Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Transparență COVID- 19: După trimiterea Corpului de Control la MS, datele nu au mai fost actualizate

data.gov_.jpg

Sursa foto: data.gov.ro

Primele efecte ale trimiterii Corpului de Control al premierului la Ministerul Sănătății se resimt deja. Datele, teoretic publice, au devenit brusc indisponibile. Nu sunt date confidențiale, transparența e cheia pentru a înlătura orice suspiciuni, explică Elena Calistru demersul mai multor ONG-uri de a insista pe o comunicare cât mai deschisă. Iată argumentele societății civile.

 

Elena Calistru: Discuția de ieri (n.r. luni) a fost ca o lovitură în plex. Zona de ONG-uri care lucrează cu aceste date, dar și cele care lucrează pe zona de transparență solicităm aceste lucruri încă de la începutul pandemiei. Abia în ultimele luni am început să insistăm și mai tare pentru că în programul de guvernare este asumată această deschidere și publicarea datelor privind pandemia. Sunt date pe care și noi ONG-urile și jurnaliștii le solicităm de luni bune. În mod firesc ar fi trebuit să fie deja disponibile publicului. Sunt date de interes pentru cea mai importantă problemă cu care ne confruntăm în acest moment, atât în ceea ce înseamnă testare, cât și în ceea ce înseamnă vaccinare.

Rep: Spuneați atunci când ați cerut această transparentizare că toate teoriile conspiraționiste cresc în acest vid de informații esențiale. Practic nu sunt confidențiale...

EC: În niciun caz nu ar trebui să fie confidențiale. De altfel, sunt jurnaliști care au solicitat aceste date individual de la direcțiile de sănătate publică și le-au fost transmise. Sunt și direcții de sănătate publică și prefecturi care deja publicau acest tip de date defalcate și mult mai detaliate decât ceea ce găsim pe site-urile oficiale. În opinia mea, este o problemă majoră. Fix din scandaluri de genul acesta oamenii încep să își piardă încrederea și începem să avem suspiciuni fie în legătură cu prioritizarea unor persoane care nu au ce căuta în primele runde de vaccinare conform strategiei naționale de vaccinare, ori că vedem niște centre se primesc poate mai multe doze sau vedem orașe întregi care vaccinează mai mult decât alte patru, cinci județe la un loc. Și atunci ele au de suferit. Pe bună dreptate, unii primari au ajuns să se revolte în această privință. 

Rep: Înțeleg că ați făcut o centralizare încercând să vă dați seama. Ce v-a ieșit? La capitolul vaccinare apar cele mai multe semne de întrebare?
EC: Da, la capitolul vaccinare este problema cea mai mare. Reacția de ieri, cel puțin pe noi, dar știu sigur că și pe mulți alții, ne-a făcut să scotocim și mai abitir în datele respective încercând să ne dăm seama ce Dumnezeu a supărat atât de tare încât aceste date statistice publice trebuiau ascunse. 
Colegii mei de la Buletin de București au descoperit că cel puțin în municipiul București, față de cele 11 centre care apar în platforma pe care orice om se poate programa, în datele publicate pe data.gov.ro avem 48 de centre.
 De la 11 la 48 este o diferență foarte mare. Vedem mai degrabă în plus centre care sunt destinate personalului din sistemul de ordine publică și siguranță națională, dar sunt incluși acolo și judecătorii, avocații și așa mai departe. 
Dar acele centre nu erau disponibile nici măcar ca informație pentru publicul larg. Mi se pare nefiresc să avem o informație privind niște centre care nu apar nicăieri în datele oficiale. De exemplu, în felul acesta nu știm în ce moment ajungem la acea imunitate de turmă. Încercăm să ne dăm seama și noi, ca cetățeni, măcar procentual unde suntem. Noi vedeam doar acele cifre care erau evident mult mai mici. 

Rep: Ce înseamnă că în realitate erau de fapt 48 față de cele 11 despre care știam? 
EC: În platforma pe care oricine se poate programa, dacă mergeai la municipiul București aveai de ales între 11 centre. Evident că trebuiau să existe și doze disponibile acolo. În schimb, în datele publicate, din exportul făcut din bazele de vaccinare și publicat pe data.gov.ro de către Ministerul Sănătății, dacă selectăm doar municipiul București cu toate centrele sale, vedem că nu sunt doar 11 centre de vaccinare, ci 48 de centre de vaccinare unde în perioada 1 – 5 martie s-au vaccinat peste 20.000 de persoane. 

Rep: Cine este atât de preocupat să nu se afle aceste date? Teoretic, nu ar trebui să fie atât de secrete. Ce instituție?
EC: Este o întrebare bună la care și noi așteptăm un răspuns. De altfel, pregătim o reacție împreună cu alți colegi din zona societății civile și din zona de media. Ni s-au alăturat și jurnaliști în acest demers. Pur și simplu, reacția de ieri a fost disproporționată și pentru că acele informații sunt informații publice. 
Dar și pentru că reacția firească atunci când ar fi fost niște mici clinciuri între instituții ar fi fost să o rezolve interinstituțional. Dar noi deja am văzut o escaladare a acestui conflict. Vedem trimiteri la corpul de control. Vedem reacții de la unele instituții sua sunt sugerate unele instituții din sistemul de ordine publică și siguranță națională. Nu știm. Ar fi foarte important pentru noi să aflăm de ce Dumnezeului s-a ajuns acolo pentru un gest de normalitate.

Rep: Pe de altă parte, premierul are dreptul să trimită acest Corp de Control. Cum s-a poziționat însă dânsul în această chestiune? Ar fi putut să facă altfel? Ce am înțeles din modul în care s-a comunicat? Părea că urmează să și pedepsească Ministerul Sănătății, ca să nu zic pe ministru....

EC: Vedem că prima pedeapsă este în curs de desfășurare. Dacă vă uitați pe data.gov.ro, dacă în zilele precedente au fost publicate actualizări, (acum nu mai sunt). Datele au fost publicate joi seara. Pe 3 martie, respectiv vineri au fost actualizate, la fel și pe 4 și pe 5 martie. În acest moment datele disponibile pe data.gov.ro acoperă perioada 1 – 5 martie, până vineri. Dacă ne uităm astăzi nu vedem informații actualizate pentru perioada care a trecut între timp. Nu vedem incluse acolo date privind ceea ce s-a întâmplat, poate nu în weekend, dar măcar de ieri încoace, de când sunt zile lucrătoare în care se puteau face exporturi și actualizări de date. 
Dincolo de această reacție, care poate fi una instituțională, birocratică, în mod normal înțeleg că dacă se primește sesizare, automat se declanșează această verificare a Corpului de Control. Aia este una. Poate să își vadă frumos de circuitul să administrativ. Însă, dincolo de acel gest pe care îl înțelegem că a fost unul automat, vedem și faptul că datele nu au mai fost actualizate.

Rep: E ceva ciudat în ce face România comparativ cu alte state europene? S-a invocat această siguranță, că datele ar expune cumva. Cum e în alte țări?

EC: În țările cu care noi colaborăm prin organizații neguvernamentale datele disponibile sunt mult mai detaliate. Pe lângă aceste date pe care le vedem în acest moment, am văzut, inclusiv la colegi din regiune, numai vorbesc despre țările vestice, publicate inclusiv date privind cheltuielile explicite făcute pentru gestionare pandemiei, de la seringi, materiale de protecție, până la tot ce înseamnă partea de organizare, de achiziții, de contractare. Nouă ni se pare că facem niște pași înainte în condițiile în care obținem un nivel minimal de informație. Dacă e să ne uităm la standard și la locul unde ar trebui să ajungem mai avem foarte mult până departe.

Rep: Credeți că veți obține ceva în condițiile în care a durat atât de mult să obțineți niște informații minime?
EC: Ceea ce vom încerca să facem acum, după ce am văzut această reacție disproporționată în opinia mea, este să folosim chiar toate instrumentele pe care le avem la dispoziție. Conform vorbei populare, o să începem să facem ca niște chinezi bătrâni. În situația asta pare și mai potrivită. O să începem să trimitem solicitări la DSP-uri.

De exemplu, ieri am solicitat pe legea 544 datele actualizate care nu au apărut pe platformă. Am făcut solicitare către Ministerul Sănătății, către comitetul de coordonare a vaccinării și către Institutul Național de Sănătate Publică. Probabil că vom face genul acesta de solicitări. Dacă nu ni se va răspunde vom începe să apelăm și instanța de contencios administrativ și așa mai departe. Este o soluție sau ajungem la niște soluții de avarie, în condițiile în care vedem că sunt epuizate aceste apeluri la transparență, care ar fi trebuit să fie parte din normalitate și din dialogul constant între societate și decidenți. 

 

 
Elena Calistru, intervievată de Andreea Orosz