Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Clubhouse, rețeaua socială pentru conversații audio: mai puțină imagine, mai multă intimitate

clubhouse_bun.png

Sursa imaginii: 
AFP via rfi.fr

Clubhouse, noua platformă dedicată exclusiv conversațiilor audio, a devenit un adevărat teren de joacă pentru o întreagă comunitate de formatori de opinie în căutarea idealului rețelelor de socializare, și anume intimitate la scară largă și câștig financiar.

„Zilele trecute am luat parte la o conversație inițiată de dj-ul meu preferat, 3LAU, pentru o licitație (de produse digitale, n.r.), un moment istoric. A participat și familia lui, iar totul s-a desfășurat pe Clubhouse. Cred că am fost în jur de o mie de persoane, a fost un moment foarte intim”, povestește TaZ Zammit, o creatoare de conținut australiană, încă emoționată de faptul că a participat la eveniment.

„Este genul de dezbatere pe care pur și simplu nu o poți închide, este extrem de interesantă”, adaugă tânăra care speră să se lanseze și pe noua platformă, pe lângă conturile de pe TikTok, Instagram, YouTube.

Apărută în primăvara anului trecut, aplicația vă permite să ascultați discuții în direct, uneori să și participați la ele, pe variate subiecte precum „Cum să înveți să creezi un program sau o aplicație”, meditația sau jocurile de cultură generală.

Evaluată deja la 1 miliard de dolari, fiind din ce în ce mai populară printre rețelele de socializare, aplicația nu este accesibilă decât pe sistemele de operare iOS (Apple) și pe bază de invitație. Datorită izolării cauzate de pandemie și a apariției pe platformă a unor celebrități precum antreprenorul Elon Musk, 10 milioane de noi utilizatori se înregistrează săptămânal.

„Nu este vorba doar despre o modă. Clubhouse este aici să rămână”, afirmă Judyth Jernudd, fostă prezentatoare TV, în prezent mentor. „Aveți acces la toate aceste perspective diferite și faceți parte din conversație. Și mulți dintre noi o folosim pentru a testa subiecte, idei pentru emisiuni.

Intim  și autentic

Clubhouse răspunde nevoilor nesatisfăcute de platformele dominante, asigurându-se că: îți iei timpul de care ai nevoie, interacționezi cu profesioniști, îți odihnești ochii, te distrezi în timp ce îndeplinești sarcini repetitive și, de asemenea, că ai parte de „intimitate” și „legături autentice”, două concepte omniprezente.

Platforma și-a făcut deja numeroși rivali. Se zvonește că Facebook lucrează la un concept similar, numit în mod provizoriu Fireside („lângă foc”).

Și Twitter testează din decembrie „Spaces”. „Este un produs formidabil pentru persoanele cărora li se pare dificil să se angajeze în conversații mai nuanțate și mai empatice”, constată Nikkia Reveillac, directoarea secției de cercetare a grupului californian.

„Produsul este apreciat și de utilizatorii care sunt îngrijorați de permanența tweet-urilor”.

Aceste noi formate prefigurează o lume în care, probabil, vom privi mai puțin ecranele și în care vom comunica mai mult oral, atât cu oamenii, cât și cu mașinăriile.

Până atunci, pasionații de Clubhouse experimentează alte modalități de a asculta, de a anima, dar și de a genera venituri.

„Tocmai m-am alăturat unei camere virtuale în care domnea tăcerea, unde 2-3 persoane munceau, vorbindu-se o dată pe oră”, se minunează Gary Henderson, șeful unei firme de marketing.

Acesta pune în circulație propria criptomonedă, numită „GARY”, pentru a-și monetiza audiența. „Puteți da la schimb criptomonede „GARY”  pentru a veni pe scenă sau pentru a avea acces la camera VIP în timpul unui eveniment de networking”, explică el.

Resurse umane

Clubhouse va testa în curând metode de recompensare, precum ”bacșișul”, abonamente sau bilete pentru anumite camere virtuale. Alte rețele folosesc deja aceste metode pentru a depinde mai puțin de publicitate.

„Trebuie să se grăbească, pentru că în mod clar ne extenuăm muncind, mai ales prin aportul considerabil de valoare adăugată”, remarcă Toni Thai, regizor de film și membru al asociației profesionale de creatori Audio Collective de pe platforma Clubhouse.

„Am păstrat câteva idei, nu vreau să le epuizez înainte de a putea monetiza”, adaugă animatoarea a mai multor cluburi, urmărită de aproape 200.000 de oameni.

Ea crede că rețeaua va deveni o platformă mai structurată, precum Spotify sau Netflix, cu un sistem de recomandări mai bun, și care poate va avea și podcast-uri.

Clubhouse își pregătește deschiderea către un număr de oameni cât mai mare posibil și, prin urmare, se va confrunta din ce în ce mai mult cu probleme de moderare a schimburilor. În octombrie compania și-a stabilit valorile – condamnând toate formele de rasism  –  și a amintit regulile.

Moderatorii amatori se confruntă uneori cu decizii delicate, într-o atmosferă tensionată în jurul multor subiecte sociale.

„Eram într-o cameră virtuală a persoanelor LGBT+ când un moderator a închis microfonul unei persoane din audiență pentru că el a considerat spusele acelei persoane ca fiind deranjante pentru persoanele transgender”, relatează Taz Zammit.

„Dar, în cele din urmă, am continuat să vorbim mult timp despre faptul că nu putem reduce la tăcere persoanele cu care nu suntem de acord”.

În Europa, aplicația a făcut obiectul mai multor întrebări cu privire la utilizarea datelor personale ale utilizatorilor sau cu privire la siguranța tehnică. În Franța, de exemplu, autoritatea administrativă a datelor personale (Cnil - Commission nationale de l'informatique et des libertés) a anunțat săptămâna aceasta deschierea unei anchete pentru a verifica dacă platforma funcționează conform Regulamentului General de Protecția Datelor.

 

Traducere de Andreea Sefciuchevici, după articolul AFP preluat de France24