Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Paul Alexandru, expert fake news: Electoratul pro AUR a fost tot timpul în feed-ul nostru de Facebook

paul_alexandru.png

Paul Alexandru, expert fake news social media
Sursa imaginii: 
Paul Alexandru

"Grupurile de anti-vacciniști, ale celor care neagă epidemia, CPF-iștii și grupurile ultra ortodoxe de pe Facebook. Acestea sunt locurile în care a crescut electoratul AUR", spune Paul Alexandru după o analiză făcută în social media timp de aproape un an.

Cea mai mare surpriză a alegerilor parlamentare, Alianța pentru Unirea Românilor, a găsit pământ fertil și s-a dezvoltat rapid și puternic pe grupurile radicale și extremiste active pe Facebook. Totul a luat amploare înainte de declararea și în timpul carantinei din primăvară, spune Paul Alexandru care a urmărit fenomenul din interiorul grupurilor menționate anterior.

“AUR a devenit mai degrabă o umbrelă. Unii au votat pentru că sunt parte dintr-o mișcare anti-vaccin, alții i-au votat din principii ortodoxe, mulți din zona Moldovei i-au votat pentru că se regăsesc în viziunea lor unionistă. Au fost votați de negaționiști, CPF-iști și ultras de stadion” – este explicația pe care o dă Paul Alexandru tutoror celor care se întreabă cum au desfășurat cei de la AUR campania electorală și cum și-au transmis mesajele, din moment ce nu au fost prezenți aproape deloc în spațiul public.

Adevărul este că în abundența de știri legate de coronavirus, poze cu pisici, cursuri gratuite de yoga și meditație care să ne ajute să traversăm mai ușor carantina și fotografii cu oale puse la foc din cauza lipsei de apă caldă, AUR a reușit să crească într-un an cât alții în 10 chiar sub nasul nostru. În afara bulei majorității s-a coagulat o minoritate de extremă dreaptă.

“E un fenomen de la un cap la altul cum a crescut AUR, dat fiind că publicul lor de la care probabil au plecat în urmă cu un an ar fi cel conservator, rusofil, unionist. Acesta era electoratul pe care se identifica George Simion în urmă cu un an”, spune Paul Alexandru care are acces la mai multe Românii paralele pentru că a reușit să se infiltreze pe grupurile radicale.

Electoratul pro AUR a fost tot timpul în feed-ul nostru de Facebook

“Toți am văzut anul acesta măcar un comentariu al cuiva pe internet, care râdea de pandemie, râdea de numărul de decese, credea că cifrele sunt inventate. Acela era cel mai probabil un votant sau un membru al AUR”, spune Paul Alexandru, cel care anul acesta a urmărit cu atenție dezvoltarea fenomenului pe Facebook.

Vorbim totuși despre o mișcare făcută în liniște. “Nu toată lumea a simțit prezența lor în mod explicit. Nu au mers pe mesaje promovate. Față de partidele politice au avut sume mult mai mici investite în promovare. Au crescut mai degrabă organic. Te poți promova ieftin, rapid și ușor pe grupurile de facebook”, explică Paul Alexandru.

E nevoie de o zi sau două de documentare pentru a demonta un fake news la care s-a lucrat o oră

Atât îi ia lui Paul Alexandru să explice și să desființeze știrile false pe care le găsește pe facebook pe grupurile tot mai numeroase de anti-vacciniști, conspiraționiști, militanți pentru familia tradițională și mai nou susținători ai partidului AUR.

Le puteți găsi pe contul lui de Facebook, unde puteți citi de altfel și o revistă a presei exhaustivă cu subiecte pentru care sapă asiduu printre site-urile publicațiilor românești.

Cine este Paul Alexandru

Paul nu este jurnalist. Cel puțin nu cu acte, dar ultimii ani pe care i-a dedicat desființării fake news-urilor îl califică să declare că mult peste jumătate din publicațiile din România manipulează.

E om de marketing, fotograf, fost om de comunicare și inginer de profesie, iar când mai apare vreo ofertă la platforma de car sharing în care este înscris, ia niște curse ca să își rotunjească bugetul.

Contul lui de facebook funcționează ca un agregator de știri scrise din redacția pe care a improvizat-o acasă. O redacție care funcționează pro bono, cu multă implicare, zero resurse financiare și (încă) mult entuziasm.

 

 
Paul Alexandru: Electoratul proAUR a fost tot timpul în feed-ul nostru de Facebook