Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Fost subofițer ISU: lanțul de neclarități care a dus la tragedia de la Constanța

incendiu.jpg

Image source: 
Ziarul Național

Un subofițer din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Iași, pensionat anul trecut, a dezvăluit pentru RFI, cu condiția păstrării anonimatului, problemele din interiorul instituției.

Platforma de lucru la înălțime este bună de multe ori doar la defilări. Revoltat de tragedia de la Constanța de acum câteva zile, când o femeie a murit după ce s-a aruncat de la etajul 6 în încercarea disperată de a se salva de flăcările care i-au cuprins apartamentul, fostul subofițer de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență face mai multe dezvăluiri.

El spune că pompierii, care sunt aceiași oameni și pe ambulanțele SMURD îmbrăcați în roșu și pe mașinile de stingere, sunt obligați să îndeplinească aceleași sarcini ca și cei de la Serviciile Județene de Ambulanță iar intervențiile de stingere a incendiilor, de salvare de la înălțime cum a fost și cazul de la Constanța și alte sarcini ale lor sunt... secundare:

 

- Câți ani de activitate ați avut la Inspectoratul pentru Situații de Urgență?

- Sunt fost angajat al ISU, subofiter. Am activat până în vara anului trecut când am trecut în rezervă, cu drept de pensie la peste 51 de ani.

- Care sunt practicile care v-au atras atenția ca afectând funcționalitatea instituției?

- Vreau să vă informez despre anumite practici din cadrul IGSU, posibile cauze care au dus și la nefericitul eveniment din Constanța.

În anul 2006, un detasament important din cele două ale unui oraș resedință de județ, avea efectivul prezent la o tură de 24 de ore, aproximativ 30 subofițeri, soferi si servanți. Din acest efectiv, un singur subofițer șofer era în echipajul ambulanței, restul echipajului medical era asigurat de Spitalul de Urgență.

În 2020 erau încadrați la fiecare tură, 11 subofițeri pe cinci ambulanțe, doar la acel detașament. O singură ambulanță de terapie intensivă are personal de la spital dar și doi subofițeri de la ISU, șoferul și un servant care transportă targa cu pacienți și echipamentul personalului medical.

Din aproximativ 30 de subofițeri efectiv la o tură și în 2020, o treime asigură ambulanțele, iar restul, patru mașini de stingere. Dar de multe ori una sau mai multe sunt defecte, o autoscară, o autospecială de descarcerare, un camion care poate transporta și container multirisc și motopompe de mare capacitate, un microbuz și o altă mașină care poate remorca șenilata sau barca pneumatică.

Doi subofițeri care asigură paza Inspectoratului și un subofiter trebuie să fie în dispecerat pentru a-i ajuta pe colegii care lucrează. Mulți dintre cei care sunt în dispecerat nu au fost la nici o intervenție, dar ei trimit la interventți oameni și mașini.

- Practic angajații ISU se împart între SMURD și activitatea de bază, activitate specifică pompierilor. Care sunt cele mai mari probleme identificate pe parcursul anilor?

 

- Din cei aproximativ 30 de subofițeri, 11 sunt pe ambulanțe, 3 pază și dispecerat. Iar restul asigură intervențiile specifice pompierilor, dacă mai reușesc sau nu să își îndeplinească sarcinile.

O altă anomalie? Ambulanțele SMURD dacă au probleme tehnice sunt reparate în cel mai scurt timp. La celelalte autospeciale sunt situații în care au stat luni întregi scoase din intervenție din cauza lipsei banilor pentru reparații.

Pentru ambulanțe se asigură fonduri și de la ISU și de la SMURD. E o situație foarte neclară. Au fost cazuri în care la foc se mergea cu o singură mașină de stins incendii și cu microbuzul care transporta subofițerii servanți. Să intervină la stins incendiul cu ce găseau la locul intervenției .

- Platforma de lucru la înălțime, perne.... Cum putem caracteriza dotările? Ați lucrat și știți realitea nefardată

- La momentul trecerii mele în rezervă, platforma de lucru la înălțime- sunt acele mașini MAN cu pachetul de lucru la înălțime fabricate în Turcia care la defilări și parade dau foarte bine, dar cu probleme tehnice la componentele turcești- era scoasă din intervenție de mai multe luni deoarece era defectă.

A fost adusă o autoscară de la subunitatea din județ unde sunt și acolo blocuri. O altă situație des întâlnită la pompieri, din cauza problemelor tehnice la autospecialele pompierilor, în cazul unui incendiu de amploare, se solicită mașini de stingere și oameni de la alte subunități, chiar și din alte județe în sprijinul celor care intervin.

Zona de intervenție a celor care intervin în sprijin la alte subunități devine în acel moment vulnerabilă.

- De ce nu se fac publice problemele?

- Din anii’80 cand am început activitatea în cadrul pompierilor ca militar în termen și apoi ca angajat pompierii stingeau focul și salvau oameni. Dar cam din anul 2005, prima dată la ISU Mureș și apoi treptat în toată țara, domnul Arafat, a reușit să pătrundă în cadrul pompierilor, unde toți îi spun doar am înțeles și nu îndrăznesc să comenteze.

În momentul de față, pompierii, care sunt aceiași oameni și pe ambulanțele SMURD îmbrăcați în roșu și pe mașinile de stingere sunt obligați să îndeplinească - și afirm cu tărie acest lucru- aceleași sarcini ca și cei de la Serviciile județene de Ambulanță, iar intervențiile de stingere a incendiilor, de salvare de la înălțime cum a fost cazul Constanța dar și alte sarcini ale lor, sunt secundare.

- Putea fi salvată femeia de la Constanța?

- Referitor la cazul de la Constanța. Persoana care s-a aruncat de la etaj, avea o șansă să fie salvată dacă unitatea de pompieri din apropiere avea disponibilă o autoscară sau autoplatformă de lucru la înălțime și cel puțin o mașina de generație nouă cu care se putea interveni la incendiu foarte repede.

Cu o linie de lucru tip D - sunt furtune din cauciuc mai subțiri dar mult mai practice și eficiente cu care se ajunge prin interiorul clădirii pana la etajele superioare și totodată autospeciala de stingere putea să alimenteze cu apă autoscara sau autoplatforma pentru stingerea incendiului din exterior.

Dar în primul rând, se încerca salvarea persoanei care s-a aruncat la 10 minute, da, la 10 minute de la anunțarea pompierilor. În 10 minute dacă se intervenea cu cele doua autospeciale și nu cu o mașina ROMAN Diesel.

În imagini se vede că este prima la locul intervenției, mașină fabricată în anii 80, care are 9,000 de litri de apă și 1,000 de litri de spumogen, fiind foarte grea cu o viteză de deplasare foarte redusă, fără echipament de lucru pentru o intervenție rapidă cum a fost cazul pentru acea intervenție.

Persoana nu se arunca de la balcon dacă vedea că se încearcă salvarea ei cu scara sau autoplatforma. Îmi pare rău să o spun, dar, la cum merg lucrurile în ziua de azi, vinovați vor fi găsiți subofițerii care au intervenit, telefonistul de la cealaltă subunitate, cei din dispeceratul ISU și eventual 2-3 ofițeri.

Nu e corect, vinovatul indirect, pentru acea tragedie și de alte tragedii care au fost și care cu durere o spun că vor mai fi, este doctorul Arafat.

 
Corespondență din Iași de la Violeta Cincu