Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Este fezabil ca școlile să se redeschidă pe 8 februarie? Marian Staș, expert în educație: Da, fără rezerve

student-5560977_1920.jpg

Image source: 
pixabay.com

Școlile ar putea începe <față în față> pe 8 februarie. Asta dacă situația epidemiologică o va permite, a anunțat ministrul Educației, Sorin Câmpeanu.  Acesta a precizat că va exista și un calendar de recuperare a materiei, în cazul elevilor care nu au putut face cursuri online.

Și premierul Florin Cîțu a spus că "trebuie sa facem eforturi pentru ca scoala sa fie deschisa cat mai repede"."Până acum am vazut că a scăzut numarul infectărilor și am ajuns la un număr confortabil. Daca se menține și păstrăm această tendință descendentă, putem să deschidem școlile pe 8 februarie", a spus premierul. În schimb, medicul Andreea Moldovan, secretar de stat în Ministerul Sănătății,  este rezervată atunci când vine vorba de deschiderea școlilor pe 8 februarie. Aceasta a declarat la Digi24 că "planurile de redeschidere a școlilor sunt în stadiul de evaluare, se discută ce fel de clase se vor deschide, sunt mai multe scenarii posibile, fie de afterschool, creșă, ciclu primar, fie de clase mai mari. Ceea ce suntem conștienți e că situația de școală online nu e de cea mai bună calitate, din acest motiv profesorii au fost incluși în grupa prioritară de vaccinare, tocmai ca să protejăm această categorie". 

Este fezabil ca școlile să se redeschidă pe 8 februarie? L-am întrebat pe Marian Staș, expert în Educație:

Marian Staș: Da, fără rezerve. Susțin acest proces limpede și fără echivoc în condițiile pe care deja conducerea Ministerului Educației le anunțaseră anul trecut, anume acelea de descentralizare, de subsidiaritate, de lucru pe scenarii ș.a.m.d. Cred că în momentul de față trei mesaje esențiale sunt de transmis în ceea ce privește sistemul public de educație. Primele două au legătură cu educația. Al treilea are legătură cu procesul vaccinării.

Primele două sunt următoarele. Așa cum ministrul a afirmat nu exclude niciun fel de combinație de scenarii sau scenarii particulare pentru deschiderea sau pentru începerea școlilor în sălile de clasă, pe 8 februarie, cât mai multe cu putință. Este o strategie pe care o salut pentru că întotdeauna cea mai păcătoasă, cea mai contraproductivă este strategia <do nothing>. În momentul în care pornim, în momentul în care avem măcar o sală de clasă sau măcar o școală în care copiii merg și învață acolo, cu siguranță se vor antrena o serie întreagă de alte măsuri benefice pentru a se consolida calitatea procesului de învățare educațional, în condiții sanitare rezonabile. Al doilea aspect important îl reprezintă mesajul foarte limpede de încheiere, cu cap și cu coadă, a anului școlar și a examenelor naționale. Iar al treilea lucru, așa cum spuneam, îl reprezintă apelul și al meu, un lucru de bun simț și de civism, anume ceea ce înseamnă abordarea foarte serioasă a procesului vaccinării de către personalul didactic și de către  oamenii care lucrează în învățământ. Dacă aș primi un mesaj,de pildă, de la doctorul Gheorghiță, acum aș întrerupe conversația cu dumneavoastră, m-aș duce, m-aș vaccina și aș reveni ca să continuăm această conversație.

Reporter: Ajungem imediat și la vaccinarea profesorilor. În opinia dumneavoastră, cum este mai bine să se redeschidă școlile? Vă întreb uitându-ne și la experiența altor state. Sunt voci care spun să se redeschidă pentru început doar ciclul primar.

Marian Staș: Eu cred că va fi posibilă o combinație de scenarii, astfel încât mai multe situații să se petreacă simultan. De pildă, o zonă e aceea a învățământului primar și de grădiniță. A doua zonă este cea a claselor a VIII-a și a XII-a. A treia zonă poate să fie una care să nu aibă legătură cu cele două categorii, dar în comunități unde condițiile epidemiologice permit, practic, deschiderea școlilor. Prin urmare, ceea ce eu aș vedea în zona asta e un apel la rațiune și la curaj bine cumpănit, anume de a folosi la maxim toate posibilitățile existente și toate scenariile pentru ca în 8 februarie cât mai multe dintre comunitățile școlare să înceapă să funcționeze în sălile de clasă. Evident, ne uităm și la ceea ce se întâmplă în alte țări. Dar cred că important este să ne uităm aici în ograda noastră, în bătătura noastră, și să folosim curajos și înțelept toate posibilitățile pe care le avem la îndemână pentru a deschide cât mai multe școli. 

Rep: Sute de mii de elevi nu au avut acces la școala online, fie pentru că nu au avut acces la mijloacele informatice, fie pentru că nu au avut conexiune la internet. Ministrul vorbea despre un calendar de recuperare a materiei pentru acești copii. Anunța că profesorii vor primi bani pentru a participa la acțiuni remediale, cum le-a numit domnul ministru Sorin Cîmpeanu. Cum vedeți acest lucru? Credeți că profesorii vor accepta? Ministrul vorbea despre o recuperare a materiei față în față în zilele de sâmbătă.

Marian Staș: Enunț pe care l-a nuanțat ulterior, înțelept în opinia mea, acolo unde este necesar. Deci, nu așa, otova, dacă nu e necesar. Sunt și comunități unde școala s-a desfășurat bine, mersi, cap coadă, așa cum se cuvine. Aici sunt două nuanțe. Cea mai importantă, pentru mine, ține de ceea ce înseamnă profesia cea mai nobilă din lume în opinia mea, anume profesia didactică. Aceasta este o profesie nenegociabilă pe bani. Sigur că este importantă și recunoașterea financiară a efortului. Dar înainte de orice în situații de genul acesta, cel mai important este exercițiul de integritate, de profesionalism și de civism al nostru, al profesorilor, pentru a rezolva cât mai bine această situație.

Rep: Domnule Marian Staș, sunt profesori care nu vor să se vaccineze anticoronavirus. Pe de altă parte, sunt părinți care scriu pe Facebook că nu își vor lăsa copiii la școală în preajma unui cadru didactic nevaccinat. Care este calea de mijloc?

Marian Staș: Eu dacă aș fi în postura domnului doctor colonel Valeriu Gheorghiță aș porni azi procesul de vaccinare a profesorilor. Am în vedere în primul rând un efect care se petrece întotdeauna, efectul bulgărelui de zăpadă. În momentul în care nu are loc nicio vaccinare, nu are cum să se amplifice procesul. Deja am constatat pe diverse canale mesajele multor profesori la ceea ce înseamnă curaj și înțelepciune, în același timp, al acelor oameni din sistem care spun „și eu mă vaccinez”. Mama mea a fost asistentă de boli contagioase, știu ce înseamnă boala, și acum, în secunda asta, dacă eu aș primi telefonul, așa cum spuneam înainte, mă duc și îmi fac vaccinul și apoi vin și reluăm conversația ca atare. Aș încheia răspunsul meu cu două mesaje care mi s-au părut tulburătoare la nivel global. Mesajul Papei Francisc, care a făcut apel la acest civism necesar, chiar cu Sanctitatea sa în frunte. Al doilea mesaj extrem de important de politici publice este cel al statului Israel, care de departe s-a poziționat în ceea ce înseamnă forță de apel sau nava amirală a procesului vaccinării, așa cum bine știm.

ASCULTĂ AICI INTERVIUL:

 
Marian Staș, expert în Educație, intervievat de Mirela Dădăcuș