sediul parizian- și cea mai importantă prezență în privința difuzării de programe într-o țară europeană. O spune Cécile Mégie, Directoarea Radio France Internationale. Mihaela Dedeoglu a întrebat-o care sunt gândurile ei la această aniversare și care este viitorul radioului într-un mediu multimedia din ce în ce mai concurențial:

R: Bună ziua, Cécile Mégie, sunteți directoarea Radio France Internationale. Prima mea întrebare merge bineînțeles către această instituție recunoscută la nivel mondial, aș vrea să știu ce înseamnă pentru France Médias Monde și pentru Radio France Internationale prezența RFI România de 30 de ani pe undele FM din România.

CM: Bună ziua, Mihaela. Înseamnă mult! Pentru că 30 de ani este vârsta maturității și în același timp este un post tânăr, dacă ne gândim că RFI are aproape dublul acestei vârste. Pentru noi este un punct de atașament foarte puternic. RFI România astăzi, Radio Delta la înființare, în 1989, în anul Revoluției române, deja de atunci în cooperare cu RFI. O istorie lungă deci, o istorie importantă pentru noi, având în vedere că în afară de sediul de la Paris al RFI, redacția RFI România este cea mai mare din Europa și din Europa centrală, este prezența cea mai importantă din punct de vedere al difuzării într-un stat european, programele în limba română sunt difuzate pe șapte frecvențe FM în România și în regiune. În plus avem și o legătură amicală puternică cu echipa pe care o reprezentați astăzi. Colegii de la RFI România ne vizitează des, sigur, în afara contextului nefericit al acestei pandemii, noi la rândul nostru mergem în România, facem operațiuni de delocalizare, avem așadar o legătură foarte puternică. Și păstrez o amintire foarte caldă și intensă a ceea ce am realizat împreună cu ocazia sezonului cultural Franța – România, subliniind astfel prietenia care ne leagă, prietenia care leagă Franța și România, precum și excelența RFI România în cadrul Radio France Internationale și al familiei France Médias Monde.

R: Trebuie să vă mărturisim că ne veți lipsi la această aniversare...

CM: Da, este clar că ne-am fi dorit să fim alături de voi, să sărbătorim împreună la București, mai ales că ne amintim cu toții cu drag de aniversarea a 25 de ani de RFI România, acum cinci ani eram la București, pentru o foarte frumoasă sărbătoare. Acum însă totul este virtual, vorbim așa, la distanță între Paris și București, dar suntem cu inima alături de voi și ne-am fi dorit să suflăm împreună lumânările, fără mască.

R: 30 de ani de emisie și de realizare de programe difuzate pe frecvența 93,5 și pe altele... și vedem cât de mult s-a schimbat radioul între timp, mă gândesc la aspectele tehnice, pentru că astăzi este suficient să ai o conexiune internet și poți difuza oriunde pe planetă, te poți așeza pe o bancă în parc și să faci radio. Care este opinia dumneavoastră despre aceste progrese tehnice, tehnologice ale radioului?

CM: Cred că trebuie să profităm de toate efectele pozitive ale acestor progrese. Există și consecințe negative ale acestor transformări digitale, și și aici trebuie să lucrăm, urmărind excelența. Dar să ne uităm la părțile pozitive, la faptul că ne apropie practic și mai mult de ascultătorii noștri. Și vorbeam mai devreme de frecvențele FM ale RFI România în țară și în Republica Moldova, 7 frecvențe în total. Specificitatea undelor FM este că ajungem foarte aproape de ascultători. Însă ne dorim să le fim și mai aproape și să ne extindem la cel puțin 10 frecvențe în țară. Vom depune așadar noi cereri în acest sens. Dar bineînțeles că folosim și noile tehnologii, digitalul, transmitem și pe telefoanele mobile, difuzând astfel la o scară și mai largă în lume limba română sau emisiunile în franceză, de exemplu, prin intermediul aplicațiilor și este extraordinar pentru că astfel publicul nostru se mărește și mai mult. Deci ne apropiem și datorită tehnologiilor. Iar Marie-Christine Saragosse, președinta France Médias Monde, care și ea și-ar fi dorit să sărbătorească această aniversare împreună cu voi, spune deseori că nu contează ambalajul, cât conținutul. Adică ceea ce difuzăm pentru ascultătorii noștri și cum ne apropiem de ei, pe aceste căi. În această perioadă de pandemie de exemplu, contează cum putem fi și mai aproape de ascultătorii noștri în preocupările lor de zi cu zi, mecanismele securității sanitare, gesturile corecte, sau, la un nivel mai larg – și acestea sunt subiecte foarte prezente la RFI România - România în Europa sau România în lume, pentru un radio internațional ca RFI este foarte important. În același, timp aceste tehnologii ne permit de asemenea să inovăm, pe partea de format, pe partea de difuzare dincolo de propriile noastre frecvențe pentru că transmitem și prin rețelele sociale mondiale, Twitter, Facebook, și știm că RFI România este foarte prezent. Vedem impactul într-o perioadă ca cea pe care o traversăm al „mărcii” RFI România, al seriozității, pentru că am văzut cât de fulgerător a crescut audiența odată cu declanșarea crizei COVID, în prima perioadă din primăvara trecută, și asta pentru că este o referință, pentru că conținuturile transmise sunt la înălțimea a ceea ce se așteaptă de la un radio internațional ca RFI și ca RFI România.

R: În același timp, funcționăm într-un context multimedia din ce în ce mai competitiv, dar și într-un mediu în care conținuturile sunt foarte diverse, și atunci vă întreb, cum putem face față asaltului dacă mă pot exprima așa din partea creatorilor de conținut, dar și podcast-urilor. Sigur este extraordinar să vedem atâtea noi talente, dar în același timp se schimbă drastic lucrurile pentru radio?

CM: Cred că se schimbă, dar mă întreb oare nu este o concurență sănătoasă? Da, sunt mai mulți creatori de conținut. Ca să nu ne lăsăm pradă panicii, că nu avem de ce, trebuie să fim siguri pe ce ne sprijinim, noi, la RFI în franceză dar și în cele 15 limbi, voi, la RFI România, sprijinul nostru sunt informațiile de referință, actualitățile orientate spre Europa, spre internațional, și toate acestea nu sunt accesibile tuturor creatorilor de conținut. Noi difuzăm conținut de informație, informații de proximitate însă în același timp cu expertiză, seriozitate, o valoare-refugiu. De altfel în momente ca acestea când traversăm o criză mondială care ne afectează publicul din întreaga lume, mijloacele media așa numite tradiționale constituie o valoare-refugiu. Podcast-urile ce sunt? Prietenii noștri din Quebec au găsit un termen care spune că putem asculta ce dorim din mers. Și programele noastre pot fi reascultate în orice moment datorită acestor tehnologii digitale, și noi creăm podcast-uri și și RFI România poate dezvolta acest gen de conținut. De aceea cred că nu trebuie să ne temem ci să profităm de această nouă oportunitate pentru a inventa noi forme de narațiune, pentru a vorbi poate mai direct, despre subiecte mai intime, mai personale cu anumiți ascultători. Este un progres, o oportunitate, de care nu trebuie să ne fie frică. Însă este aici ceva de care trebuie să ne fie frică, ceva ce trebuie să combatem... Această tehnologie, această rapiditate de difuzare, aceste formate multiple pot fi folosite de oameni fără scrupule pentru a răspândi știri false. Aici trebuie să intervenim cu precizie și fermitate pentru că este pusă în pericol munca jurnaliștilor, și la scară mai largă, se poate produce o destabilizare. Și am văzut asta cu ocazia unor alegeri sau în alte momente la nivel mondial. Iată reversul medaliei acestei oportunități digitale, pe care trebuie să-l combatem, și redacțiile RFI România și Radio France Internationale trebuie să acționeze pentru a fi la înălțimea acestui demers necesar contra știrilor false. Și mai cred că toate aceste oportunități permit o comunicare și mai intensă cu comunități și mai largi din întreaga lume, în franceză, dar și în alte limbi, în română. Unul din proiectele cele mai recente în care este implicat RFI România este EuropaPLus alături de Agenția Universitară a Francofoniei. Iată un exemplu care reunește tineri francofoni din Balcani, din țările vecine României și până în Caucaz, care permite crearea de legături, de rețele. „Rețeaua” este cuvântul cel mai pozitiv în acest context digital și cred că aici sunt lucruri bune de reținut.

R: Așadar radioul are încă numeroase avantaje, dar mai poate oare să atragă tânăra generație?

CM: Radioul nu este nici mort nici bătrân, pentru că se reinventează. Și sunetul rămâne o tehnologie importantă, oricare ar fi modalitatea de difuzare, unde scurte, care continuă să existe în unele colțuri ale lumii - Radio France Internationale transmite în franceză și în unele limbi africane în anumite țări de pe continentul african pe unde scurte - așadar unde scurte sau tehnologie digitală unde pot reasculta când și unde vreau emisiunile, acestea sunt modalități de reinventare. Și pentru a ajunge la publicul tânăr, pentru a-l atrage, trebuie să știm să inovăm la capitolul format, tonalitate, să le ascultăm interesele... Știm că vor să audă despre mediu, despre soluții, despre lupta împotriva corupției, despre apărarea minorităților. Iată tematicile care-i interesează în general pe tineri, vor să fie actori ai lumii și ai societății în care trăiesc. Iată direcția în care trebuie să mergem și noi pe partea de conținut și să-i întâmpinăm acolo unde sunt, pe platformele noastre digitale, unii încă pe undele FM, dar și pe rețelele sociale, pe platformele partenere. Iată ce ne interesează astăzi, acest demers de cucerire, iată viitorul unui radio cum este RFI România.

R: Un mic mesaj de final, vă rog, către ascultători, către colegii noștri?

CM: Încep cu colegii, vă urez la mulți ani, vă spun mulțumesc și felicitări pentru tot ceea ce faceți, și aici la Paris și peste tot în lume suntem foarte mândri de RFI România și știm că toată această muncă este realizată de o echipă de șoc, foarte dedicată, din care faceți parte și dumneavoastră. Iar pentru ascultătorii care ne ascultă în România dar poate, așa cum spuneam, și în alte colțuri ale lumii, să fie mereu acolo, tot mai numeroși. Și și în numele lor și în numele meu, la mulți ani!

R: Mulțumesc Cécile Mégie.

CM: Mulțumesc Mihaela.

 
Cécile Mégie, directoarea Radio France Internationale intervievată de Mihaela Dedeoglu